“Companiile leader în sustenabilitate își setează obiective strategice ambițioase: amprenta de CO2 pozitivă, egalitate de gen, 100% surse regenerabile, zero accidente la locul de muncă.”
1.Community Index Magazine: Sunteţi autorul a 29 de cărți – inclusiv „The World Guide to Sustainable Enterprise and Sustainable Frontiers: Unlocking Change through Business”, Leadership and Innovation. Când aţi devenit interesat de sustenabilitate și care este motivația principală?
Wayne Visser: M-am născut în Zimbabwe și am crescut în Africa de Sud, unde am fost îndeajuns de norocos să petrec mult timp în natură, mai ales ca Boy Scout, făcând camping, drumeții sau safari în mediul natural. Astfel că, de tânăr, am simțit o conexiune emoțională cu mediul. Apoi, la universitate, am dezvoltat un interes puternic pentru relația dintre etică și business. Țara era într-o perioadă de tranziție de la sistemul rasist al apartheid-ului la democrație și eu am devenit foarte sensibil la injustiția socială. A fost, de asemenea, și momentul în care dezvoltarea durabilă tocmai începea să se dezvolte (1988-1991).
Am ajuns să particip la conferințe despre business și sustenabilitate în Africa de Sud, Zimbabwe și Japonia, cu input despre tineret la UN Rio Earth Summit din anul 1992. Din acel moment, am continuat să-mi modelez cariera de “pracademic” în direcția responsabilității sociale și a sustenabilității corporative.
Ceea ce mă motivează este dorința de a combate injustiţia socială și ecocidul, pe de o parte, și entuziasmul cu privire la toate inovațiile minunate care fac posibil un viitor sustenabil.
2. Community Index Magazine: Cum percepeţi statusul actual al sustenabilității corporative în economiile dezvoltate? Diferă foarte mult acest status de cel din economiile emergente?
Wayne Visser: În primul rând, observ că s-a micșorat diferenţa dintre sustenabilitatea corporativă din țările cu nivel de trai ridicat, mediu şi scăzut. Observ un progres pe un spectru al maturității, de la abordări defensive, filantropice și promoționale la abordări strategice și transformatoare pentru sustenabilitatea corporativă.
În fiecare țară, există companii care se încadrează în toate aceste stadii, însă tendința este ca, în țările cu nivel de trai scăzut și mediu, multe să se situeze încă în primele trei stadii. În țările cu venituri ridicate, cele mai multe sunt în etapa strategică, adică au sisteme de management al sustenabilității și urmează coduri și standarde, însă progresul este încă incremental.
Companiile lider în sustenabilitate își setează obiective strategice ambițioase (de exemplu amprenta de CO2 pozitivă, egalitate de gen, 100% surse regenerabile, zero accidente la locul de muncă) folosind inovația, noi modele de business, lobby pozitiv și parteneriate inter-sectoriale pentru a le atinge. Vedem din ce în ce mai multe exemple de astfel de transformări și în economiile emergente.
3. Community Index Magazine: Știm că dvs consideraţi că învățam cel mai bine provocându-ne constant să facem cercetare. Cum poate cercetarea să sprijine sustenabilitatea să avanseze?
Wayne Visser: Căutarea sustenabilității este o încercare de a aborda și a rezolva „probleme rele”, care înseamnă acele probleme care nu au o soluție simplă, ușoară. Acest aspect este cauzat de natura sistemică și interconectată a sistemelor noastre de viață complexe, în care aceste probleme nu pot fi rezolvate de un singur actor ori o singură acțiune.
Rolul cercetării este să ne ajute să înțelegem consecințele – și mai ales, interconexiunile. De vreme ce sistemele complexe nu pot fi controlate, doar influențate, cercetarea ne ajută să înțelegem care acțiuni sunt mai mult ori mai puțin eficiente în direcționarea business–ului , a guvernului și a societății către rezultate sustenabile.
Cercetarea ar trebui, de asemenea, să arate o perspectivă independentă care lipsește deseori din mediul de business, din guverne și ONG–uri, din cauza propriilor lor interese legitime, astfel încât să putem lua decizii bazate pe dovezi – mai degrabă decât decizii bazate pe aspecte politice ori economice.
4. Community Index Magazine: Cum priviți gradul în care organizațiile și-au însușit ODD-urile?
Wayne Visser: Cred că sunt 6 niveluri de răspuns la ODD-uri, care formează un spectru al maturității: 1: organizațiile ignoră ODD – urile; 2: organizațiile „rotesc” ODD-urile; 3: organizațiile aleg aleatoriu ODD–uri; 4: organizațiile adoptă ODD–uri; 5: organizațiile inovează în jurul ODD–urilor; 6: organizațiile folosesc ODD–urile pentru a transforma economia și societatea.
Pe această scară, cele mai multe organizații se situează între nivelurile 1-3 și sunt foarte puține care ating nivelurile 4-6. De exemplu, 2018 Belgian SDG Barometer a arătat că 85% din business–uri se concentrează mai degrabă pe câteva ODD–uri decât pe toate cele 17 ODD–uri.
Aceasta se va schimba cu timpul, pe măsură ce presiunea și cunoașterea cresc. Aici, de asemenea, cercetarea are rolul ei, de a urmări progresul. În plus, e necesar să arătăm cum gândirea sistemică poate fi applicată ODD–urilor.
Una dintre piesele lipsă ale puzzle–ului, care de-abia a început să se contureze, este conectarea ODD –urile cu target-urile bazate pe știință, cum ar fi Doughnut Economics Metrics sau Future-Fit Benchmark KPIs.
5. Community Index Magazine: Care consideraţi că sunt principalele aspecte ale unui program de investiție în comunitate – în contrast cu filantropia?
Wayne Visser: Există un număr de elemente care sunt importante. În primul rând, programul de investiție în comunitate nu ar trebui să creeze dependență, așa cum se întâmplă adesea în cazul filantropiei. Asta înseamnă că ar trebui să fie o cale spre auto-suficiență. În al doilea rând, programul de investiție în comunitate ar trebui să fie un parteneriat inter-sectorial între diferiți actori, mai degrabă decât o simplă tranzacție investițională.
Prin urmare, comunitatea aduce astfel plus valoare parteneriatului și business –ul nu contribuie doar cu bani. În al treilea rând, investiția implică un return, ceea ce înseamnă că programul de investiție în comunitate are o modalitate de măsurare a beneficiilor social-economice ori a randamentului investiției.
Al patrulea element, programul de investiție în comunitate direcționează bani spre activități economice productive, inclusiv spre sprijinirea întreprinderilor eco/sociale și a antreprenoriatului.
6. Community Index Magazine: Consideraţi că sustenabilitatea are o influență majoră asupra modului în care sunt construite brandurile? Cum ne pot ajuta brandurile să construim un viitor mai bun?
Wayne Visser: Brandurile sunt construite pe încredere și din ce în ce mai mult, încrederea este dependentă de un contract social ori de o licență socială pentru a funcționa. Din ce în ce mai mult, clienții, investitorii, publicul general folosesc performanța sustenabilității ca un proxy pentru legitimitatea societală a companiei. Ca urmare, performanța sustenabilă începe să se transforme într-un avantaj competitiv. Totuşi, pentru ca aceasta să devină o regulă mai degrabă decât o excepție, trebuie să schimbăm stimulentele actuale greșite din prețurile de piață și din politicile guvernamentale.
Astăzi, acestea încă recompensează companiile care au impact negativ privind sustenabilitatea (de exemplu, folosirea subvențiilor pentru combustibilul fosil) și pedepsesc impactul lor pozitiv (de exemplu, taxele pentru vehiculele electrice).
În pofida acestor provocări, există tot mai multe dovezi că brandurile sustenabile sunt susținute de piață. De exemplu, în mai 2018, Unilever avea 26 de branduri sustenabile, adică branduri care fie reduc amprenta asupra mediului, fie cresc impactul social pozitiv. Aceste branduri au crescut cu 46% mai rapid decât celelalte din cadrul business –ului și au generat 70% din creşterea cifrei de afaceri.
În 10 ani, mă aștept ca brandurile care nu au o poveste credibilă de spus despre cum aduc soluții provocărilor globale ale sustenabilității, vor fi pe un drum abrupt al declinului. Prin contrast, brandurile sustenabile vor concura folosind inovarea și ambiția de a demonstra că sunt mult mai eficiente în inversarea injustiției sociale și a daunelor ecologice, alimentând astfel o “ cursă către topul clasamentului”.
Interviu acordat in exclusivitate pentru Community Index Magazine, nr 1, de catre Wayne Visser, Writer, Speaker, Academic and Poet
Biografie:
Profesor Dr Wayne Visser este un “pracademic’” recunoscut la nivel mondial, cotat în Top 10 cei mai influenți gânditori referitor la aspecte precum business responsabil în social media, Top 100 influenceri în CSR și business sustenabil, Top 100 thought-leader în business-uri de încredere și Top 100 lideri în sustenabilitate. Este autorul a 29 de cărți și munca sa ca analist de strategie, consultant în sustenabilitate, expert CSR, speaker profesionist și futurist l-a condus în 77 de țări în ultimii 30 de ani. Actualmente este Professor of Integrated Value la Antwerp Management School, unde de asemenea este Presedinte al Sustainable Transformation, susținută de BASF, Port of Antwer și Randstat. Este Membru al Universității Cambridge – Institute for Sustainability Leadership, Director al think- thank-ului și companiei de media Kaleidoscop Futures și Fondator al CSR International. Rolurile anterioare au fost de Director of Sustainability Services la KPMG și Strategy Analyst la Capgemini Africa de Sud. Locuieşte în Antwerp alături de soția sa, Indira.