Cătălin Buliga, Network Director Vodafone România, coordonează o echipă de sute de ingineri care asigură dezvoltarea și calitatea rețelei, eforturi recunoscute de către umlaut AG, care a certificat pentru șase ani consecutivi rețeaua Vodafone drept cea mai bună rețea mobilă din România, cea mai recentă certificare fiind acordată anul trecut pentru calitatea serviciilor de date mobile. Cătălin ne prezintă detaliile unui proiect de pădure inteligentă, lansat de curând la noi în ţară.
1. Ați lansat de curând prima pădure inteligentă în județul Covasna. Cu ce este diferit acest proiect față de alte inițiative care s-au derulat până în prezent?
Acest prim proiect de pădure inteligentă realizat de Vodafone România împreună cu partenerii săi se diferențiază de alte soluții destinate combaterii tăierilor ilegale de arbori prin faptul că acționează în sensul prevenției, în interiorul pădurii, permițând alertarea în timp real a autorităților ce pot verifica legalitatea și conformitatea exploatării forestiere respective de la primul sunet de drujbă, înainte ca prejudiciul să fi fost comis.
Soluția de pădure inteligentă captează sunetele din interiorul pădurii cu ajutorul unor dispozitive conectate la rețeaua Vodafone și le transmite în timp real către o platformă centrală dotată cu Inteligență Artificială. Platforma face analiza sunetelor primite și e capabilă să distingă sunetul de drujbă din multitudinea de sunete recepționate. Odată detectat un sunet de drujbă, se trimite o alertă pe aplicația instalată pe telefoanele pădurarilor și/sau către un centru de monitorizare al autorităților.
2. Cum ați luat decizia acestui proiect și ce tip de stakeholderi ați implicat?
Vodafone este o companie responsabilă social cu obiective asumate de protejare a Planetei și reducerea amprentei de carbon rezultată din activitățile sale și ale partenerilor săi la net 0 până în 2040.
În același timp, Vodafone este o companie de tehnologie și, ori de câte ori putem pune tehnologia și rețeaua Vodafone în slujba societății pentru rezolvarea unor probleme de impact, o facem.
Am demarat acest proiect în urma unei ședințe a consiliului director al Vodafone România în care am evaluat câteva dintre nevoile cele mai urgente ale noastre ca societate în a căror soluționare puteam folosi resursele și expertiza Vodafone.
Așa a apărut ideea găsirii unei soluții pentru rezolvarea defrișărilor ilegale. Ne-au sprijinit în documentarea problematicii tăierilor ilegale de arbori partenerii noștri de la organizația neguvernamentală specializată pe probleme de mediu Agent Green cu ajutorul cărora am cooptat și ceilalți doi parteneri în acest proiect, respectiv furnizorul soluției tehnice – start-up-ul non profit Rainforest Connection – și beneficiarul soluției, proprietarii domeniul forestier Zabola Estate.
Împreună cu experții Vodafone România au fost stabilite necesarul de echipamente, etapele de implementare și s-au realizat implementarea, testarea și optimizarea, derulate pe parcursul a șase luni.
3. În ce fel este aliniat acest proiect la strategia de sustenabilitate a companiei?
Strategia de sustenabilitate a Vodafone ca grup se bazează pe trei piloni: contribuția la crearea unei societăți digitale, incluziunea și accesul egal la societatea digitală pentru toți membrii săi și grija pentru Planetă.
Fiecare pilon include mai multe zone în care Vodafone se implică pentru a răspunde provocărilor socio-economice și nevoilor societății. Proiectul de pădure inteligentă se subscrie misiunii de protejare a Planetei, alături de alte măsuri luate de Vodafone de-a lungul timpului în această direcție.
Printre acestea, în România, am anunțat în luna mai introducerea cartelelor SIM de dimensiuni reduse eliminând astfel jumătate din cantitatea de plastic utilizată pentru producția lor. Cartelele SIM de dimensiuni reduse sunt disponibile pentru clienții serviciilor mobile pe bază de abonament mobil sau fix și vor deveni disponibile pentru întreg portofoliul de servicii al companiei până la finalul anului în curs.
Utilizăm energie verde pentru derularea tuturor activităților, inclusiv pentru operarea rețelei Green Supernet, am instalat panouri fotovoltaice în locațiile Vodafone pentru producerea de energie verde și am implementat tehnologii avansate de răcire în principalele centre de date pentru reducerea cantității de energie consumată. Totodată, reutilizăm, vindem sau reciclăm integral echipamentele de rețea care devin redundante și dezvoltăm programe de colectare și reciclare a deșeurilor de echipamente electronice și electrice (DEEE), dar și programe de vânzare a terminalelor recondiționate.
4. Ce probleme ați întâmpinat în derularea proiectului? Au existat și contestări?
Cea mai mare provocare pentru proiectul nostru a constituit-o derularea lui în contextul restricțiilor impuse de pandemie. Lucrând cu un partener de pe alt continent, ale cărui echipe aveau nevoie să se deplaseze din diverse zone ale lumii, clientul care se afla și el la câteva sute de kilometri distanță, comenzile de echipamente decalate ca urmare a acelorași restricții, o serie de optimizări făcute de la distanță au fost provocări noi, dar peste care am trecut cu succes, fără întârzieri în finalizarea proiectului.
5. Ce intenții aveți pe mai departe cu acest proiect? Îl veți implementa și în alte păduri?
De la bun început am avut în vedere lansarea unei soluții scalabile care să rezolve o problemă majoră, de impact. Proiectul din pădurea Zăbala este doar începutul, care, de altfel, a generat reacții foarte bune atât în rândul cetățenilor și al reprezentanților societății civile, cât și la nivelul autorităților. Am primit solicitări de implementare atât de la administratori privați de pădure, cât și de la ONG-uri.
Nu în ultimul rând, am deschis discuții cu reprezentanții Ministerului Mediului interesați de utilizarea gardienilor digitali în zonele protejate și în parcurile naționale. Ne dorim să vorbim cât mai curând de mai multe păduri inteligente în România, atât private, cât și publice.
Vodafone este o companie de tehnologie și, ori de câte ori putem pune tehnologia și rețeaua Vodafone în slujba societății pentru rezolvarea unor probleme de impact, o facem.