“A fi sustenabil este deseori un simptom al unui business bine condus, care își inspiră clienții.”
Interviu acordat in exclusivitate de Simon Graham, Head of Innovation, De Courcy Alexander London, pentru anuarul bilingv Community Index Magazine, nr 1, lansat in iunie 2019.
1. Community Index Magazine: Într-un citat afirmați că „trăim într-o lume cu schimbari fără precedent, dar asta înseamnă, în același timp, o lume cu oportunități nemaipomenite”. Care sunt aceste oportunități și cum pot marile companii să le acceseze, având în vedere dimensiunea lor și, deci, dificultatea de a determina schimbarea?
Simon Graham: Schimbarea este firească, fie că vorbim de mediul natural ori corporatist. Sunt trei răspunsuri la această schimbare: rezistența, adoptarea ori leadership-ul. Sunt dovezi puternice legate de faptul că business-urile care merg dincolo de adoptarea schimbării și care urmăresc oportunitățile disponibile, preluând și un rol de leadership, au cel mai mare succes. Adesea, aceste companii, disruptorii, încep ușor, la scară mică, însă apoi devin foarte mari și când se întâmplă asta, a rămâne suficient de dinamice în continuare reprezintă o provocare uriașă.
Din experiența mea, cea mai bună metodă de a fi în frunte este să ai o cultură care să îți permită să îți asumi riscuri și să pierzi. Aceasta se poate aplica la nivel individual dar și la nivel de echipe ori business unit–uri.
A fi lider în sustenabilitate poate să aducă succesul la toate nivelurile. Un exemplu interesant este Unilever, care a raportat anul trecut o creștere de aproape 50% a brandurilor sustenabile, cum le numesc ei, comparativ cu restul business-ului.
2. Community Index Magazine: Aveți o expertiză deosebită în a ajuta companiile care nu au vreun program de sustenabilitate să devină lideri în industria din care fac parte, printr-o combinație de inovare și implicare. Ne puteți spune mai multe despre activitatea dumneavoastră în această zonă?
Simon Graham: Cred că fiecare industrie are oportunitatea de a fi sustenabilă și este nevoie de un număr mic de companii, uneori, chiar de una singură, pentru a arăta un leadership adevărat. Aceste companii lider sunt adesea și cele mai de succes pentru că a fi sustenabil este deseori un simptom al unui business bine condus care îşi inspiră clienții.
Un potențial lider în sustenabilitate poate fi cel care nu a adoptat sustenabilitatea cu numele, însă acesta, fie prin acțiunile sale pune bazele unui business sustenabil, fără să îl denumească astfel în mod explicit, fie este într-un stadiu în care este gata pentru transformarea pe care sustenabilitatea o aduce.
De exemplu, am lucrat cu o companie care avea un succes imens în domeniul ei, cu un nivel ridicat al moralului oamenilor și al menținerii clienților. Totuşi, ceea ce avea nevoie era să înțeleagă valorile care o defineau într-un sens mai larg, privind către un spectru mai mare al lumii, dincolo de angajații și clienții săi.
Această nouă viziune a condus la adoptarea responsabilității pentru un mediu social și natural mai extins într-un mod care a făcut ca munca să fie distractivă pentru angajații săi, a adus valoare mare clienților, a transformat furnizorii în adevărați parteneri și a condus la recunoașterea la nivel național a leadership-ului său în rândul business–urilor sustenabile.
3. Community Index Magazine: Vorbind despre noi modele de business și despre inovație, cât de conectate sunt acestea la o dezvoltarea sustenabilă?
Simon Graham: Două dintre cele mai captivante aspecte ale business-urilor din ziua de azi sunt oportunitățile de inovare și creare de modele de business disruptive. Cele două sunt de fapt interconectate și complementare. Un exemplu perfect este economia circulară.
Modelul tradiţional de business: a lua / a produce / a risipi este nesustenabil, astfel că nu avem nevoie doar de materiale și metode noi de a produce lucruri, dar și de noi modalități de a le aborda. Spre exemplu, pentru a îndepărta deșeurile de plastic din oceane nu este necesar doar să dezvoltăm o alternativă la plastic. Aceasta ar putea conduce la consecințe teribile, indezirabile.
De fapt, avem nevoie de modele noi de business care să ne ajute să regândim modul în care consumăm. Lucruri similare se întâmplă în domeniul transportului, al energiei și chiar și în lanțurile de aprovizionare, în care apelurile la transparență și acțiuni de eliminare a problemelor cum ar fi traficul de persoane, sclavia modernă, cer multor business–uri să schimbe felul în care gândesc. Toate acestea pot fi foarte disruptive.
4. Community Index Magazine: De ce tot mai mulți investitori pun accent pe companiile mai transparente și folosesc în analize un număr mai extins de criterii de mediu, sociale și de guvernanță (ESG)?
Simon Graham: Potrivit studiului nostru, cei mai mulți investitori caută succesul pe termen lung. Datele arată că acest fapt se aliniază bine cu obiectivele ESG. Un business de succes pe termen lung este acela care are grijă de angajaţi, gestionează resursele fără să le epuizeze, creează produse și servicii durabile și are clienți loiali, își tratează furnizorii cu respect și încurajează etica în cadrul lanțului de aprovizionare, își înțelege responsabilitatea pentru comunitate și mediu la nivel extins.
Toate acestea sunt valori fundamentale ale unui business sustenabil. Există o mulțime de exemple de companii care au adoptat un bun management al carbonului şi au fost mult mai reziliente în perioade de recesiune, au crescut mult mai repede în perioade de expansiune, companii care au fost leaderi in inovare sustenabilă, crescându-și astfel cota de piață și cele care au demonstrat un leadership sustenabil, surclasându-și competitorii.
Câteodată, este dificil să diferențiem practicile unui business sustenabil de ceea ce este doar o bună practică de business. Aceasta este o zonă în care criteriile ESG pot fi de ajutor pentru că ele dau posibilitatea unui business să privească dincolo de beneficiile directe și să vadă într-un sens mai larg valoarea de a fi sustenabil.
5. Community Index Magazine: Zero Deșeuri – este un obiectiv corporate pe care multe business-uri de top se străduiesc să îl atingă. Povestiți-ne despre metodologia DCA dezvoltată pentru a atinge obiectivul Zero Deșeuri, care poate fi utilizată de orice companie indiferent de dimensiunea ei.
Simon Graham: Zero Deșeuri este un angajament foarte mare pentru orice business. Toate companiile bine conduse sunt conștiente de deșeurile pe care le produc și de efectele lor nu doar asupra mediului, dar și la nivel operațional. De aceea, orice companie bună va avea un angajament privind reducerea, reutilizarea și reciclarea.
Totuşi, multe companii văd deşeurile ca pe ceva ce trebuie să ajungă la groapa de gunoi. Zero Deșeuri înseamnă provocarea ideii de risipă. În loc să considere tot ce se aruncă un deșeu care e necesar să fie gestionat, Zero Deșeuri percepe acest aspect ca pe o resursă pentru care încă nu a fost găsită o utilizare.
Această schimbare de percepție înseamnă că în locul reciclării gunoiului, te gândești la modalități de a obține valoare din acea resursă.
Și oamenii sunt geniali în găsirea modurilor de a valoriza resursele.
Astfel, DCA sprijină companiile să înțeleagă valoarea „lucrurilor cunoscute cândva ca deșeuri” și să găsească metode de eliminare completă a deșeurilor din operațiunile lor. Nu doar că aceasta are enorme beneficii asupra mediului, însă poate să întărească o companie și să o și ajute să devină mai mult decât este.
6. Community Index Magazine: Considerați că un CSR Index este o resursă de valoare pentru companii, inclusiv pentru investitori? Care sunt argumentele care susțin acest lucru?
Simon Graham: Pentru investitori, potențiali angajați, clienți, pentru oricine este interesat să înțeleagă o piață sau o companie, este deseori dificil să determine care dintre ele urmează valori solide, pozitive.
Rapoartele companiilor pot fi greu de comparat, de multe ori sunt pline cu povești și material specific pentru tipologia lor de business.
În același timp, a fi cu adevărat informat despre performanța unei companii referitor la sustenabilitate înseamnă să mergi dincolo de prezentări, să vezi dincolo de poveste.
Aceasta înseamnă că aspecte cum ar fi transparența sunt la fel de importante ca performanța în sustenabilitate.
Un index independent, credibil, care arată care companii sunt cu adevărat lideri în a face business responsabil, este de neprețuit. Indexul are nevoie să înțeleagă contextul în care companiile operează, care sunt provocările sustenabile și ce reprezintă adevăratul leadership.
De asemenea, cred că oferă oportunitatea companiilor care aspiră să devină lideri să se provoace în a vedea cum pot deveni mai bune, cum pot avea colaborări care să conducă la inovare sustenabilă și să livreze îmbunătățiri radicale și cuantificabile pentru oameni, societate și întreaga lume.