Alice Nichita, Director Corporate Affairs & Sustainability, ne-a vorbit despre rezultatele recente ale planului lor pe termen lung de a fi o afacere sustenabilă:
• Până în 2030, pornind de la un obiectiv bazat pe știință, deja aprobat, vor reduce emisiile generate de lanțul de valoare cu 25%, la care se adaugă o reducere suplimentară de 50% în următorul deceniu.
• Împreună cu partenerii retaileri au derulat campanii de impact în cadrul cărora au reușit să colecteze peste 390.000 de PET-uri.
• Proiectul „Lucrez din nou”, dezvoltat împreună cu Asociația The Social Incubator şi gândit pentru a veni în sprijinul celor aflați în căutarea unui loc de muncă, a susținut până acum peste 10.000 de oameni.
Interviul a fost publicat în Noiembrie 2022, în anuarul bilingv Community Index Magazine nr. 4, ediţie tipărită. Publicația poate fi accesată aici: https://communityindex.ro/flip-book-2022/
1. Care este viziunea Coca-Cola HBC pentru următorii cinci ani privind investițiile în sustenabilitate?
În octombrie 2021, Coca-Cola HBC și-a luat angajamentul de a reduce emisiile pe întregul lanț valoric până la zero net, până în 2040. Acest angajament nu vizează doar operațiunile companiei noastre, ci și operațiunile partenerilor. În ultimul deceniu, am redus emisiile de carbon directe la jumătate, iar planul de reducere CO2 până în 2030 este deja aprobat pe scenariul de menținere a încălzirii globale în jurul țintei de 1,5 grade. Până în 2030, pornind de la un obiectiv bazat pe știință, deja aprobat, vom reduce emisiile generate de lanțul de valoare cu 25%, la care se adaugă o reducere suplimentară de 50% în următorul deceniu. Pentru a diminua 90% din emisiile provenite din acțiunile terților, ne vom extinde parteneriatele curente cu furnizorii, iar în cazul în care emisiile nu pot fi reduse conform așteptărilor, vom investi în alte măsuri de protejare a mediului.
Pe lângă investițiile în crearea de ambalaje cât mai prietenoase cu mediul și în soluții pentru recuperarea acestora, adoptăm opțiuni fără ambalaj și ambalaje reutilizabile, eliminăm plasticul din ambalajele secundare. În 2021, cu o investiție de 2 milioane de euro, am lansat, în premieră pe piața locală, tehnologia inovatoare Keel Clip: un ambalaj colectiv din carton biodegradabil și reciclabil pentru baxurile de doze, care ajută la reducerea cu aproximativ 200 de tone pe an a cantității de plastic din folii. De asemenea, contribuim activ la dezvoltarea celui mai mare și complex proiect de economie circulară – Sistemul de garanție-returnare în România, care implică investiții consistente în următorii ani.
Până în 2025, la nivel global, vom investi 250 milioane de euro în inițiative de reducere a emisiilor.
Plănuim reducerea emisiilor de carbon rezultate din operațiunile directe, prin trecerea la energie electrică provenită 100% din surse regenerabile și surse de energie cu emisii scăzute de dioxid de carbon și vom continua furnizarea către clienți a unor echipamente frigorifice mai eficiente din punct de vedere energetic și prietenoase cu mediul.
2. Care sunt beneficiile pe care le aveți la nivel de business, în urma investițiilor în sustenabilitate?
Principalul beneficiu este că facem, an de an, tot mai mulți pași către o abordare circulară, cu mai multă responsabilitate în privința ambalajelor și cu mai puține emisii de carbon. În România, ambalajele noastre sunt 100% reciclabile și creștem gradul de utilizare a rPET (PET reciclat). În prezent, 20% din portofoliul nostru este ambalat în rPET. Pentru a extinde acest procent, avem în derulare o investiție de peste 10 milioane de euro pentru instalarea unui echipament de decontaminare fulgi PET în fabrica din Ploiești, cea mai mare fabrică a Grupului Coca-Cola HBC din sud-estul Europei, ce va stimula reciclarea unei cantități considerabile de deșeuri de ambalaje.
Această investiție ne va permite să folosim rPET pe scară mai largă, în ambalajele din portofoliu, devenind primul producător local de băuturi răcoritoare care va face rPET in-house.
Totodată ne dezvoltăm împreună cu comunitățile unde ne desfășurăm activitatea și suntem un membru activ al acestora. Împreună cu partenerii noștri ONG-uri, promovăm inițiative privind colectarea separată și reciclarea ambalajelor, susținem inițiative de ecologizare și practici sustenabile de aprovizionare și reducere a emisiilor de carbon pe întregul lanț de valoare. Investim anual peste 1 milion de euro în proiecte dedicate comunităților.
3. Cum vă propuneți să aliniați proiectele de CSR la strategia de business?
Pentru noi, sustenabilitatea este o parte consistentă din strategia de business, pe care o transpunem, concret, prin grija constantă față de resursele naturale, consumul redus de apă și energie, investițiile în comunitate, inovațiile în operațiuni și ambalaje, implicarea în dezvoltarea echipei.
Când vorbim de strategia de sustenabilitate, obiectivele de business sunt aliniate cu agenda publică, iar apoi adaptate operațiunilor noastre. Vorbim aici de obiective pe zona de ambalaje, amprenta de carbon, incluziune și dezvoltare personală. Astfel, au luat naștere proiecte precum coșurile inteligente „BigBelly” instalate în centrul Bucureștiului și al Timișoarei, „La TINEri Este Puterea”, „Harta Reciclării”, „Via Transilvanica” și altele.
Implicarea în comunitățile din care facem parte se traduce în inițiative care își propun să aducă un plus de valoare fie local, fie la nivel național. Am investit astfel în proiecte precum „Lucrez din nou”, proiect lansat în pandemie pentru a le oferi suport celor care și-au pierdut locul de muncă. Proiectul continuă, adaptat la nevoile curente.
4. Ce proiecte recente de CSR ați avut și care sunt rezultatele de care sunteti foarte multumiți?
În urmă cu 7 ani am lansat „După Noi”, platforma care încorporează toate proiectele de comunitate pe care le inițiem sau în care ne implicăm. Ne concentrăm pe protejarea mediului înconjurător, a resurselor de apă, pe sprijinirea tinerilor și dezvoltarea comunităților. În ceea ce privește protejarea mediului punem foarte mult accentul pe managementul deșeurilor de ambalaje, fiind un subiect fierbinte pentru toată lumea. Abordăm problema deșeurilor de ambalaje prin eforturi pe mai multe paliere: investim în ambalaje sustenabile și pentru reducerea cantității de plastic folosite și urmărim să ajungem la utilizarea a 50% material reciclat până în 2030.
Alături de partenerii din mediul ONG, ne implicăm în proiecte de conștientizare, educare și implicare a publicului în colectarea/sortarea separată a deșeurilor, proiecte precum „Harta reciclării”, „Big Belly”, sau „ExtravaCANza”. Inițiată de Asociația ViitorPlus și dezvoltată în parteneriat cu noi, „Harta reciclării” are rezultate extraordinare de la an la an. Este singura platformă interactivă din România care afișează vizitatorilor punctele de colectare aflate în vecinătatea acestora și care dispune de o librărie online de materiale educative pe diversele tipuri de deșeuri, reciclabile sau nu.
În 2021, platforma a fost vizitată de 198.000 de utilizatori unici, iar peste 28.000 de elevi au participat la lecțiile de educare privind protejarea mediului și schimbările climatice, lecții susținute de cei 1800 de profesori care s-au înscris în program.
De asemenea, ne-am unit forțele cu partenerii retaileri pentru a derula campanii de impact precum „Plata cu PET” (Carrefour), PETcolectezi și câștigi! (Auchan) și EcoBon (PENNY).
În cadrul acestor campanii am reușit să colectăm peste 390.000 de PET-uri, care nu au mai ajuns sa fie aruncate la întâmplare în mediul înconjurător sau în același coș cu deșeurile menajere, putând fi reciclate în noi ambalaje.
Credem cu convingere în potențialul tinerilor.
Știm că ei sunt cei care pot aduce schimbarea în comunitățile în care trăim. Astfel, am inițiat în 2017 programul „La TINEri Este Puterea”. Conceput sub forma unui program de sprijin adresat cu precădere tinerilor care provin din medii dezavantajate, „La TINEri este Puterea” este un program incluziv care urmărește să îi „echipeze” pe tineri cu abilitățile necesare pentru a reuși în viață. Doar în 2021, 7.336 tineri au participat la sesiunile de dezvoltare personală și vocațională, organizate de ONG-ul partener Asociația The Social Incubator.
Și, ca orice afacere sustenabilă, suntem atenți la nevoile comunității. Efectele pandemiei de coronavirus s-au resimțit și dincolo de presiunea la care a fost supus sistemul sanitar, cu impact puternic și la nivelul industriilor prelucrătoare, de construcții și HoReCa, cu implicări negative la nivelul pieței de muncă. Pentru a veni în sprijinul celor aflați în căutarea unui loc de muncă, împreună cu Asociația The Social Incubator, am lansat în anul 2020 proiectul „Lucrez de nou”. Gândit ca o platformă care să ofere un ajutor în găsirea unui loc de muncă și vizând în principal oamenii ale căror competențe digitale sunt limitate, proiectul „Lucrez din nou” a sprijinit peste 10.000 de persoane care și-au creat cont pe platformă.
5. Ce strategie viitoare aveţi privind investiţiile în comunităţi?
Strategia de sustenabilitate nu se schimbă față de ce ne-am propus în ultimii ani. După cum ați văzut, planurile noastre au orizont de timp 2030 sau 2040. Focusul nostru rămâne pe zona de mediu – managementul deșeurilor de ambalaje și al resurselor de apă, reducerea emisiilor de carbon și sprijinirea membrilor comunității în a-și atinge potențialul.
Suntem alături de comunitățile din care facem parte și rămânem un partener de dialog deschis, dornic să lăsăm împreună o lume mai bună, #dupănoi.