În cadrul Galei Dezvoltării Durabile din 2 ianuarie 2023, Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă din cadrul Guvernului României a premiat cinci „campioni” în domeniul utilizării cu înțelepciune a apei, din toate domeniile economice, instituționale și sociale. Auchan România a fost desemnat câștigător la secțiunea societăți comerciale, indiferent de domeniul de activitate, pentru programul de colectare și reciclare a uleiului alimentar uzat. Competiția face parte dintr-un amplu program de conștientizare și informare privind cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă înscrise în Agenda 2030.
Pentru desemnarea proiectelor câștigătoare, juriul a avut în vedere calitatea proiectelor de a fi colaborative, beneficiul public adus de acestea, creativitatea, replicabilitatea şi vizibilitatea proiectelor, precum și capacitatea de a genera continuitate. Concursul reprezintă un demers prin care instituția își propune să identifice organizațiile care dovedesc atenție la problemele delicate ale societății și care derulează acțiuni în domeniul sustenabilității, câștigătorii acestei ediții derulând proiecte de succes ce pun în valoare apa sau care urmăresc obiective de sustenabilitate în domeniul apei.
Programul de Colectare și Reciclare a Uleiului Alimentar Uzat, lansat de Auchan România în octombrie 2019, a mobilizat până la finalul anului 2022 peste 395.000 de consumatori casnici care au adus în punctele de colectare un total de peste 540.000 de litri de ulei alimentar. Astfel, peste 500 de miliarde de litri de apă au fost salvați de la contaminare, consumatorii evitând aruncarea uleiului în locuri nepotrivite, precum canalizarea, unul dintre cele mai comune și poluante obiceiuri.
Conceput ca un demers de responsabilizare, programul de Colectare și Reciclare a Uleiului Alimentar Uzat își propune să contribuie la eliminarea efectelor dăunătoare pe care uleiul aruncat necorespunzător le are asupra solului și apelor, precum și la apariția unor costuri suplimentare pentru întreținerea și curățarea stațiilor de epurare.
„Suntem încântați să vedem cum numărul clienților care se implică activ în inițiativele noastre de economie circulară crește semnificativ de la an la an. Dacă după primul an de la debutul proiectului număram 68.000 de consumatori implicați în acest program, în prezent numărul lor a crescut de peste 5 ori. Le suntem recunoscători tuturor clienților pentru implicare și le mulțumim partenerilor noștri, Aqua Carpatica și Fairy pentru susținere. Suntem încrezători că numărul consumatorilor va crește și anul acesta, în paralel cu cantitățile de ulei reciclat, continuând astfel eforturile comune de prevenire a poluării”, a declarat Corina Dospinoiu, Responsabil CSR în cadrul Auchan Retail România.
Cantitatea de ulei alimentar salvat reprezintă evitarea poluării a miliarde de litri de apă, iar acest lucru înseamnă un mediu mai curat și mai sănătos pentru milioane de cetățeni din România. Efectele depozitării necorespunzătoare a deșeului de ulei de gătit uzat au fost înțelese de comunitatea clienților Auchan, aceștia fiind dispuși, în număr mare, să-și schimbe comportamentul de consum într-un mod mai responsabil și mai ecologic. Totodată, evitarea aruncării necorespunzătoare a uleiului le aduce acestora în mod direct și economii în ceea ce privește cheltuielile pentru întreținerea sistemelor de canalizare.
Auchan susține și promovează sustenabilitatea și grija față de mediul înconjurător și desfășoară constant acțiuni de conștientizare a unui consum responsabil, realizând de-a lungul timpului o serie de proiecte de mediu, de reciclare, eliminare a plasticului și economie circulară, pe întreg lanțul valoric, prin care își propune să contribuie la un viitor mai bun și mai sustenabil.
În topul magazinelor care au colectat cea mai mare cantitate de ulei uzat se află hipermarketul Auchan din Satu Mare, urmat la o mică diferență de Auchan Drumul Taberei din Capitală. Topul este completat de magazinul din Galați, iar apoi de cele din cartierele Militari și Berceni din București.
În funcție de cantitatea predată, cei care aduc uleiul uzat în magazinele Auchan pot fi recompensați cu produse din partea partenerilor Fairy și AQUA Carpatica, iar pe viitor retailerul are în plan și introducerea de noi beneficii pentru clienții care reciclează responsabil. Pentru reciclarea uleiului, Auchan colaborează cu compania Respiră Verde, lider naţional în materie de colectare, valorificare şi eliminare finală a uleiurilor şi grăsimilor comestibile uzate, toți partenerii Auchan implicați în program împărtășind aceeași viziune și strategie de sustenabilitate, cât și dorința de a lupta pentru protejarea mediului înconjurător.
Programul este disponibil pe termen nelimitat în 38 de hipermarketuri și supermarketuri Auchan, cel mai recent punct de colectare lansat fiind supermarketul Auchan Bucium din Iași.
Pașii prin care poate fi colectat uleiul alimentar uzat
Consumatorii casnici pot aduce uleiul alimentar utilizat la birourile Serviciul Clienți din magazinele Auchan. Uleiul folosit se colectează, după răcire, într-un recipient transparent de plastic. Pentru ca procesul de reciclare să se poată derula într-un mod optim, este important ca uleiul să fie strecurat și neamestecat cu alte deșeuri. Recipientele din plastic vor fi, de asemenea, colectate pentru reciclare. Uleiul colectat este predat companiei Respiră Verde, pentru a fi procesat printr-o serie de tehnici de încălzire, decantare şi filtrare. Ulterior, acesta este transformat în biocombustibili.
Despre Auchan
Auchan România are în portofoliu 327 de magazine, cuprinzând 33 de hipermarketuri, 7 supermarketuri și 287 de magazine de ultraproximitate MyAuchan, din care peste 270 în stațiile Petrom, cât și magazinul online auchan.ro. Cu o cifră de afaceri cu taxe de peste 1,2 miliarde de Euro, Auchan propune locuitorilor din orașele în care sunt prezente magazinele sale un comerţ modern, de calitate, cu cele mai largi game de produse şi un concept de discount responsabil, cu toate preţurile mici, permanent. În 2021, Auchan a obținut medalia Customers’ Friend și statutul Customers’ Friend – Superior Excellence.
Auchan România realizează o serie de acțiuni importante pentru promovarea activităților de responsabilitate socială şi integrare a tinerilor, dar şi programe pentru protejarea mediului înconjurător care au drept scop gestionarea deşeurilor, economisirea resurselor etc. Printre proiectele pe care compania le-a desfășurat se numără plantarea a 100.000 de copaci prin proiectul Mobilizatron, realizarea filmului “România neîmblânzită”, primul documentar despre natura României, precum și amenajarea a două unități de suport medical pentru pacienții cu forme noncritice de Covid-19. În prezent, Auchan are mai multe proiecte active: Zero Risipă, Programul național de colectare a uleiului uzat, Programul de Sustenabilitate Personală, precum și multe alte acțiuni menite să ajute mediul înconjurător și societatea.