Cristina Hanganu, Director de Comunicare și CSR Lidl România, ne-a împărtăşit detalii despre viziunea companiei de a acționa pentru un viitor mai bun, prin măsurile implementate în companie, cât și prin susținerea dezvoltării unei societăți incluzive, educate și sănătoase, pe termen lung.
În 2021, retailerul a investit peste 35 milioane de lei pentru dezvoltarea durabilă a societății românești și a sprijinit peste 90 de ONG-uri la nivel național, urmărind patru direcţii principale: educație, protecția mediului, dezvoltarea serviciilor de urgență și programe strategice în comunități – aliniate la Obiectivele de Dezvoltare Durabilă ale ONU.
Interviul a fost publicat în Noiembrie 2022, în anuarul bilingv Community Index Magazine nr. 4, ediţie tipărită. Publicația poate fi accesată aici: https://communityindex.ro/flip-book-2022/
1. Cum abordează Lidl România sustenabilitatea în strategia de business?
Sustenabilitatea este parte integrată în modelul nostru de business. Încă de la intrarea noastră pe piața locală, ne-am propus să fim un actor responsabil și să acționăm pentru un viitor mai bun, prin fapte concrete, concentrându-ne în primul rând pe eficientizarea propriilor noastre operațiuni. Ca business care integrează principiile de sustenabilitate în modul de operare, responsabilitatea noastră față de protejarea mediului înconjurător, prevenirea și reducerea poluării cu plastic, precum și conservarea resurselor naturale se manifestă în toate deciziile companiei. Spre exemplu, în procesul de construcție urmărim să introducem în fiecare magazin o serie de soluții și tehnologii moderne, care asigură standarde înalte de eficiență energetică și care reduc amprenta noastră de carbon asupra mediului, de la iluminat cu senzori de prezență, până la sisteme de recuperare a căldurii.
De asemenea, reducerea cantității de plastic din ambalajele produselor marcă proprie este o direcție strategică în care investim constant. Ne-am angajat ca până în anul 2025 să reducem cu 20% cantitatea de plastic din ambalajele produselor marcă proprie și să luăm măsuri astfel încât toate ambalajele produselor marcă proprie să fie în proporție maximă reciclabile. De asemenea, ne-am propus să folosim în medie 25% material reciclat în ambalajele din plastic ale produselor noastre marcă proprie.
În același timp, depunem eforturi constante pentru a combate risipa alimentară, așa că planificarea eficientă a inventarului de produse și un parteneriat cu rețeaua națională a Băncilor pentru Alimente ne ajută să gestionăm această problemă. Toate măsurile pe care le adoptăm contribuie nu doar la îndeplinirea obiectivelor setate de noi, ca business, ci în egală măsură sunt aliniate la obiectivele de pe Agenda ONU 2030 pentru dezvoltare durabilă.
2. În ce programe dedicate comunităților a investit Lidl România în ultimul an și care sunt rezultatele de care sunteți foarte mulțumiți? Cum contribuie aceste programe în mod concret la îndeplinirea celor 17 ODD-uri?
În anul financiar 2021 (1 martie 2021 – 28 februarie 2022), am investit peste 35 milioane de lei pentru dezvoltarea durabilă a societății românești și am sprijinit peste 90 de ONG-uri la nivel național. În strategia noastră de responsabilitate socială, urmărim patru direcții: educație, protecția mediului, dezvoltarea serviciilor de urgență și programe strategice în comunități – aliniate la Obiectivele de Dezvoltare Durabilă ale ONU.
Spre exemplu, din anul 2016 susținem buna funcționare a rețelei naționale a Băncilor pentru Alimente din România. Am investit peste 5.000.000 lei în dezvoltarea rețelei și am donat către aceasta peste 1050 de tone de produse alimentare. Toate aceste eforturi s-au concretizat astăzi într-o rețea care are deja nouă filiale: în București, Cluj, Roman, Brașov, Oradea, Timișoara, Constanța, Craiova și Galați. Prin misiunea sa, Banca pentru Alimente contribuie în mod direct și eficient la Obiectivul 11 – Orașe și comunități durabile, Obiectivul 13 – Acțiune Climatică și Obiectivul 12 – Consum și producție responsabile.
Pentru a contribui la un mediu mai curat, din 2019 investim în programul Cu Apele Curate, derulat împreună cu Asociația MaiMultVerde, care se concentrează pe combaterea și prevenirea poluării cu plastic a Dunării și a afluenților săi și care contribuie astfel la 6 ODD-uri. De la înființarea programului și până în prezent, peste 44 de tone de deșeuri au fost colectate din apele Dunării și ale afluenților săi, cu ajutorul a 3.400 de voluntari, și alte 16 tone de deșeuri au fost colectate prin intermediul a 4 bariere plutitoare.
Cu același scop, ne-am implicat și în derularea programului ASAP (Armata Selectării Atente a Plasticului) desfășurat împreună cu Fundația The Institute, care urmărește creșterea conștientizării în rândul adolescenților asupra problemei poluării cu plastic. Datorită acestui program, au fost introduse în anul 2021 o serie de sisteme de colectare separată a deșeurilor reciclabile în aproape 1.000 de școli din 15 municipii reședință de județ din țară și în sectoarele 1, 2, 3 și 6 din București. În prezent, peste 550.000 de elevi folosesc sistemul de colectare separată.
Educația de calitate reprezintă piatra de temelie a oricărei societăți dezvoltate, fără de care nu putem avea o dezvoltare durabilă.
Tocmai de aceea, contribuim și la ODD 4. Educație de calitate, prin investițiile pe termen lung în educație de calitate și incluzivă pentru toți copiii, prin finanțarea unor programe din arii care răspund mai multor nevoi ale sistemului educațional. Un exemplu este programul Pâine și Mâine derulat de World Vision România, care are misiunea de a reduce abandonul școlar, oferind copiilor aflați în zonele defavorizate o masă caldă, chiar în cadrul unității lor de învățământ, dar și sprijin în pregătirea temelor, acces la activități educative, sub îndrumarea unui cadru didactic cu experiență și la activități de dezvoltare a abilităților sociale.
3. Cum vă adaptați strategia de sustenabilitate la evoluția României din perspectiva ODD-urilor?
Pentru a construi o strategie relevantă și eficientă inclusiv din perspectiva ODD-urilor, considerăm că este nevoie de o analiză a impactului pe care business-ul îl are în comunitate. De aceea, noi facem rapoarte de sustenabilitate încă din 2016. Pornind de la rezultatele rapoartelor noastre, adaptăm strategia și ne focusăm investițiile sociale acolo unde putem face o diferență pentru o Românie sustenabilă.
Pentru a urmări evoluția României, este nevoie să rămânem conectați și la problemele cu care societatea se confruntă. Acesta este unul dintre motivele pentru care am susținut, de exemplu, demersul valoros al Ambasadei Sustenabilității în a realiza o radiografie a societății românești. Așa a apărut proiectul „România cu un singur chip”, un studiu național lansat în 2020, care și-a propus măsurarea și evidențierea decalajelor existente între mediul rural și mediul urban în România.
Studiul a avut o continuare și anul acesta, când, în iulie 2022, au fost lansate o serie de noi date prin care au fost evidențiate decalajele alarmante în ceea ce privește educația copiilor, sărăcia și excluziunea socială, accesul populației la servicii medicale și nu numai, între România de la sat și cea de la oraș. Considerăm că un astfel de studiu poate fi un punct de plecare în construirea și adaptarea strategiei de investiții sociale pentru investitori.