“Companiile care au înţeles că strategiile de CSR și de sustenabilitate trebuie să se concentreze pe prevenire mai mult decât pe atenuarea consecinţelor vor fi cele care vor avea de câştigat în ceea ce priveşte viitorii angajaţi, clienţi, parteneri. ”
Interviu acordat in exclusivitate de catre dna Liudmila Climoc, CEO Orange România, pentru anuarul bilingv Community Index Magazine, lansat in iunie 2019.
1. Community Index Magazine: Care sunt proiectele majore de responsabilitate socială pe care se concentrează Orange România în prezent?
Liudmila Climoc: Suntem norocoşi şi mândri că activăm într-o industrie care aduce schimbări pozitive în societate, în modul în care trăim și comunicăm. Încă de la intrarea pe piaţa din România, eforturile noastre zilnice s-au concentrat pe îmbunătățirea vieții clienţilor, pe conectarea oamenilor şi a business-urilor şi pe reducerea decalajului digital.
De mai mult de 21 de ani contribuim la dezvoltarea comunităţilor locale şi avem o strategie clară de CSR. Aceasta este, în prezent, axată pe patru direcții: incluziune digitală (educație digitală, cursuri de programare), protecția mediului (reducerea impactului pe care îl are compania printr-o rețea eco-friendly și un comportament responsabil al angajaților și al clienților), internet mai bun pentru cei mici (promovarea unui conținut adecvat vârstei copilului, educație despre siguranța pe internet) şi implicarea în comunitate (programe de mentorat și carieră pentru tineri, susținerea voluntariatului, filantropie).
Atât prin proiectele de responsabilitate socială cât şi prin proiectele dezvoltate de către Fundaţia Orange, ne-am propus să răspundem nevoilor fiecărei categorii de utilizatori cu proiecte dedicate și soluții adaptate.
Punem mare accent pe accesibilizarea digitală pentru toate categoriile de utilizatori, de la cei mai mici la cei mai mari, şi dezvoltăm programe în această direcție. Spre exemplu, proiectele noastre emblematice, lansate cu mulţi ani în urmă, ca SuperCoders, Orange Educational Program, Smart Parents, #parintilascoala, continuă şi astăzi, mult mai extinse, cu tot mai mulţi beneficiari. Începând cu anul 2012, partea de proiecte filantropice a fost preluată de către Fundația Orange.
Astăzi, alături de instituții și organizații non-guvernamentale specializate, Fundația Orange dezvoltă proiecte de educație, cultură, sănătate și integrare socială pentru persoanele defavorizate sau cu dizabilități de vedere și/sau auz.
De asemenea, la începutul anului 2016, activitatea Fundației Orange s-a extins și către zona de educație digitală pentru școlile din zona rurală a țării, prin programul Digitaliada.
2. Community Index Magazine: Aveți multe proiecte în domeniul educației digitale. Care este feedback-ul pe care îl primiți de la membrii comunităților în care investiți și ce vă motivează să continuați?
Liudmila Climoc: Cred că pentru orice societate ar trebui să fie prioritară construirea unui viitor sustenabil pentru generațiile actuale și cele viitoare. Orange susţine inițiativele care aduc valoare și parteneriatele care reușesc să strângă laolaltă comunități, unite de un obiectiv comun: să aducă schimbări în bine. Iar, domeniul educaţiei digitale este o componentă importantă în creșterea gradului de digitalizare și reducerea decalajului digital în România.
Feedback-ul pozitiv primit de la beneficiari, impactul pe care proiectele noastre îl au în comunităţi şi rezultatele cu beneficii reale ne confirmă că trebuie să continuăm şi ne motivează să investim. De exemplu, Orange Educational Program dezvoltat în parteneriat cu Facultatea de Electronică, Telecomunicații și Tehnologia Informației (ETTI) din cadrul Universității Politehnice din București, început în 1998, continuă şi astăzi.
Programul pune la dispoziția participanților resurse educaționale complementare celor tradiționale, ca workshopuri şi cursuri susținute de experții Orange, stagii de practică și burse de studiu. Până în prezent, aproape 400 de studenţi au fost înrolaţi în program, unii dintre ei fiindu-mi colegi astăzi în cadrul Orange.
O poveste care m-a impresionat şi, personal, mi-a reconfirmat importanţa susţinerii proiectelor de educaţie este cea a Adrianei, o cursantă de la Women’s Digital Center București, un program de educație digitală pentru femei aflate în situații vulnerabile, fără venituri și cu un nivel scăzut de educație, finanţat de către Fundaţia Orange.
Cu ajutorul programului, împreună cu alte femei înscrise, acestea beneficiază gratuit de cursuri de alfabetizare digitală și de dezvoltare personală și profesională, pentru a-și găsi și păstra mai ușor un loc de muncă. După 6 luni de la absolvirea cursului, ea a învăţat să folosescă internetul, serviciile de e-mail, aplicații online precum Skype sau Whatsapp şi a fost avansată la locul de muncă.
Pentru mine, astfel de exemple, ce au rezultate palpabile în vieţile beneficiarilor, reprezintă adevărata motivaţie de a continua să ne pregătim împreună pentru un mâine mai bun.
3. Community Index Magazine: În ce fel vă implicați angajații în proiectele de responsabilitate socială ale companiei?
Liudmila Climoc: Colegilor le punem la dispoziţie mai multe opţiuni prin care se pot implica în proiectele de responsabilitate socială. Ei aleg varianta care li se potriveşte. Astfel, pot fi voluntari şi pot lua parte la acţiunile organizate împreună cu asociaţiile şi ONG-urile partenere Orange, Hope and Homes for Children, Salvaţi Copiii, Ana și Copiii, se pot implica în programul „Susţine un ONG” al Fundaţiei Orange prin care pot propune spre finanţare proiecte de filantropie dezvoltate alături de o organizaţie non-profit sau pot susţine diverse iniţiative prin donaţii personale.
O acţiune tot mai populară în ultimii ani, care se bucură de aprecierea colegilor noştri, este organizarea în mod frecvent a donării de sânge în sediile din Bucureşti.
4. Community Index Magazine: Considerați că sustenabilitatea corporativă și implicarea socială creează un avantaj competitiv pentru Orange România?
Liudmila Climoc: Toate iniţiativele şi proiectele noastre reprezintă pași importanți pe care îi facem în direcția unei dezvoltări sustenabile, pentru a facilita accesul la informație, la oportunități pentru noi business-uri, pentru a crește gradul de digitalizare și a reduce decalajul digital. Am cultivat, încă de la intrarea pe piaţa din România, o cultură a implicării şi ne-am asumat un angajament faţă de societatea în care activăm, pe care continuăm să-l respectăm şi să-l extindem an de an.
Convingerea mea este că acele companii care au înţeles că strategiile de CSR și de sustenabilitate trebuie abordate din perspectiva cauzelor şi nu din cea a efectelor şi că acestea trebuie să se concentreze pe prevenire mai mult decât pe atenuarea consecinţelor, vor fi cele care vor avea de câştigat în ceea ce priveşte viitorii angajaţi, clienţi, parteneri.
5. Community Index Magazine: În opinia dumneavoastră, cum credeți că va putea tehnologia digitală să contribuie la îndeplinirea Obiectivelor pentru Dezvoltare Durabilă?
Liudmila Climoc: Conform Forumului Tehnologiilor Globale privind Obiectivele pentru Dezvoltarea Durabilă, se presupune că tehnologia digitală ar putea genera venituri anuale suplimentare în valoare de 2,1 trilioane de dolari până în 2030, din implementarea soluțiilor cu impact pozitiv asupra Obiectivelor Globale. Este o predicție prin care se recunoaşte impactul major, pozitiv pe care tehnologia digitală îl are în îndeplinirea agendei de acţiune pentru următorii 11 ani, până în 2030.
În viitor, la nivel macro, noile tehnologii și domeniul telecom pot contribui semnificativ la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră şi a costurilor generate de consumul de energie prin teleprezența mobilă, dezvoltarea birourilor virtuale şi a IoT-ului.
Local, un exemplu de succes îl reprezintă proiectele de Smart City implementate împreună cu autorităţile. Am început, în 2016, să facem paşi către dezvoltarea oraşelor sustenabile, la Alba-Iulia. Prin senzorii de monitorizare a calității aerului instalați în cele 15 autobuze dotate cu hotspoturi Wi-Fi, cetățenii pot ști în orice moment care sunt zonele din oraș în care pot avea fără probleme activități în aer liber.
Soluția oferă atât autorităților, cât și cetățenilor, informații cu privire la impactul pe care activitățile de zi cu zi le au asupra mediului. În acest fel s-a observat că, în prima zi de școală din anul şcolar 2017-2018, când a crescut utilizarea mașinilor personale, a fost influențat negativ nivelul de compuși organici volatili din atmosferă.
O altă soluţie implementată este cea de management al iluminatului public care a generat economii între 50-70% la consumul de energie electrică, în funcție de intensitatea luminii selectate.
6. Community Index Magazine: Care este percepția dumneavoastră privind evoluția domeniului CSR în România? Ce sfaturi ați da unei companii care începe acum să-și creioneze o strategie de CSR?
Liudmila Climoc: Dacă ne dorim o dezvoltare naturală, continuă şi constantă a domeniului, implicarea în societate şi susţinerea comunităţilor nu mai este o opţiune pentru companii, ci o normalitate. Va fi nevoie de tranziția de la CSR 1.0 la CSR 2.0. Asta înseamnă că proiectele de responsabilitate socială nu mai trebuie caracterizate ca fiind doar caritabile, promoţionale sau punctuale, ele trebuie să devină transformatoare, integrate în “core business-ul” companiei. Consider că acesta este unul dintre cele mai valorose insight-uri pe care le pot oferi companiilor la început de drum în ceea ce priveşte conturarea strategiei de CSR.
Biografie Liudmila Climoc
Cu o experiență de 20 de ani în domeniul telecomunicațiilor, Liudmila Climoc este CEO al Orange România. Mandatul ei în România a început pe 1 mai 2016, după 7 ani în care a avut același rol la filiala din Moldova a companiei.
Liudmila s-a alăturat Grupului în 1998 la Voxtel (în prezent Orange Moldova) și a deținut mai multe funcții de conducere până în 2008, când a fost promovată de la Chief Sales Officer la Chief Executive Officer.
Sub conducerea sa, Orange Moldova și-a dublat baza de clienți până la 2,6 milioane, consolidând poziția de lider pe piața de telefonie mobilă. Ea este un pionier și un susținător ferm al noilor tehnologii, un promotor al inovației și al procesului de digitalizare.
Lansarea primei validari a conceptului Smart City în orașul Alba-Iulia sau lansarea primului test 5G FWA pentru clienţii din România sunt exemple relevante. Creșterea și promovarea unui model de afaceri sustenabil reprezintă una dintre prioritățile sale principale.
Este un susținător experimentat și activ al programelor de CSR și al proiectelor de filantropie, atât în timpul mandatului său la Orange Moldova, unde a lansat Fundația Orange Moldova, cât și în timpul mandatului actual, la Orange România, unde susține proiectele de CSR și activitățile Fundației Orange România.