“Unul dintre cele mai de succes proiecte de responsabilitate socială în care ne-am implicat este Schimbăm Vieți: în cele cinci ediții desfășurate în perioada 2014 – 2018, am ajutat peste 15.000 de elevi să dobândească noțiuni financiare de bază.”
Interviu acordat in exclusivitate de catre dna Carmina Dragomir, CEO Metropolitan Life România, pentru anuarul bilingv Community Index Magazine nr 1, lansat in iunie 2019.
1. Community Index Magazine: De cât timp susțineți programe de Responsabilitate Socială în România și cum alegeți domeniile în care vă implicați?
Carmina Dragomir: În cei 20 de ani de când suntem prezenți pe piața din România, am contribuit la numeroase programe sociale, fiind un susținător și un partener pe termen lung al comunităților și al familiilor. Susținem constant zona de educație financiară și derulăm parteneriate în mai multe arii. În 20 de ani sumele locale cumulate, ce cuprind și sumele oferite de Grupul MetLife pentru campanii de responsabilitate socială se ridică la aproximativ 2 milioane USD.
Decizia de a alege să ajuți copii născuți prematur, copii cu dizabilități, copii din zone defavorizate sau persoane în vârstă este foarte dificilă. Toate acestea sunt categorii care au nevoie de implicare constantă. Citim și recitim fiecare scrisoare de intenție care ajunge la noi, ne sfătuim în echipă și încercăm întotdeauna să intervenim acolo unde simțim că ajutorul nostru este crucial.
În 2018 ne-am implicat în cinci proiecte cu impact major în comunități, alături de Junior Achievement România, United Way România, Habitat for Humanity, Young Athletes Special Olympics și Fundația Renașterea, sumele cu care am contribuit anul trecut ridicându-se la aproximativ 200.000 EUR.
Unul dintre acestea este Schimbăm Vieți (Life Changer), program de educație financiară în școli realizat în parteneriat cu Junior Achievement, în care au fost implicați peste 4.200 de elevi de liceu și gimnaziu din 131 de școli și licee partenere. Peste 58 de consultanți voluntari s-au implicat anul trecut în acest proiect.
Totodată, desfășurăm mai multe proiecte împreună cu United Way România. Un exemplu este programul Ajungem Mari, ce își propune să sprijine educația copiilor defavorizați din centrele de plasament. În ediția din 2018 au fost implicați 750 de copii din 30 de centre de plasament din București și Ilfov, cu ajutorul a 926 de voluntari prieteni și profesori. Tot în parteneriat cu United Way România desfășurăm și programul Alături de Tine, ce are ca scop incluziunea socială a copiilor din grupuri vulnerabile, prevenirea abandonului școlar și recuperarea copiilor cu dizabilități.
Cu ajutorul celor peste 100 de voluntari consultanți de asigurări și manageri, am ajuns la peste 1.400 de persoane în București și 6 județe din țară.
Anul trecut am derulat în parteneriat cu Habitat for Humanity și Young Athletes Special Olympics o săptămână pentru comunitate, un proiect în cadrul căruia am construit un cvadruplex pentru patru familii din Ploiești.
Am participat la activități sportive împreună cu tineri și copii cu nevoi speciale, cu vârste cuprinse între 2-35 de ani. În acest proiect, s-au implicat 120 de angajați voluntari, cu scopul de a aduce un impact pozitiv în viețile a 80 de tineri cu nevoi speciale.
Nu în ultimul rând, împreună cu Fundația Renașterea ne-am implicat în Cursa Roz (Happy Run – Race for the cure), pentru a susține lupta împotriva cancerului la sân, acțiune în care s-au implicat peste 40 dintre colegii noștri.
2. Community Index Magazine: Cum măsurați performanța unui proiect sau program și cum încercați să le îmbunătățiți de la an la an?
Carmina Dragomir: Ne dorim să avem un impact real în comunitate, să ajutăm și să aducem o schimbare în bine, iar asta contează cel mai mult pentru noi. În fiecare an, împreună cu partenerii noștri, căutăm zonele unde este necesară cu adevărat implicarea noastră. Selecția nu este niciodată ușoară, întrucât sunt foarte multe arii în care companiile se pot implica.
Orice sprijin pentru comunitățile defavorizate este binevenit. Prin intermediul parteneriatelor durabile construite putem evalua de la an la an evoluția proiectelor și a eficienței acestora. Toate programele în care ne implicăm presupun existența unor acțiuni de lungă durată, consecvență și coerență. Există rapoarte anuale pe care le realizăm împreună cu partenerii noștri, analizăm punctele forte și punctele sensibile ale fiecărui proiect, ne uităm la beneficiul real pentu comunități. Astfel, am reușit să creștem de la an la an numărul de beneficiari din cadrul proiectelor în care ne implicăm.
3. Community Index Magazine: Ce beneficii aduc aceste proiecte pentru companie și ce planuri de viitor aveți?
Carmina Dragomir: Susținerea comunităților prin proiecte de educație financiară și incluziune socială reprezintă un motor pentru dezvoltarea viitoarelor generații. Într-o societate emergentă, aliniată la cerințele și tendințele europene, dezvoltarea și asimilarea unui ABC financiar de la o vârstă cât mai mică este mai mult decât o simplă necesitate.
Fiind o companie a cărei sferă de activitate vizează asigurările de viață și pensiile, eforturile noastre de implicare în comunități au ca scop construirea abilităților necesare integrării pe piața muncii, precum și crearea premiselor pentru o viață sigură și independentă financiar.
Pe termen lung, planurile noastre vizează implicarea în continuare în comunitățile în care activăm, precum și dezvoltarea de noi produse financiare pentru români – este foarte important să extindem cât mai mult accesul la produse de protecție. În acest sens, este nevoie ca toți jucătorii din piață să continue și să intensifice demersurile și eforturile în direcția educației financiare, care, pe termen lung, se traduce printr-o percepție corectă a românilor asupra ideii de protecție și economisire.
Nu în ultimul rând, implicarea noastră în acțiuni de responsabilitate socială are un impact pozitiv asupra dinamicii și psihologiei echipei – creează o atmosferă plăcută, îi motivează și îi inspiră pe colegii noștri care își doresc să ofere ceva mai departe, să ajute. Chiar și în procesul de recrutare și în lupta pentru identificarea și retenția talentelor în companie, ținem cont de motivația și dorința de implicare în societate.
4. Community Index Magazine: Care este proiectul pe care îl considerați cel mai de succes și de ce?
Carmina Dragomir: Unul dintre cele mai de succes proiecte de responsabilitate socială în care ne-am implicat este Schimbăm Vieți (Life Changer), derulat în parteneriat cu Junior Achievement România.
În cele cinci ediții desfășurate în perioada 2014 – 2018, am ajutat peste 15.000 de elevi să dobândească noțiuni financiare de bază, atât de necesare vieții de adult, prin intermediul activităților desfășurate la clasă alături de profesori și consultanți voluntari. Sumele alocate de MetLife Foundation în cele cinci ediții ale programului se ridică la aproape 400.000 USD și cumulează implicarea a peste 300 voluntari și 500 de profesori.
5. Community Index Magazine: În viziunea dvs., care sunt primii pași pe care ar trebui să-i facă o companie care începe de la zero o strategie de CSR?
Carmina Dragomir: De cele mai multe ori, la început nu există o strategie. Există mai degrabă acțiuni punctuale și dorința de a acționa în anumite zone unde este nevoie de implicare. Consider că orice fel de implicare este benefică. Așadar, chiar și în lipsa unei strategii consistente, acțiunile punctuale reprezintă tot atâtea șanse de creștere și îmbunătățire pentru comunitățile pe care le vizează.
O companie aflată la început de drum în zona de CSR poate avea o perioadă de acomodare, de testare și de orientare. Ulterior, pe măsură ce trece timpul, cred că orice companie ar trebui să treacă într-o etapă de maturizare. Provocările pe care le acceptă devin tot mai mari, iar pe măsura acestora, implicarea în comunități trebuie să devină tot mai coerentă și mai consistentă.
Mediul privat are astăzi, mai mult ca oricând, oportunitatea de a-și demonstra capacitatea de implicare valoroasă în comunități și are mai mult ca oricând forța de a face auzite glasurile și poveștile celor care au nevoie de ajutor.