- Companiile din România trebuie să investească mai mult în finanțarea cluburilor sportive astfel încât acestea să nu mai depindă de banii de la bugetul de stat, arată concluziile unui eveniment organizat de Camera de Comerț Elveția-România.
- Ion Schiau, Camera de Comerț Elveția-România: ”Cea mai mare parte din bugetul unui club sportiv trebuie să vină din sponsorizări din privat în următorii 10 ani. Ecuația este simplă: investești azi în finanțarea sportului, iar mâine culegi roadele, de la beneficii de imagine, la crearea de noi surse de venituri, până la o echipă de angajați mai sănătoși și mai productivi”.
București, 14 iunie 2023: Companiile din România trebuie să se implice mai mult în sprijinirea cluburilor sportive și, împreună cu comunitățile locale, să înceapă să creeze o cultură în care sportul face partea din activitatea de zi cu zi a populației, așa cum se întâmplă în Elveția. Aceasta este una dintre concluziile evenimentului ”Game On: Uniting Business and Sports for Community Development”, organizat astăzi de Camera de Comerț Elveția-România (CCE-R) la Complexul Sportiv Național “Arcul de Triumf” din București.
”România trebuie să prindă astăzi ultimul tren în ceea ce privește crearea unei obișnuințe în rândul populației de a face sport cu regularitate. Acest lucru nu este posibil însă fără o implicare mai mare a mediului de business în finanțarea cluburilor sportive, astfel încât acestea să fie independente financiar și să nu mai depindă atât de la bugetul de stat. Crearea unui ecosistem în care mediul de business, cluburile sportive și comunitățile locale contribuie la profesionalizarea acestui domeniu a devenit o urgență. Din păcate, mai puțin de 20% din populația României este implicată în activități sportive, spre deosebire de Elveția, unde 85% din populație practică sportul în mod regulat”, a explicat Ion Schiau, membru în board și lider al grupului de lucru Sport în cadrul Camerei de Comerţ Româno-Elveţiene (CCE-R) şi fondatorul companiei de distribuție de ceasuri Albini Prassa.
Despre nevoia implicării mediului privat în finanțarea sportului au vorbit, în cadrul unei dezbateri moderate de jurnalistul Radu Naum, lideri din lumea de business și a sportului: Dan Șucu, acționar FC Rapid, fondator al Mobexpert și președinte al Confederației Patronale Concordia, Ciprian Marica, acționar, FC Farul Constanța, Dan Manolescu, președinte, Camera Consultanților Fiscali și Tax Partner, Soter & Partners, Camelia Potec, vicepreședinte, Comitetul Olimpic și Sportiv Român și președinte, Federația Română de Natație și Pentatlon Modern, Lucian Mircescu, fondator al Aurora Băicoi Rugby Club și Radu Petre, Managing Partner, Sport Arena Streetball. La eveniment au participat și E.S. Arthur Mattli, Ambasador al Confederației Elvețiene în România și Florin Godean, președintele CCE-R.
”În Elveția există un consens că sporturile joacă un rol crucial atât în dezvoltarea afacerilor, cât și în comunitate, oferind o gamă de beneficii care afectează pozitiv diferite aspecte ale societății elvețiene. De la promovarea bunăstării fizice și mentale la încurajarea lucrului în echipă, a leadershipului, a fair-play-ului și a colaborării, sporturile au puterea de a crea societăți mai sănătoase, mai implicate și mai prospere. Diverse activități sportive se îmbină armonios în cele patru anotimpuri ale Elveției: de la sporturile de iarnă până la înotul în lacuri, există posibilități nelimitate de a practica sportul, fie individual, fie în grupuri și comunități. Semnificația economică a sportului în Elveția se extinde dincolo de generarea directă de venituri și contribuie la sectoare precum turismul, industria ospitalității, producția, asistența medicală și educația. Acesta sporește reputația internațională a țării, stimulează activitatea de afaceri și susține oportunitățile de angajare”, a declarat E.S. Arthur Mattli, Ambasador al Confederației Elvețiene în România.
În România, cluburile sportive sunt finanțate într-o proporție foarte mare de la bugetul de stat, iar de cele mai multe ori aceste fonduri sunt insuficiente și prea volatile pentru nevoile de dezvoltare ale acestor asociații. Pentru că finanțarea sportului depinde aproape exclusiv de bugetul de stat, România are cea mai mare cheltuială publică per sportiv din Europa, de circa 1.000 de euro per sportiv, față de Germania, unde media este de 3 euro per sportiv, potrivit unor date anunțate de ministerul Sportului.
”Este esențial ca firmele private să înceapă să investească mai mult în sport și să-și folosească resursele pentru profesionalizarea managementului asociațiilor sportive. Autoritățile locale, sponsorii din mediul privat, sportivii și asociațiile sportive trebuie să aibă același obiectiv, acela de a crea o cultură a sportului. Cea mai mare parte din bugetul unui club sportiv trebuie să vină din sponsorizări din privat în următorii 10 ani. Ecuația este simplă: investești azi în finanțarea sportului, iar mâine culegi roadele, de la beneficii de imagine, la crearea de noi surse de venituri, până la o echipă de angajați mai sănătoși și mai productivi”, a mai explicat Ion Schiau.
Grupul de lucru privind Sportul din cadrul Camerei de Comerț Elveția-România și-a propus ca, în următorii ani, să creeze, pentru comunitatea CCE-R, o platformă care să ofere, în mod transparent și cu expertiză, posibilități de comunicare inedite și performante în domeniul sportului. Un alt obiectiv al grupului este să își dedice eforturile în vederea creșterii notorietății în ceea ce privește nevoia de implicare a sectorului privat în finanțarea sportului, modelul elvețian fiind o sursa de inspirație.
Evenimentul ”Game On: Uniting Business and Sports for Community Development” a fost organizat astăzi la Complexul Sportiv Național “Arcul de Triumf” din București de Camera de Comerț Elveția-România (CCE-R) în parteneriat cu Albini Prassa.
Despre Camera de Comerț Elveția-România (CCE-R)
Camera de Comerţ Elveţia – România (CCE-R) este o asociație non-profit cu o istorie de 22 de ani în România, care are ca scop facilitarea relațiilor de afaceri între investitorii elvețieni și cei români și de a oferi informații economice și consultanță companiilor interesate să dezvolte afaceri în cele două țări.
În martie 2023, CCE-R a ajuns la un număr de peste 110 de companii membre care au peste 17.000 de angajați în România.
Susținută de Ambasada Elveției în România, CCE-R a devenit în ultimele două decenii jucătorul principal al relațiilor economice româno-elvețiene și a construit 10 grupuri de lucru menite să vină în sprijinul membrilor Camerei, dar și a comunităților în care aceștia activează.
Despre Albini Prassa
Compania Albini Prassa, cu origini în Elveția și România, a început activitatea în România în anul 2004 ca distribuitor de ceasuri elvețiene, având Tissot ca prim brand reprezentat. De-a lungul timpului, Albini Prassa și-a consolidat cunoștințele despre piața românească și s-a specializat în promovarea și consolidarea imaginii de marcă a partenerilor internaționali.
Albini Prassa este implicată în susținerea sportului din România, considerându-l o componentă importantă și distinctivă pentru afacerile sale. Compania își consolidează și extinde parteneriatele cu diverse sporturi, inclusiv baschetul, hocheiul, ciclismul, rugbyul și motosportul.