Women’s empowerment este un pas esențial pentru respectarea drepturilor femeilor și a egalității de gen și poate fi un catalizator pentru dezvoltare umană și creștere economică în orice companie.
Ioana Nainer de la Johnson & Johnson România ne-a împărtășit detaliile strategiei lor de diversitate, care se bazează pe trei piloni de bază: promovarea unei culturi a incluziunii și inovației, diversificarea forței de muncă în viitor și îmbunătățirea rezultatelor de business și a reputației.
Interviul a fost publicat iniţial în anuarul bilingv Community Index Magazine nr. 3, ediţie tiparită. Acesta poate fi comandat de aici: https://communityindex.ro/community-index-magazine-2021/
1. Care este abordarea Johnson & Johnson privind diversitatea și incluziunea? În ce fel consideraţi că această abordare vă sprijină obiectivele de business pe termen lung?
Noi vedem Diversity, Equity & Inclusion ca elemente imperative pentru dezvoltarea noastră continuă – cheia pentru asigurarea succesului într-o lume care evoluează mai repede decât oricând în istorie. Abilitatea de a cultiva și de a pune în funcțiune punctele forte ale fiecărui individ, fiecare idee, fiecare abilitate, oricât de individuală sau diferită, este singura modalitate sustenabilă a oricărei organizații de a se adapta și de a reacționa la un viitor care se transformă constant – și asta se reflectă în viziunea Johnson & Johnson: „be yourself, change the world”.
Strategia noastră este de a ajuta fiecare angajat să își folosească punctele forte și să-și înțeleagă propriile responsabilități ca individ unic și, de asemenea, ca parte dintr-o echipă mai mare.
Această strategie se bazează pe trei piloni de bază: promovarea unei culturi a incluziunii și inovației, diversificarea forței de muncă în viitor și îmbunătățirea rezultatelor de business și a reputației.
Este bine cunoscut faptul că a crea medii de lucru cu adevărat incluzive are multe beneficii la nivel de business și ajută, de asemenea, la îmbunătățirea experienței angajaților la locul de muncă. Pentru ca acest lucru să se întâmple, credem că este esențial să examinăm cauzele care stau la baza gândurilor și a comportamentelor noastre, ceea ce necesită acțiuni intenționate în fiecare zi.
2. Acordați o atenție specială sprijinirii femeilor vulnerabile pentru a se dezvolta atât profesional, cât și personal. Care sunt mizele companiei?
Într-adevăr, la Johnson & Johnson considerăm că trebuie să se acorde o atenție deosebită participării la piața forței de muncă a categoriilor vulnerabile de femei, cum ar fi femeile mai în vârstă, femeile care sunt părinți unici susținători ai familiei monoparentale, femeile cu handicap, femeile provenite din familii de migranți și femeile care fac parte din minorități etnice.
În această chestiune avem politici de reinserţie a femeilor după o anumită vârstă în cadrul muncii, programul Re-Ignite.
COVID-19 a determinat milioane de femei să părăsească locul de muncă și aici există o mare oportunitate pentru J&J, şi anume să avem o prezenţă puternică și să readucem femeile la locurile de muncă.
Diversity, Equity & Inclusion este responsabilitatea tuturor în compania noastră și, prin urmare, angajații noștri pot avansa DE&I în echipele lor prin recunoașterea și evaluarea nevoilor, experiențelor și perspectivelor unice ale tuturor.
Unul dintre beneficiile oferite de Johnson & Johnson este acordarea de plăţi pentru concediile din motive familiale. Acest beneficiu tinde să stimuleze participarea femeilor la forța de muncă deoarece ajută femeile să concilieze viața profesională cu viața de familie, le permite să beneficieze de timp liber atunci când au un copil mic de îngrijit şi le întărește legătura cu piața forței de muncă. Pe lângă acest stimulent, venim în sprijinul femeilor în concediu de maternitate cu un program flexibil de lucru coroborat cu echitate în privinţa creşterii în carieră.
3. Ce inițiative ați avut până acum care să reflecte abordarea companiei cu privire la diversitate?
Suntem extrem de mândri de programul nostru WiSTEM²D (Women in Science, Technology, Education, Mathematics, Manufacture and Design), lansat în 2015, pe care l-am dezvoltat împreună cu Junior Achievement România și care intră deja în al patrulea an de funcționare.
Inițiativa a fost ulterior scalată de JA Europe în 5 țări europene, pentru a fi adusă în școli. În fiecare an, peste 250 de profesori și voluntari Johnson & Johnson lucrează pentru a educa fetele și pentru a le „trece” de partea STEM²D, domeniu care a fost în mod tradițional dominat de bărbați.
Cred că este unul dintre acele proiecte care reprezintă atât un scenariu win-win pentru toți cei implicați, cât și poate cel mai bun mod de a folosi resursele și expertiza noastră, chiar și la nivel personal.
Scopul companiei la nivel global este de a ajunge la o reprezentare de 50% a femeilor în domeniile STEM²D.
4. Programul are, de asemenea, rolul de a crește interesul tinerilor pe subiecte #STEM²D. Cum aţi susținut acest demers?
Proiectul WiSTEM²D are, într-adevăr, rolul de a crește interesul tinerilor, chiar și încă de pe băncile şcolii, pentru a studia și aprofunda subiectele STEM²D și a-i încuraja să urmeze cariere în aceste domenii ale viitorului.
Materialele proiectului, concepute în așa fel încât să permită crearea de contexte educaționale indiferent de mijloacele de comunicare utilizate, încurajează elevii să rămână conectați la educație și să utilizeze activități practice de cercetare, colaborare și dezvoltare a proiectelor pentru a descoperi diferite fenomene sau a rezolva anumite probleme din societate cu ajutorul științei, tehnologiei, ingineriei și artelor.
Conduse de experți în educație și profesioniști STEM²D, activitățile proiectului au o abordare interdisciplinară, integrată și centrată pe studenți, ceea ce implică utilizarea unor practici pedagogice solide.
Principiile care stau la baza elaborării lor transformă procesul de învățare într-o experiență mai antrenantă, mai constructivă și mai eficientă, stimulând în același timp disponibilitatea elevilor de a investiga și a-și dezvolta raționamentul logic, gândirea creativă, rezolvarea problemelor și abilitățile de colaborare.
5. Ce rezultate importante ați avut până acum cu programul WiSTEM²D?
A treia ediție a proiectului WiSTEM²D a adunat peste 8.000 de elevi coordonați de 358 de profesori din 287 de școli și 152 de localități.
Anul școlar 2020-2021 a înregistrat un număr tot mai mare de studenți și profesori dornici să aprofundeze și să experimenteze activități practice în domeniile științei, tehnologiei, ingineriei, matematicii, producției și proiectării.
Elevii și profesorii participanți au lucrat cu consultanți voluntari în mediul de business, care le-au oferit studenților posibilitatea de a explora diferite oportunități de carieră, astfel încât să le fie mai ușor să se orienteze către meserii și locuri de muncă viitoare.
O parte dintre temele abordate de voluntari în cadrul webinariilor au fost din domenii precum: robotică (Care e codul? Programarea mișcării roboților folosind sunete), ecologie (Prevenirea și combaterea poluării), fizică (Fizica plutirii), medicină (Inovația în sprijinul pacienților) și orientare profesională (Dialog deschis și exemple din experiența mea).
Un rezultat de care suntem foarte mândri este clasarea pe locul 3 în hackathonul STEMEduHack a echipei de la Liceul Tehnologic Marmația din Sighetu Marmației, formată din Antonia Bohotici, Matei Gampe, Erik Szekely și coordonată de prof. Anuța Bologa. Acest hackathon este organizat de JAE cu sprijinul Johnson & Johnson. 22 de echipe din 10 țări – Republica Moldova, Spania, Cipru, Rusia, Cehia, România, Israel, Slovacia, Serbia și Portugalia – au participat în perioada 28-29 ianuarie 2021 la cea de-a doua ediție a competiției, desfășurată online.
Provocarea a constat în elaborarea unei idei inovatoare care să ducă la promovarea sustenabilității în industria farmaceutică, prin intervenții în domeniul producției, ambalării, prospectelor, managementul deșeurilor, distribuției și lanțului de aprovizionare.