“Responsabilitatea socială implică crearea de relații pe termen lung și egal profitabile cu piața și cu mediul social, deci este mai mult decât simplul act de filantropie sau donație.”
Interviu acordat in exclusivitate de dna Alina Cristea, Manager Dezvoltare Durabilă Holcim România, pentru anuarul bilingv Community Index Magazine nr 1, lansat in iunie 2019.
1. Community Index Magazine: Ați derulat programe educative complexe, atât la nivel local, cât și național încă din 2002. Ce vă motivează să investiți în continuare?
Alina Cristea: În ultimii ani, România s-a confruntat în mod constant cu o creștere a deficitului de forță de muncă calificată, acest lucru constituind un punct sensibil al industriei noastre. Ca răspuns constructiv pentru diminuarea și contracararea acestui efect, încă din 2015, am inițiat ample programe educaționale – „Atelierele și Academia Holcim” fiind două dintre acestea, programe care se derulează și în prezent.
Rezultatele excepționale obținute până acum, precum și nevoia de oameni bine pregătiți pe piața muncii, sunt doar câteva dintre motivele pentru care considerăm continuarea investițiilor în astfel de inițiative drept o prioritate de business sustenabil.
2. Community Index Magazine: Cum măsurați impactul programelor pe care le aveți și cum încercați să vă îmbunătățiți rezultatele, de la an la an?
Alina Cristea: Impactul este măsurat diferit, în funcție de specificul fiecărui tip de proiect. Există, însă, câteva componente pe care toate acestea le au în comun: numărul de beneficiari și feedback-ul primit, ponderea proiectelor de responsabilitate socială, măsurată în funcție de obiectivele și pilonii strategici ai companiei, și, nu în ultimul rând, implicarea în proiecte pe termen lung sau cu recurență anuală/semestrială, în raport cu acțiunile punctuale.
3. Community Index Magazine: Cum alegeți proiectele în care vă implicați?
Alina Cristea: Ca factori de decizie interni, pornim de la strategia de dezvoltare durabilă, specificul activității, valorile și cultura companiei, precum și zonele în care ne desfășurăm activitatea, acestea fiind prioritare pentru noi. Iar dacă ne uităm la specificul proiectului în sine, evaluăm numărul de beneficiari, situația acestora și dacă proiectul oferă un beneficiu pe termen lung pentru comunitate sau, altfel spus, impactul proiectului pentru comunitate.
4. Community Index Magazine: În ce măsura strategia de responsabilitate socială se aliniază la obiectivele de business?
Alina Cristea: Responsabilitatea socială corporativă este una dintre componentele noastre de Dezvoltare Durabilă, fiind conectată la toate aspectele de business.
Intitulată ”Planul 2030”, aceasta se axează pe patru direcții de dezvoltare: Schimbări climatice, Apă și natură, Economie circulară și Oameni și Comunități. Fiecare dintre acestea vine cu ținte și obiective concrete la nivel de industrie.
5. Community Index Magazine: Ce sfaturi ați da unei companii care începe acum să își definească o strategie de responsabilitate socială?
Alina Cristea: Nu cred în rețete elaborate și în lucruri simple care pot fi ușor adaptabile în funcție de context. Când luăm în considerare aspectele etice ale interacțiunii în mediul de business, mulți dintre noi ne gândim la responsabilitatea socială a unei organizații. Dar oare organizația are grijă de mediul înconjurător, are obiective ecologiste și oameni care economisesc resurse?
Responsabilitatea socială presupune crearea de relații pe termen lung și egal profitabile cu piața și cu mediul social, deci este mai mult decât simplul act de filantropie sau donație.
În plus, cred că pentru a putea fi cu adevărat relevant în această zonă, în primul rând trebuie să pornești de la bază, de la valorile societății, să fii sincer cu tine, să gândești pe termen lung, să agregi principiile esențiale ale sustenabilității în funcție de prioritățile de business ale companiei pe care o reprezinți și să fii optimist.