În angajamentul companiei Ariston Thermo România se reflectă extrem de clar viziunea centrată pe dezvoltare sustenabilă, inovație și produse eficiente cu impact cât mai redus asupra mediului.
Cătălin Drăguleanu, Country Manager al companiei, ne-a prezentat misiunea business-ului valabilă pentru următorii ani: de a aduce confort tuturor, pretutindeni, chiar și acolo unde pare greu de atins. Prin planurile ambițioase, își propun să creeze o legătură durabilă între tehnologie și comunitate, pentru a determina consumatorii să conștientizeze impactul alegerilor proprii de zi cu zi.
Interviul a fost publicat iniţial în anuarul bilingv Community Index Magazine nr. 3, ediţie tiparită. Acesta poate fi comandat de aici: https://communityindex.ro/community-index-magazine-2021/
1. Care sunt pilonii principali de dezvoltare sustenabilă ai companiei Ariston Thermo România?
Ariston România urmează misiunea și direcțiile de dezvoltare ale Grupului Ariston Thermo, o companie care, de peste nouă decenii, s-a dedicat obiectivului de a face lumea un loc mai confortabil, astfel oferind atât la nivel local, cât și global, inovații remarcabile în materie de tehnologie și design, dar și devotamentului față de sustenabilitate.
Viziunea noastră pentru viitor se bazează pe cuvinte cheie precum „sustenabilitate”, „confort” și „accesibilitate”: ceea ce ne dorim este să asigurăm confort într-un mod sustenabil în comunitățile în care activăm, prin dezvoltarea și comercializarea produselor bazate pe energie eficientă și surse regenerabile, adaptate nevoilor consumatorilor și accesibile la nivel global.
2. V-ați asumat un angajament pe termen lung de a aduce confortul chiar și în locurile unde acesta pare imposibil de obținut. De unde v-ați inspirat pentru acest demers ambițios?
Proiectul Ariston Comfort Challenge înseamnă, în primul rând, materializarea unei idei esențiale a misiunii companiei noastre: confortul contează. Prin asigurarea unui confort de bază putem aduce o contribuție reală, pozitivă în comunitățile în care activăm, fie că ne referim la susținerea cercetătorilor din Groenlanda, la echipele Salvamont din România sau la sutele de instituții unde trăiesc mii de copii și bătrâni.
Ariston Comfort Challenge, proiectul derulat de către compania noastră, este unul complex la nivel global, inițiat în anul 2018, prin intermediul căruia am reușit să ducem confortul chiar și acolo unde pare greu de atins – de exemplu, prin încălzirea unei case construite de la zero în Groenlanda. Casa a fost donată cercetătorilor de la Universitatea din Copenhaga, care studiază schimbările climatice.
Întregul proiect este o sumarizare a crezului pe care îl avem în această companie, și anume acela de a transforma lumea într-un loc mai confortabil. Această inițiativă de CSR s-a reflectat și în comunitățile din România, prin implementarea proiectului care oferă acces la apă caldă și igienă sutelor de mii de persoane care, în secolul 21, nu au acces la aceste condiții minime de confort.
2020 a fost, probabil, primul an din istoria recentă în care am resimțit la nivel global importanța unei igiene de bază, fapt care a consolidat și mai mult crezul nostru și ne-a motivat să continuăm proiectul, chiar dacă lucrăm în condiții diferite. Astfel, în 2020, prin intermediul programului au fost donate 400 de boilere electrice de ultimă generație către 248 de instituții din 24 de județe din întreaga țară, de care se bucură în prezent aproximativ 53.000 de noi beneficiari, pentru care apa caldă reprezenta un lux.
3. În 2020, ne-am confruntat cu toții cu numeroase probleme generate de pandemie. Cum v-ați implicat în sprijinirea comunităților vulnerabile?
Într-un an plin de noi provocări sociale, compania noastră a continuat inițiativele de susținere a comunităților vulnerabile, prin acoperirea unei nevoi reale și presante: accesul oamenilor la apă caldă, implicit la un nivel minim de confort și la standarde de igienă corecte, îndeosebi în perioada în care acestea pot face diferența între sănătate și o boală complicată, așa cum este COVID-19.
Ne referim, de pildă, la donațiile pentru implementarea proiectului MagicHome și pentru BIG BUILD, evenimentul social de construire accelerată și de voluntariat, organizat de către Habitat for Humanity. De asemenea, susținem fundații și asociații non-guvernamentale precum Salvați Copiii, Autism Voice sau Fundația Regina Maria.
Ne-am alăturat și proiectului ambițios coordonat de către Asociația Dăruiește Viață, pentru construirea unităților sanitare modulare din curtea Spitalului Elias din București și ale Spitalului din Piatra Neamț. Astfel, la Elias am făcut o donație importantă de echipamente termice performante: 60 boilere de ultimă generație cu capacități cuprinse între 15l și 100l și 56 de aparate performante de aer condiționat. Donații de echipamente termice, boilere sau centrale termice performante au fost oferite în 2020 și 2021 către Crucea Roșie România, Salvamont România, asociațiile Magic Home, Habitat for Humanity, Spitalul Marie Curie și Maternitatea Moreni.
Toate acestea au fost realizate cu sprijinul și implicarea activă a angajaților. Ariston pune accent foarte mare pe oamenii care fac parte din echipă, iar această perioadă atipică și dificilă ne-a demonstrat încă o dată că oamenii sunt întotdeauna pe primul loc și doar împreună putem face o diferență reală.
4. În ce fel ați crescut investițiile în cercetare și dezvoltare pentru a crea produse inovatoare și cu un impact redus asupra mediului înconjurător? Care sunt planurile companiei pentru următorii ani, din perspectiva sustenabilității?
La nivel regional, Grupul Ariston intenționează să genereze peste 80% din venituri din tehnologii inovatoare și durabile de încălzire până în 2022, acționând în concordanță cu Obiectivele Națiunilor Unite de Dezvoltare Durabilă. Astfel, Ariston Thermo vizează economisirea a 3.400.000 tone de CO2 echivalent până în 2022, prin folosirea tehnologiilor inovatoare. În cadrul strategiei noastre de dezvoltare durabilă, prioritatea este să folosim soluții și tehnologii eficiente din punct de vedere energetic, care utilizează surse regenerabile.
În ciuda dificultăților apărute în 2020, Grupul a crescut investițiile în dezvoltarea de produse, soluții și procese eficiente și durabile la 29%, respectându-ne angajamentul de a contribui decisiv la reducerea consumului de energie și la conservarea mediului. Ariston Thermo efectuează teste de laborator pe biocombustibili, ca soluție ecologică care poate fi utilizată pentru cazanele de ulei, pentru care compania dezvoltă o gamă dedicată de arzătoare. Pe lângă biodiesel, Ariston Thermo experimentează și utilizarea hidrogenului ca o potențială alternativă la gazele naturale.
În același timp, investim constant în tehnologie, pentru a oferi game de produse sustenabile pe termen lung. Astfel, pentru cei care doresc să îşi reducă facturile de energie și să se bucure de căldură și apă caldă menajeră utilizând resurse regenerabile, Ariston oferă noi modele de pompe de căldură performante care ating clasa A++ la încălzire, stabilind noi standarde de eficiență energetică.
La nivel industrial, cazanele în condensare murală THISION L PLUS şi de pardoseală TRIGON L PLUS oferă un grad ridicat de eficienţă, clienţii principali fiind dezvoltatorii de clădiri de birouri sustenabile, care doresc obţinerea de certificări tip BREEAM, LEED, WELL, EDGE. Principalul avantaj al unei clădiri sustenabile este reprezentat de costurile de operare, care sunt reduse cu 30% – 60% faţă de o clădire standard, fapt care are un impact pozitiv asupra costurilor totale, conform specialiştilor din domeniu.
Echipamentele termice din zona clădirilor comerciale susțin obiectivele de sustenabilitate stabilite la nivel european, de economisire a energiei. De pildă, conţinutul scăzut de apă al noilor cazane asigură o amprentă mică la sol. Toate aceste detalii pot părea, la prima vedere, orientate doar către business, însă ele, alături de proiectele de responsabilitate socială, contribuie la un obiectiv mai mare: acela de a crea o lume mai sănătoasă și confortabilă pentru noi toți.