Ca parte a strategiei de responsabilitate socială, Carrefour România și-a îndreptat întotdeauna eforturile către asigurarea unei vieți mai bune tuturor persoanelor implicate în activitatea companiei, pornind de la consumatori, angajați, furnizori sau investitori și până la comunitățile în cadrul cărora sunt prezenți cu magazine.
Aportul companiei în clădirea unui business sustenabil se traduce prin eforturi și acțiuni specifice, axate pe valori precum solidaritatea, grija pentru mediu, relațiile interumane și colaborări smart cu furnizorii.
Direcțiile strategice ale proiectului
În 2017, Carrefour a lansat ACT FOR FOOD, un angajament global pentru o alimentație mai sănătoasă, gustoasă și de calitate. Însă, tranziția către obiceiuri mai bune în alimentație nu poate ignora una dintre cele mai mari provocări în retail: plasticul folosit în exces și aruncat haotic. Astfel, Carrefour a realizat o serie de modificări operaționale strategice care susțin obiceiuri mai bune în rândul consumatorilor, atât în alimentație, cât și în privința folosirii ambalajelor.
Etapa 1. Crearea infrastructurii
✱ Primul retailer care a introdus punga biodegradabilă;
✱ Cea mai extinsă gamă de produse biodegradabile;
✱ Cea mai amplă infrastructură de stații de colectare selectivă a deșeurilor.
Etapa 2. Noi motivații pentru clienți și conectarea obiceiurilor de reciclare cu o alimentație de calitate
Punct de pornire: Demersurile operaționale ating obiective de mediu, dar rămân unidirecționale și produc greu schimbări în rândul consumatorilor.
Problemă: Plasticul este ieftin, folosit în exces și colectat deficitar. Deși este o resursă valoroasă, devine o amenințare.
Drumul către soluție: Dacă am întoarce perspectiva și am trata plasticul ca pe o resursă valoroasă, invitând consumatorii să vadă beneficiile acestuia, plusurile și minusurile? Dacă, totodată, am crea o infrastructură pentru obiceiuri mai bune pentru alimentație și mediu?
Răspunsul: Programul „Punem Preț Pe Plastic”.
Implicarea stakeholderilor interni sau externi
Un program de economie circulară, care tratează plasticul ca resursă, îl reintroduce într-un circuit responsabil și încurajează obiceiuri mai bune, prin acțiuni concrete: reducere, refolosire și reciclare.
Acțiuni concrete. Beneficii simple. Motivare pozitivă. Noi obiceiuri
✱ „Plata cu PET-ul”, unde 1 PET valorează 1 fruct / legumă de la producători locali. Astfel, aratăm un beneficiu imediat, conectând reciclarea cu un stil de viață sănătos;
✱ „Vino cu caserola ta de acasă”, unde clienții pot utiliza caserole refolosibile pentru mâncare gătită și alimente vrac;
✱ „Colectarea uleiului folosit”, program prin care oferim un 1 litru de ulei proaspăt, marcă proprie, la schimb pentru fiecare 3 litri de ulei folosit. Uleiul este colectat și transformat în biocombustibil și alte derivate de organizația Respiră Verde;
✱ „Duminica Verde”, conținut de tip infotainment publicat în fiecare duminică, în Social Media, care conține tips & tricks pentru un consum responsabil;
✱ „Roli Poli”, prima stație de colectare selectivă destinată copiilor, pentru educarea lor privind responsabilitatea față de mediu;
✱ „Introducerea pungilor biodegradabile”.
Stakeholder engagement
Au fost implicate în program următoarele părți interesate:
✱ partenerii (reciclatori, furnizori de produse alternative);
✱ colegii din Carrefour, care au evaluat interesul consumatorilor și au definitivat mecanica programului „Punem Preț Pe Plastic”;
✱ autorități de la cel mai înalt nivel (lansarea platformei s-a realizat în prezența Ministrului Mediului);
✱ mass-media (lansarea a fost conectată de subiectul ecotaxei, aflat pe agenda publică);
✱ consumatori, in-store și online;
✱ scalarea programului „Plata cu PET-ul”, la nivel național, s-a făcut prin implicarea a două OTR-uri (Green Resources & Green Point) și a Primăriei Buzău.
Alinierea la obiectivele de business
Programul contribuie la îndeplinirea mai multor priorități de business:
✱ eficientizarea consumului de resurse în operațiuni;
✱ orientarea către economia circulară;
✱ încurajarea de obiceiuri mai bune în rândul consumatorilor;
✱ conectarea tranziției către o alimentație mai sănătoasă (ACT FOR FOOD) cu protecția mediului;
✱ întărirea responsabilității Carrefour pentru mediu;
✱ motivarea angajaților.
Analiza nevoilor / problemelor socio-economice (statistici)
Statistici – românii și plasticul
✱ 80% consideră că plasticul este o problemă majoră;
✱ aproximativ 58% reciclează;
✱ 64% consideră că magazinele sunt responsabile pentru reducerea plasticului;
✱ 45% din comportamentul consumatorilor este construit pe obiceiuri, dezvoltate de-a lungul timpului.
Impact și rezultate
✱ „Plata cu PET-ul”: 269.600 de PET-uri colectate în schimbul a 63.800 tone de fructe – legume în 2 luni;
✱ 15.000 de litri de ulei uzat colectat în 2 luni;
✱ inaugurarea primei stații „Roli-Poli” în Carrefour Corbeanca și instalarea stațiilor în fiecare hipermarket nou deschis;
✱ peste 1 milion de oameni au luat contact cu mesajele.
Comunicarea rezultatelor
✱ comunicare integrată pe canalele Carrefour: in-store, social media, BRINGO;
✱ comunicare pe canalele partenerilor instituționali;
✱ sincronizarea comunicării cu subiecte importante de pe agenda publică;
✱ Ministerul Mediului, parte din conversație.