Retailerul adaugă noi furnizori în portofoliu în fiecare an, iar fiecare nouă deschidere de hipermarket permite o prezență regională și ultralocală de produse pe rafturile sale.
Interviul a fost publicat în Noiembrie 2022, în anuarul bilingv Community Index Magazine nr. 4, ediţie tipărită. Publicația poate fi accesată aici: https://communityindex.ro/flip-book-2022/
1. Dețineți un portofoliu amplu de peste 1.300 de producători locali pe zona de alimente proaspete. Cât de dificil este să gestionați un număr așa de mare de producători și care au fost lecțiile învățate până în prezent?
Pentru noi, cei peste 1.300 de producători locali, mici și mari, care pe tot parcursul anului produc întreg necesarul de produse proaspete, reprezintă mai mult decât o cifră frumoasă într-un excel. Legătura pe care o avem cu aceștia este una deosebit de puternică. Împreună am scris o poveste cu tradiție, autentic românească, pe care ne ambiționăm să o ducem mai departe. Toate aceste parteneriate pe care le-am dezvoltat de-a lungul celor peste 20 de ani de prezență în România s-au clădit pe încredere reciprocă, dedicare și responsabilitate.
Suntem alături unii de ceilalți și ne susținem ori de câte ori întâmpinăm obstacole, angrenați fiind de scopul final comun, acela de a le oferi românilor produse proaspete, românești, crescute cu grijă de fermieri iscusiți.
Mai mult, printre producătorii de produse proaspete se numără și 15 cooperative independente și patru cooperative agricole-partenere Carrefour, Vărăști, Zarand și, din luna iulie, Brezoaele și Însurăței, a căror producție de legume și fructe proaspete este disponibilă sub eticheta „Grădina Noastră”. Cred cu tărie că trebuie să sprijinim agricultorii și spiritul lor antreprenorial, iar dacă ar fi să punctez un top trei lecții învățate până acum, acestea ar fi:
• cooperativele sunt o soluție viabilă pentru dezvoltarea fermierilor;
• în călătoria noastră în care căutăm prospețimea produselor și sprijinul producătorilor ultralocali, am reușit să adăugăm un nou beneficiu ecologic – un lanț de aprovizionare mai scurt;
• împărtășirea know-how-ului nostru pentru a ajuta sectorul agricol să crească este obligatorie.
Vom lua lecțiile învățate din colaborările cu cooperativele pentru a ne extinde și mai mult amprenta locală.
2. Care sunt beneficiile pentru Carrefour România din punct de vedere al sustenabilității corporative, privind furnizorii locali?
Amprenta furnizorilor locali este esențială pentru modelul nostru de business. Prin această abordare le oferim clienților noștri o varietate de produse proaspete, cu obiectivul de a consuma alimente sănătoase, cu proveniență locală.
Făcând acest lucru, rămânem fideli misiunii noastre privind tranziția alimentară, prin care promovăm alegeri alimentare sănătoase.
Localizarea este un pilon cheie pentru noi atât în ceea ce privește responsabilitatea de business, cât și cea corporativă, deoarece credem că adevăratele abordări sustenabile sunt cele profund integrate în activitățile și locurile noastre de muncă de zi cu zi.
3. În ce fel este aliniată strategia de business a Carrefour România cu strategia de sustenabilitate corporativă?
Da, este o misiune integrată la nivel de grup, cu implementări locale specifice și viziuni unice.
Strategia de sustenabilitate corporativă a Carrefour Groupe, Act for Food, se aliniază cu Obiectivele de Dezvoltare Durabilă ale Organizației Națiunilor Unite. Zonele de acțiune ale strategiei sunt conectate cu ODD-uri specifice, cu scopul de a proteja planeta și de a asigura prosperitatea.
În România urmărim, în principiu, aceleași zone de acțiune trasate de Grup, însă obiectivele Carrefour locale sunt ghidate într-o măsură mai mică de ODD-uri și, mai degrabă, de realitatea locală, fiind convinși că este nevoie să acționăm aplicat realităților din fiecare piață în care suntem prezenți.
Ca atare, am dezvoltat programe unice, originale, precum Creștem România Bio, Deschidem Vinul Românesc sau Grădina Noastră, toate sprijinind producătorii locali și asigurând disponibilitatea produselor românești de calitate pe rafturile noastre.
4. Din perspectiva umbrelei Act for Food a grupului, ce planuri de extindere aveți?
Așa cum am menționat, amprenta locală este un pilon esențial pentru Carrefour. Aceasta se bazează pe angajament asumat la nivel global prin programul Act for Food, care ia forma unor programe unice, precum Creștem România Bio, Deschidem Vinul Românesc sau parteneriatele noastre cu producătorii locali independenți și asociați în cooperative, la care adăugăm și parteneriatele pentru mărcile noastre proprii românești, precum La Piața Carrefour, Filiera Calității sau recent lansata Grădina noastră, care include toate parteneriatele noastre cu cele patru cooperative. Cele patru cooperative asigură suportul pentru distribuția națională a produselor astfel încât românii să se poată bucura de prospețime locală pe rafturile magazinelor, cu distribuții de la minim șase ore de la recoltare până la o medie de 24 de ore.
Pe viitor, vom continua să ne extindem amprenta locală în linie cu evoluția comportamentului consumatorului. În fiecare an adăugăm noi furnizori în portofoliu, iar fiecare nouă deschidere de hypermarket permite o prezență regională și ultralocală de produse pe rafturile noastre. Simțim că suntem o companie românească și ne dorim să valorificăm și să susținem valoarea pieței românești.
5. Ce noutăți aveți privind programul național de conversie la agricultură ecologică Creștem România BIO?
În 2022, programul național de conversie la agricultură ecologică Creștem România BIO a ajuns la cea de-a patra ediție. Inițiativa are rezultate impresionante. Primii fermieri care au trecut prin cei trei ani de conversie au fost certificați, iar alte câteva sute se află în prezent în diferite stadii. Efectele se văd deja în eliminarea tratamentelor chimice aplicate culturilor, aceasta fiind o direcție strategică pentru noi, în linie cu angajamentul Act for Food.
Fermierii care se înscriu în acest program au parte de beneficii multiple: un contract pe perioada de conversie, până la trei ani, plus încă doi ani după momentul în care devin producători Bio, acoperirea costurilor de certificare pentru toată perioada de conversie, consiliere pentru procesul de conversie la Bio în parteneriat cu organismul abilitat de certificare Ecocert, consiliere în ceea ce privește alegerea strategiilor de marketing și promovare, dar și posibilitatea de a participa la un schimb de experiență cu fermierii parteneri care au trecut deja prin proces.
6. Deschidem Vinul Românesc este un program interesant și inovator pe piața din țară noastră. Care sunt pilonii programului și ce vă propuneți în viitor?
Deschidem Vinul Românesc este un program dezvoltat de Carrefour România pe termen lung, care s-a cristalizat în 2019 cu scopul de a aduce vinul românesc mai aproape de consumatorii români și de a susține producătorii locali de vinuri, în contextul în care România era pe locul șase în Europa și pe locul 12 în lume, în 2019, ca producător de vin.
De-a lungul celor trei ani, programul s-a extins și oferă, în prezent, consumatorilor peste 240 de etichete organizate în trei piloni.
• Vin din Regiunea Ta, cuprindea până la sfârșitul anului 2021 o selecție de 83 de vinuri disponibile pe baza criteriului de proximitate;
• Exclusiv la Carrefour, include parteneriate cu crame românești renumite;
• Premium.
Sortimentul premium acoperă toate gamele de vin. Contribuția echipei noastre se traduce prin promovarea vinurilor de calitate și consolidarea constantă a selecției de vinuri prin listarea celor regionale la nivel național în urma evaluării performanței, precum și calibrarea producției și distribuției în raport cu un retailer modern. Pentru a-mi întări afirmația, aș dori să menționez cel mai recent vin premiat din programul DVR. Este vorba despre Vinul Caii de la Letea Geneza Rosé, declarat cel mai bun Rosé din România în cadrul celei de-a zecea ediții a Concursului de Vinuri Rosé organizat de Winelover România.
Mai mult decât atât, experiența consumatorilor este suplimentată de WineSquare-uri în hipermarketuri și rafturi special amenajate în magazinele de proximitate și marketuri. În unele hipermarketuri, în weekend, avem somelieri care le oferă clienților sfaturi despre cum să aleagă vinul potrivit, pe gustul lor, complementar alegerii lor alimentare.
Vom duce mai departe acest program cu scopul de a transforma vinul românesc într-un brand de țară și de a consolida reputația vinului produs în România. Vom face acest lucru sprijinind producătorii să ajungă la experți străini și la potențiale piețe de export, drept dovadă experiența din New York din anul 2021, în cadrul căreia am prezentat vinuri locale cheie pieței americane.