Retailerul acoperă întregul ciclu al lanțului valoric, de la producție și vânzare, până la colectare și reciclare.
Până în 2025, compania îşi propune să reducă consumul de plastic cu cel puțin 20%.
Interviul a fost publicat în Noiembrie 2022, în anuarul bilingv Community Index Magazine nr. 4, ediţie tipărită. Publicația poate fi accesată aici: https://communityindex.ro/flip-book-2022/
1. Ce strategie aţi avut până în prezent privind managementul deşeurilor din plastic? Ce a funcţionat şi ce nu a funcţionat conform aşteptărilor?
Suntem o companie responsabilă, pe deplin conștientă de importanța și influența pe care activitățile noastre le au asupra mediului și acționăm în acest sens. Pledăm pentru mai puține deșeuri și cât mai multă colectare pentru reciclare. Spre exemplu, cred că oricine introduce plastic în circuit e responsabil să se asigure că cel puțin o parte din acest plastic este colectat și valorificat corespunzător.
Fără îndoială că problema plasticului este mult mai complexă decât pare. Iar soluția nu se află doar în dreptul brandului, autorităților sau consumatorului.
Adevărul este că toți suntem responsabili, iar implicarea fiecărui actor în parte rămâne singura cale către o economie circulară.
Grija noastră pentru mediu se traduce în proiecte concrete. Am adoptat o viziune integrantă anti-deșeuri, cu măsuri pentru toate părțile implicate. De la producători și distribuitori, la colegi și clienți. Derulăm anual campanii de educare și conștientizare pentru toate categoriile de public și le punem la dispoziție consultanță și facilități, pentru ca reciclarea să se realizeze simplu și rapid.
La nivel intern, aș menționa că avem în derulare două proiecte ample, destinate colegilor și chiriașilor noștri, prin care ne dorim să îi inspirăm și să îi motivăm să colecteze. Unul dintre acestea este de tip zero waste, sub deviza „Campionii Reciclează” și îl considerăm ca fiind soluția noastră la problema gestionării corecte a resurselor.
Proiectul are ca scop colectarea selectivă a deșeurilor reutilizabile, pentru reciclare. Motivul care stă la baza campaniei este un obiectiv strategic. Pentru primele magazine, ne-am asumat targetul de maximum 5% deșeuri menajere până la sfârșitul anului financiar 2022. În fiecare an noi magazine vor fi incluse în proiect.
Al doilea proiect important este Recisacul. Din convingerea că schimbarea începe cu fiecare dintre noi, i-am provocat, în primă etapă, pe colegii din 27 de magazine să colecteze acasă deșeuri reciclabile în recisacii primiți. În decursul a trei luni, peste 5000 de saci au fost colectați. Aceste rezultate mă bucură foarte tare și sunt mândru de toți colegii care s-au implicat.
Am demarat deja cea de-a doua etapă a proiectului în care sunt incluse toate magazinele, cele 2 depozite și colegii din centrală. Ne dorim ca proiectul să fie extins la nivel național cu adresabilitate și către clienți.
În discuția despre sustenabilitate, nu cred în greșeli. Cred că fiecare gest, fiecare ambalaj reciclat, e o contribuție. Asta și pentru că responsabilitatea e ca un maraton. Pentru că, pentru a putea participa, ai nevoie să alergi zi de zi. Zi de zi, trebuie să te antrenezi. Așa și cu responsabilitatea. Construind zi de zi, prin pași mici, soluții mici, poți în final să faci diferența. Un mâine mai bun se construiește cu grijă și responsabilitate față de noi înșine, de cei din jurul nostru și, nu în ultimul rând, față de mediul înconjurător.
2. Aţi dezvoltat o infrastructură ecologică ușor accesibilă pentru colectare. Câţi clienţi estimaţi că au folosit automatele puse la dispoziție şi ce cantităţi de ambalaje au fost reciclate?
Românii sunt tot mai dispuși să recicleze, își doresc acest lucru și o comunică din ce în ce mai vocal. Aproape 7 din 10 români reciclează cel puțin o dată pe săptămână, potrivit unui studiu recent realizat de Kaufland România împreună cu IZI Data. Eșantionul este reprezentativ pentru mediul urban, însă ne confirmă încă o dată că sustenabilitatea nu mai e doar un trend, ci o necesitate.
Românii reciclează, însă au nevoie de mijloace la îndemână, care să le permită acest lucru. Kaufland România asta își propune, să vină cu soluții eficiente și fezabile.
În 2021, am devenit primul retailer cu o rețea națională de reciclare. Până în prezent, peste 2,5 milioane de clienți au folosit automatele, reciclând peste 15 milioane de ambalaje. Ne-am bucurat că demersul nostru i-a încurajat pe români să recicleze, iar asta nu ne face decât să vrem să ne depășim de fiecare dată. Clienții te pot ghida foarte bine, dacă știi să asculți.
Așa am decis să extindem în toate magazinele și Broscuța, proiectul prin care colectăm ambalajele produselor cosmetice sau de igienă. Și aici a fost o premieră în România, pentru că acest tip de plastic este mai dificil de reciclat. Tot la noi, clienții pot recicla becuri, folii, hârtie sau electrocasnice mici.
Prin urmare avem chiar mai multe infrastructuri ecologice pe care le punem la dispoziție clienților pentru colectare, iar până la finalul anului 2022, aceste facilități vor crește atât ca număr, dar mai ales în diversitatea materialelor propice pentru reciclare.
În același timp nu trebuie uitat că și reutilizarea poate fi o soluție, alături de consumul conștient, limitarea resurselor, a risipei. Pare complicat, dar când miza este viitorul planetei pe care o lăsăm copiilor noștri, merită toate eforturile.
3. Ca parte a strategiei privind plasticul, REset Plastic, colaboraţi cu divizia de mediu PreZero pentru a oferi produse reciclate. Ce game de astfel de produse aţi dezvoltat?
Pentru cei care nu știu, pe lângă Kaufland și Lidl, Grupul Schwarz mai cuprinde două companii de importanță strategică pentru viitor: Schwarz Produktion și PreZero. În activitatea noastră, urmărim o abordare complexă și completă, un întreg. Din acest motiv, operăm și în domeniile producției alimentare, cu Schwarz Produktion, și de servicii de mediu, cu PreZero.
Practic, acest lucru ne face unul dintre puținii retaileri care acoperă întregul ciclu al lanțului valoric, de la producție și vânzare, până la colectare și reciclare. Deoarece strategia Kaufland are în centrul său clientul, dar și mediul, PreZero este compania grupului specializată în managementul deșeurilor.
Obiectivul nostru este să ne reducem amprenta de carbon. În aceeași măsură, ne dorim să le oferim și clienților posibilitatea de a-și reduce propriul impact asupra mediului. O măsură eficientă în acest sens este asigurarea unui portofoliu de articole prietenoase cu natura.
Gama Newcential este un prim exemplu. În 2020, am lansat în cadrul acesteia, prima linie de haine 100% sustenabile din România. Sunt articole sportive realizate exclusiv din PET-uri reciclate și deșeuri din material plastic, plase de pescuit sau din bumbac organic certificat GOTS.
Pentru fabricarea hainelor, s-au folosit între 10 PET-uri reciclate, pentru un tricou, și 15-20, pentru o pereche de colanți. Sunt ambalaje colectate din oceane, curățate, tocate, topite și apoi trase pe fir. În plus, toate articolele sunt 100% reciclabile după purtare, deci vorbim despre o continuitate a activității sustenabile. Acest tip de articole sunt reluate periodic în ofertele noastre.
De asemenea, unele articole promoționale de uz casnic sau chiar jucării pentru copii, marcă proprie Kaufland, sunt confecționate din plastic reciclat în proporție de 100%. Acest tip de oferte ne propunem să le extindem în continuare.
În momentul de față, la nivelul Grupului Schwarz, ambalajele produselor marcă proprie conțin deja 10% plastic reciclat. Astfel, suntem lideri în economie circulară și oferim un exemplu în privința utilizării optime a materialelor reciclabile și posibilității de reducere a necesarului de plastic.
4. Ce departamente sunt cel mai des implicate în lupta împotriva plasticului?
Așa cum se poate observa și în componența echipei care se ocupă de realizarea raportului de sustenabilitate anual, acordăm o importanță strategică acestei teme de care se ocupă colegii din toate departamentele cheie ale companiei. În același timp, aș putea spune că fiecare coleg din companie este implicat în lupta împotriva plasticului dacă avem în vedere că derulăm în prezent 2 proiecte interne cheie de colectare selectivă la care se adaugă și administrarea celor 2 infrastructuri menționate anterior: automatele de colectare selectivă și „Broscuța”.
5. Ce obiective pe termen lung şi-a stabilit Kaufland privind colectarea şi reciclarea plasticului?
În ceea ce privește identitatea Kaufland în viitor, ne propunem să rămânem un retailer de top în România și prima opțiune în ceea ce privește colectarea selectivă. Kaufland este mai mult decât un hipermarket. Vrem să fim văzuți ca locul în care îți faci cumpărăturile și reciclezi. Consumi, dar consumi responsabil.
Oamenii se uită către brandurile responsabile cu mediul, cu generațiile viitoare, cu economia. Se interesează tot mai mult pe această temă și trag la răspundere companiile care nu sunt responsabile. Reciclarea este deja un pilon în strategia oricărui business de succes, iar indicatorii despre reciclare vor fi la fel de importanți ca productivitatea.
REset Plastic, strategia noastră la nivel internațional privind plasticul, este exemplul perfect de cum dezvoltăm repere în industria reciclării. Cum transformăm viziunea „Mai puțin plastic – circuite închise” în realitate.
Până în 2025, vom reduce consumul de plastic cu cel puțin 20%. Vom asigura reciclabilitate maximă pentru toate ambalajele produselor marcă proprie.