Cea de-a treia ediție a proiectului WiSTEM²D – Femei în Știință, Tehnologie, Inginerie, Matematică, Manufactură și Design, implementat de Junior Achievement România, cu sprijinul Johnson & Johnson România, în 288 de școli din țară, a reunit peste 8.000 de elevi pe parcursul anului școlar 2020-2021, coordonați de 395 de profesori.
Proiectul răspunde cu succes provocării de #distanțaresocială și oferă elevilor și profesorilor oportunitatea de a accesa materiale școlare în format electronic pentru realizarea demersului didactic în mediul online. Elevii au descoperit astfel importanța disciplinelor STEM pentru o viitoare profesie în aceste domenii.
Studiul de caz a fost publicat iniţial în anuarul bilingv Community Index Magazine nr. 3, ediţie tiparită. Acesta poate fi comandat de aici: https://communityindex.ro/community-index-magazine-2021/
Proiectul WiSTEM²D are rolul de a spori interesul tinerilor, încă de pe băncile școlii, pentru studierea și aprofundarea disciplinelor STEM²D și încurajarea lor spre a urma cariere în aceste domenii de viitor. Pe parcursul anului școlar 2020-2021, tinerii coordonați de cadrele didactice și de consultanții voluntari Johnson & Johnson au participat la activități de tip learning by doing și project based, axate pe exersarea și dezvoltarea abilităților de lucru în echipă, gândirea logică și creativă sau capacitatea de analiză și sinteză. Activitățile practice de cercetare, colaborare şi elaborare de proiecte au permis elevilor să se familiarizeze cu domenii precum știința, tehnologia, ingineria, matematica, manufactura și designul.
Johnson & Johnson are ca obiectiv cultivarea interesului în domeniile STEM²D încă de la o vârstă fragedă și de a ajuta fetele și tinerii din mediile marginalizate să continue să crească și să se dezvolte în aceste domenii, pregătindu-i să urmeze învățământul superior și carierele din domeniile STEM²D. Prin această bază, ei se pregătesc pentru a aduce contribuții valoroase în comunitățile lor, în companii și în lumea din următoarele decenii. Activitățile din cadrul proiectului WiSTEM²D se adresează elevilor de gimnaziu și liceu, derulându-se la clase sub coordonarea cadrelor didactice și a consultanților voluntari Johnson & Johnson.
Direcțiile strategice ale proiectului
Johnson & Johnson și-a luat angajamentul de a valorifica potenţialul femeilor – din interiorul și din afara companiei – pentru a îmbunătăți sănătatea oamenilor și a societății. Cei din companie își doresc să crească gradul de reprezentare a femeilor în știință și în domeniile tehnice, prin a construi parteneriate care să deschidă noi uși, pentru a crea momente inspiratoare, a onora femeile din domeniile STEM²D, pentru a fi modele demne de urmat și a îndruma femeile în stadiile fundamentale din viața lor.
Implicarea stakeholderilor
În economia de azi, o educație de înaltă calitate este o condiție esențială pentru succes. Elevii nu trebuie să stăpânească doar bazele, ci să devină gânditori critici, să identifice probleme și să le rezolve. Avantajul competițional depinde şi de felul în care elevii unei națiuni sunt cunoscători ai domeniului științific. Prin urmare, în abordarea acestui tip de educaţie a crescut interesul în „parteneriatele public-privat“ și în alte forme de inițiative multipartite ca și căi de a atrage resurse și talente.
Alinierea la nivel de business
Johnson & Johnson susține femeile de peste 130 de ani oferind instrumente, resurse și oportunități pentru a avea succes atât la locul de muncă, cât și acasă. Reprezentanţii companiei cred în puterea femeilor de a conduce și de a inova și vor continua să susțină și să accelereze dezvoltarea liderilor femei. Pentru a îndeplini această responsabilitate, companiei îi pasă de comunitățile sale și susține femeile care sunt ca o ancoră pentru familiile lor – deoarece ele sunt fundația unei societăți sănătoase. Compania a găsit inspiraţie în a acorda putere femeilor și fetelor din cele 6 domenii vitale STEM²D, astfel încât să existe oportunități nelimitate de a schimba traiectoria domeniului sănătății pentru umanitate.
Analiza nevoilor socio-economice
Proiectul WiSTEM²D a fost dezvoltat în contextul în care experții în resurse umane indică faptul că aproape toate profilurile de locuri de muncă care vor avea cea mai rapidă creștere în următorul deceniu vor necesita cunoştinţe în domeniile STEM. Interacțiunea cu profesioniștii STEM²D le permite tinerilor să se familiarizeze mai mult cu nivelul de educație, responsabilitățile și abilitățile necesare pentru viitoarele locuri de muncă.
Impact și rezultate
A treia ediție a proiectului WiSTEM²D a reunit peste 8.000 de elevi coordonați de 395 de profesori din 288 de școli și 153 de localități. Ediția din anul școlar 2020-2021 a înregistrat un număr tot mai mare de elevi și profesori dornici să aprofundeze și să experimenteze activități practice din domeniile științei, tehnologiei, ingineriei, matematicii, manufacturii și designului.
Echipa de la Liceul Tehnologic Marmația din Sighetu Marmației, formată din Antonia Bohotici, Matei Gampe, Erik Szekely și coordonată de prof. Anuța Bologa, s-a plasat pe locul 3 al hackathonului organizat de JAE cu sprijinul Johnson & Johnson.
O parte dintre temele abordate de voluntari în cadrul webinarelor au fost din domenii precum: robotică (Care e codul? Programarea mișcării roboților folosind sunete), ecologie (Prevenirea și combaterea poluării), fizică (Fizica plutirii), medicină (Inovația în sprijinul pacienților) și orientare profesională (Dialog deschis și exemple din experiența mea).