Kaufland România a primit distincția „Cea mai sustenabilă companie din România” patru ani la rând, conform Romania Corporate Sustainability & Transparency Index (Romania CST Index). Marco Hößl, CEO-ul companiei, ne-a vorbit despre cum performează în domeniul sustenabilității, despre responsabilitate ca temelie a unui business și despre viziunea care pune dezvoltarea sustenabilă în centru de la bun început.
Interviul a fost publicat iniţial în anuarul bilingv Community Index Magazine nr. 3, ediţie tiparită, lansată în luna noiembrie 2021. Acesta poate fi comandat de aici: https://communityindex.ro/community-index-magazine-2021/
1. Ce obiective de sustenabilitate ați setat în Kaufland?
Sustenabilitatea pare un concept complicat, dar în realitate începe prin a înțelege că fiecare dintre noi ocupă un loc lângă alții. Orice facem are un efect asupra celorlalți. Înțelegând viziunea aceasta, avem temelia unei gândiri sustenabile.
Pentru noi este parte din modul de business – de la cum luăm decizii, la modul în care protejăm parteneriatele cu producătorii locali și oamenii din echipe. Este ca și atunci când folosim tehnologii ecologice în construcția magazinelor, sau oferim oamenilor posibilitatea de a recicla ambalajele produselor pe care le cumpără, dar și când avem grijă de colegii noștri să primească o remunerație corectă sau când angajăm persoane cu dizabilități.
Este gândire pe termen lung.
Avem 375 de milioane de euro bugetate pentru acest an pentru tehnologii inovatoare, modernizare și expansiune.
Avem obiective și acțiuni concrete pe care le măsurăm an de an, în toate țările în care suntem prezenți. Vrem să fim transparenți, așa că publicăm apoi rezultatele în Raportul de Sustenabilitate.
Promovăm politici anti-plastic, politici de combatere a risipei alimentare, oferim clienților posibilitatea de a recicla în toate magazinele noastre.
Avem o strategie la nivel de grup, denumită ReSet Plastic, prin care implementăm o abordare anti-plastic din cinci privințe: Reduce, Redesign, Recycle, Remove și Research.
Reciclăm echivalentul întregii cantități de plastic puse pe piață la nivelul unui an. Încurajăm și clienții să se implice, prin infrastructurile create în magazine – două tipuri de automate de reciclare. Obiectivul strategiei este ca până în anul 2025 utilizarea plasticului să fie redusă cu 20%, iar 100% din ambalajele produselor marcă proprie să fie realizate din materiale care permit un nivel maxim de reciclabilitate.
Pe agenda noastră stă și misiunea de a lupta împotriva risipei alimentare. La începutul anului, am deschis prima Cantină socială dedicată sprijinirii persoanelor vulnerabile, unde oferim zilnic mese comunitare. Totodată, avem tehnologii prin care ne asigurăm că tot ce comandăm în magazine e eficient calculat pentru a evita risipa.
Atunci când sustenabilitatea e de la început parte din ADN-ul companiei, lucrurile sunt mai ușoare. Construiești de la început cu viziunea aceasta.
2. În ce fel colaborează departamentele între ele atunci când vine vorba de implementarea strategiei de sustenabilitate?
Sustenabilitatea prin definiție nu este posibilă decât prin colaborare. Avem o echipă specializată în domeniul sustenabilității, formată din colegi din mai multe departamente cheie. În plus, temele de sustenabilitate se regăsesc în topul informărilor interne.
Luăm foarte în serios sustenabilitatea și o punem la aceeași masă cu business-ul. Atunci când conduci o mașină, nu poți spune că ești eco dacă ai doar roțile eco. Cred că atunci când vorbești de o abordare eco este nevoie de o integrare 360.
În companie, colegii mei mă știu că mereu încerc să integrez câte o componentă de sustenabilitate în orice proiect propus.
Responsabilitatea este temelia unui business. Și la proba timpului ai nevoie de o clădire care să reziste, e o investiție pe termen lung. În business contează să ai gândire de viitor, iar asta înseamnă să incluzi sustenabilitatea. Sustenabilitatea înseamnă să îți pese de cei din jur: comunitate, mediu, ceilalți.
Atunci când îi lași deoparte, ai pierdut, fiindcă a trăi pe termen lung înseamnă să trăiești împreună. Orice ruptură între cele două generează deficiențe. Sunt ca două linii care nu trebuie să meargă în paralel niciodată. E un echilibru între a primi și a oferi care trebuie menținut. Altfel, business-ul nu va rezista pe termen lung.
Kaufland nu ar putea funcționa fără aceste două componente interconectate. Sustenabilitatea la noi se reflectă în tot ce facem, în orice decizie pe care o luăm.
3. Ați avut multe proiecte sociale și de mediu inovatoare, de unde vă luați inspirația?
Inspirația vine, în primul rând, de la oameni, de la colegi. Inspirația vine atunci când vrei să ajuți.
Ne plac ideile noi, care produc schimbare. Vrem să lansăm premiere, să inovăm, să fim deschizători de drumuri.
Am venit în România acum șase ani și atunci am fost impresionat de solidaritatea românilor, un popor de oameni harnici. Am rămas aici, am învățat limba – și, sper eu, și puțin din spiritul cald al românilor. Aici găsesc inspirație zi de zi.
4. Cât de dificil este să mențineți marja de profit în timp ce investiți în sustenabilitate, care poate atrage costuri mari de implementare?
Trebuie să dai întotdeauna ceva înapoi, este un principiu după care ne ghidăm constant.
Sustenabilitatea reprezintă o mentalitate, înseamnă să faci lucrurile bine de la început, bine pentru business, bine pentru tine, dar și pentru cei din jur – oameni, mediu.
Avem o vorbă, ,,E mai scump să cumperi ceva ieftin, care se strică”. Noi am ales să ne asumăm costuri mai mari, dacă trebuie, pentru a proteja sustenabilitatea.
De exemplu, pe 1 octombrie 2019 am luat o decizie curajoasă de a înlocui pungile subțiri cu variante biodegradabile şi de a le pune un preţ de 0,1 lei /pungă, pentru descurajarea consumului excesiv de plastic. În primele 2 luni de la lansarea campaniei, consumul de pungi de unică folosință a scăzut cu peste 65% față de perioada similară a anului trecut.
Nu am fost obligați. Aceasta a fost o alegere. Pentru că știm că sustenabilitatea nu este ceva de la care să faci compromisuri.