Home Analize Complexitatea în sustenabilitate – Cum și de ce să asiguri sustenabilitatea afacerii tale cu ajutorul Obiectivelor de Dezvoltare Durabila (ODD)

Complexitatea în sustenabilitate – Cum și de ce să asiguri sustenabilitatea afacerii tale cu ajutorul Obiectivelor de Dezvoltare Durabila (ODD)

by Newsroom
176 views

Autor: Corina Radu, Solutions4Impact (www.thesolution4impact.com)

A vorbi despre dezvoltare durabilă înseamnă, de fapt, a vorbi despre bun-simt în afaceri. Să acționezi responsabil la nivelul individual, să conduci o afacere care respectă principiile etice și să te uiti la Obiectivele de Dezvoltare Durabilă nu sunt lucruri noi. Privite în profunzime, este ceea ce lumea încearcă să rezolve de zeci de ani, cu mai mult sau mai puțin sucess.

Despre Obiectivele de Dezvoltare Durabilă (ODD)

193 de țări au adoptat cele 17 ODD-uri în 2015, după consultări și feedback aprofundat, deschizând ușa către punerea în aplicare a celor 169 de obiective precise. Agenda 2030 este documentul care afirmă că aceste obiective  precise vor juca un rol puternic în a ajută companiile, ca precursori pentru implementare, să schimbe lumea până în 2030 și să ofere un viitor mai bun pentru noi, pentru copiii noștri și pentru copiii lor.

Cu toate acestea, nu s-a vorbit cu adevărat despre ODD până în ultimii doi ani și multe companii se confruntă cu dificultăți în a vorbi despre ele în prezent.

În consecință, ce ține pe loc companiile? De ce implementarea obiectivelor durabile este foarte lentă sau chiar amânată?

De ce nu toate companiile recunosc valoarea ODD

Este mentalitatea, vechea mentalitate caracterizată prin “a lua – a face – a folosi- a arunca “, și lipsa de viziune, care împiedică mulți CEOs să vadă valoarea reală a ODD. Ca de obicei, strategiile unei companii se bazează pe monetizarea resurselor și a energiei, pe venituri și profit, dar nu și pe impactul asupra oamenilor, mediului și a comunităților locale. Se bazează pe calcule foarte simple, că prețurile trebuie să crească, costurile de personal trebuie să se reducă, afacerea trebuie să se consolideze și toate acestea vor face compania să aibă succes.

Din păcate, această abordare nu va aduce succes foarte curând, din mai multe motive:

– Dorința consumatorilor de transparență și impact social al unei afaceri a devenit mai puternică că niciodată;

– Avantajul competitiv al companiilor care își schimbă mentalitatea și integrează sustenabilitatea în centrul afacerii – și nu o abordează că pe un supliment – atrage tot mai mulți clienți;

– ODD reprezintă o investiție pe termen lung și, prin urmare, rezultatele acestora vor fi vizibile pe termen lung, deci trebuie să înceapă chiar acum;

Mulți CEOs raportează că nu insista pe implementarea obiectivelor, deoarece, de exemplu:

– Nu au inca claritatea necesară;

– Nu se simt responsabili de implementarea generală a ODD în companie;

– Teamă de a deschide Cutia Pandorei când vine vorba de analiză, aprovizionare și imagine de brand;

– Nu există buget suficient și alte resurse pentru efectuarea modificărilor;

Cum reacționează un business cu impact (bussiness-urile sociale) la ODD

Un business cu impact are cel mai mare potențial de a contribui la ODD până în 2030-2050, cu următoarele mențiuni:

– Cercetările arată că doar 30% dintre bussiness-urile cu impact pot măsura și demonstra sustenabilitatea lor pe întregul lanț de valori;

– Cele mai mari oportunități pe care le ratează startup-urile se datorează faptului că nu analizează ODD din toate unghiurile, ccea ce ar putea oferi potențiale oportunități și parteneriate;

– Bussiness-urile cu impact pot rata adesea ocazia de a comunica realizările lor sau o fac într-un mod destul de limitat, iar mesajul lor nu ajunge la stakeholderi importanți;

– O mulțime de competențe care pot fi și trebuie dezvoltate pentru o cultură de dezvoltare sustenabilă nu sunt încă luate în considerare și sunt adesea trecute cu vederea;

Cum putem noi, că întreprinderi, să susținem avansarea ODD?

Este foarte important să înțelegem adevărul despre ODD și ce sunt ele cu adevărat:

– O viziune a viitorului, cum ar trebui să fie lumea în perioada 2030-2050;

– Nu există o reteta universala, pentru fiecare afacere;

– Complexitatea dezvoltării durabile implementată la diferite niveluri;

– Obiective care au sens, deoarece sunt de bun-simt;

– Un punct de plecare pentru a obține inspirație și a dezvoltă indicatori specifici, bine adaptați;

– O hartă pentru a asigura o dezvoltăre durabilă pentru ceea ce contează cu adevărat, acolo unde contează, pentru fiecare afacere în particular;

Care sunt primele acțiuni pentru o afacere care caută să avanseze în implementarea ODD?

În primul rând, ODD trebuie adaptate pentru afacerea dvs. și pentru nevoile specifice ale afacerii dvs. și nu lăsați pe nimeni să vă spună altfel!

Ce înseamnă acest lucru? Înseamnă să analizați cele 17 ODD și obiectivele lor precise și să vă consultați cu cei mai importanți stakeholderi despre ce ar putea deveni aceste obiective și unde poate compania dvs. să aibă cea mai mare contribuție în viitor. Amintiți-vă că vorbim despre 2030, nu de azi sau de mâine, însă implementarea trebuie să înceapă acum. 

Sursa  www.thesolution4impact , www.globalcompact

Odată ce evaluarea și consultarea cu stakeholderii s-a încheiat și decizia referitoare la unde va aduce compania cel mai mare impact a fost luată, următorul pas este prioritizarea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă. Practic, fiecare companie va evalua aceste obiective din două puncte de vedere, mai precis:

  1. Cum afectează operațiunile companiei mediul și populația?
  2. Ce produse și servicii pot fi produse de către companie, cu care să elimine probleme deja existente?

Prioritizarea va fi punctul cheie în selectarea și adoptarea obiectivelor la nevoile specifice ale respectivului business, la produsele și serviciile respective și va deschide oportunități pentru parteneriat, cooperare, investiție și finanțare.

De ce este implementarea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă importantă?

Câteva argumente cheie care pot convinge pe oricine lucrează cu acestea, sunt:

  • Ieșirea dintr-un model de business vechi și abordarea de noi oportunități estimate la 12 trillioane de dollari US
  • ODD trebuie să devină câmpul nostru de bătaie – va oferi avantaje competitive uriașe și atrage consumatori, bănci, furnizori, comunitatea întreagă către afacerea dvs în mod pozitiv
  • Folosirea modelelor economiei circulare: reutilizare, refolosire și economisirea de resurse
  • Creșterea satisfacției angajaților ca fiind primii și cei mai importanți stakeholderi ai businesului
  • Estimarea profitului mai rezonabil, luând în calcul estimările impactului de business
  • Atragerea investitorilor către impact, dincolo de a privi doar ca pe un business
  • Comunicarea rezultatelor spre consumatori și câștigarea încrederii și a loialității lor
  • Sprijinirea comunităților, iar această va deschide ușa către suportul public și finanțare
  • A acționa responsabil față de mediul înconjurător înseamnă a fi responsabil cu sine însuși, este o responsabilitate pe care o avem toți de a păstra ceea ce avem pentru generațiile următoare, în special știind că acum trăim pe resurse și timp care nu ne mai aparțin

Cum pot companiile să își evalueze impactul asupra ODD?

Conform Impact Management Project https://impactmanagementproject.com/ ,  cel mai bun mod în care companiile pot să evalueze modul în care contribuie la implementarea ODD este de a considera cele trei tipuri de impact recunoscute de către majoritatea stakeholderilor și a investitorilor în particular:

Un mod foarte bun de a raporta asupra responsabilității companiilor este și rămâne raportul de sustenabilitate, din ce în ce mai apreciat pentru importanța pe care o are în a arata ceea ce este important acolo unde contează pentru un business. Multe companii folosesc deja raportul în a comunica rezultate relevante stakeholderilor lor.

Recent, ca exemplu, a apărut idea de a face aceste raportări disponibile pe o platforma centrală online și de a obține o evaluare publică, cu implicarea stakeholderilor. Această evaluare face raportările ușor de comparat și de evaluat în viitor, crează transparență, facilitează acumularea de cunoștințe noi și oferă impulsurile necesare pentru dezvoltarea următoare. În același timp companiile pot implementa angajamentul pe care îl au față de stakeholderi, cu beneficii consistente, prin intermediul acestei platforme.

Un exemplu de asemenea evaluare este disponibil aici:

https://www.social-responsibility.at/current-projects/csr-report-ranking/list-of-reports/

Sursa: FuturAbility Austria

You may also like