“Dacă integrați sustenabilitatea în toate aspectele companiei, veți fi surprinși câte oportunități veți descoperi pentru idei noi, remarcabile.“
Interviu acordat in exclusivitate de catre Dr. Nadya Zhexembayeva, Chief Reinvention Officer, WE EXIST Reinvention Agency, pentru anuarul bilingv Community Index Magazine, nr 1, lansat in iunie 2019.
1. Community Index Magazine: Activitatea dvs. se concentrează în principal pe reinventarea oamenilor și a companiilor. Vă rog să ne spuneți de ce credeți că este un pas important în dezvoltarea noastră?
Nadya Zhexembayeva: Pentru a răspunde la această întrebare, este important să vă duc înapoi, acum 25 de ani, când mi-am început viața în mediul de business. După aceea, am intrat în mediul academic și am fost Profesor. Apoi, acum aproximativ 12 ani, unul dintre elevii mei mi-a spus că am idei bune, dar de fapt nu implementam niciuna în business-ul real. Deci, poate venise timpul să și fac ceea ce spuneam și să intru în lumea afacerilor, ceea ce am şi făcut, prin înființarea unei companii denumite WE EXIST Reinvention Agency.
Suntem specializați în a ajuta companiile să facă faţă schimbării. Iar motivul pentru care am simțit ca este o nevoie reală pe piață este faptul că am văzut atât de multe companii care, din nou și din nou, se prăbuşesc în fața unor factori perturbatori.
De exemplu, o nouă lege, noi concurenți și noi așteptări ale clienților, poate o nouă generație de clienți care vrea altceva, uneori este vorba de furnizori, alteori este vorba despre o perturbare a unei piețe care ar putea fi în război sau multe alte lucruri. Dar toate aceste probleme diferite au exact aceeași soluție.
Mult prea des în afaceri, tratăm aceste perturbări ca pe evenimente izolate. Dacă avem o problemă de aprovizionare, încercăm să găsim o abordare diferită pentru lanțul de aprovizionare. Dacă avem o problemă cu o generație de angajați, de exemplu cu Millennials, care intră acum pe piața muncii, atunci facem aceste conferințe masive cu privire la modul de abordare al Millennials. Dacă avem o problemă specială cu un nou concurent, o nouă reglementare sau o nouă tehnologie, cum ar fi robotica și inteligența artificială, facem programe masive și evenimente în jurul tehnologiei digitale sau al reglementărilor. Cu toate acestea, problema este că aceste perturbări pot apărea tot mai rapid.
Anul trecut am făcut o cercetare pentru a obține răspunsul la întrebarea “Care este perioada medie de care are nevoie o companie ca să se reinventeze?” iar răspunsul a fost că majoritatea companiilor trebuie să se reinventeze la fiecare doi sau trei ani. Deci, acum, realitatea este că trebuie să tratăm schimbarea ca pe o parte normală a afacerii.
Trebuie să învățăm cum să reacționăm la schimbare în mod productiv. Trebuie să învățăm cum să luăm schimbarea și să o transformăm într-o oportunitate, un avantaj competitiv. Aceasta este ceea ce eu numesc reinvention skills. Cred cu adevărat că astăzi nu putem supraviețui în afaceri fără abilități puternice de reinventare.
2. Community Index Magazine: Cum pot fi reinventate companiile “din interior”, de la nivelul “middle management”?
Nadya Zhexembayeva: Este o întrebare excelentă, de multe ori oamenii mă întreabă asta, ei spun că nu au putere pentru că nu sunt top management, că ei pot face doar un număr limitat de acţiuni pentru că sunt doar la nivelul middle management. Este adevărat că abilitatea lor de a influența în acel moment poate să nu fie egală cu cea a managerilor de top. Dar veţi fi surprinşi cât de multe puteți să faceţi dacă vă puneţi mintea la contributie. Și știm din studii, că, o dată ce vă concentrați asupra sferei dvs. de influență, aceasta începe să crească.
Așa că, începând cu un mic proiect de reinventare, veţi primi eticheta de expert în schimbare productivă de succes, și vă va crește influența în interiorul companiei, vă oferă o promovare, un statut nou, și noi drepturi și responsabilități.
Deci, pentru a face asta, vă recomand să începeți cu o schimbare mică, căutând ceea ce s-ar numi un fruct la care se ajunge ușor sau un câștig rapid, ceva ce puteți face cu un efort și resurse relativ reduse și pentru care, în general, nu aveți nevoie prea mult de permisiune.
În privința schimbării lucrurilor, cum ar fi să vă faceți întâlnirile diferite sau politici diferite despre modul în care echipa dvs. colaborează sau îmbunătățiri minore ale proceselor: Vă sugerez să vă concentrați asupra sferei dvs. de influență imediate, începeți cu un mic câștig rapid legat de ceva ce nu necesită un buget și nu necesită permisiunea nimănui. Și de acolo veți crea un efect de bulgare de zăpadă, fiind încântat de noile oportunități de a vă reinventa afacerea, echipa, activităţile.
3. Community Index Magazine: Cum se leagă munca dumneavoastră de sustenabilitatea și responsabilitatea corporativă?
Nadya Zhexembayeva: Probabil știți că am avut o lungă carieră în domeniul sustenabilității și am scris o serie de cărți. Conceptul nostru embedded sustainability este acum un clasic în domeniu și cartea cu același titlu – “Embedded Sustainability, The Next Big Competitive Advantage” – a fost recent numită pe o listă cu cele mai bune cărți despre sustenabilitate din toate timpurile.
Sunt foarte onorată, umilă și recunoscătoare pentru anii pe care i-am petrecut atât gândindu-mă la sustenabilitate și scriind despre aceasta, precum și colaborând cu companii în domeniu. Enigma sustenabilității este că, adesea, este percepută drept ceva care limitează o afacere.
Același lucru este și referitor la responsabilitatea socială corporativă (CSR), că este ceva care ne limitează activitățile. Deci, de exemplu, dorim să creăm ambalaje de un anumit tip, dar sustenabilitatea ne cere să ne limităm ideile și să facem împachetarea diferit. Vrem să mergem pe noi piețe, dar există preocupări cu privire la modul în care clienții o vor considera nesustenabilă sau iresponsabilă.
În realitate, sustenabilitatea este o problemă foarte fluidă. Dacă te uiți la natură, aceasta este profesorul absolut al sustenabilităţii. Și veți vedea imediat că natura nu rămâne în trecut. Nu păstrează lucrurile așa cum sunt, nu se limitează niciodată, natura se reinventează din nou și din nou. În fiecare anotimp, natura își schimbă cursul, scapă de toate frunzele, începe un nou ciclu.
Așa că percepția noastră despre sustenabilitate ne ține în trecut, această idee de a menține lucrurile stabile, este de fapt profund eronată. Astfel, reinventarea este esența sustenabilităţii. Singura modalitate de a ne susține dacă vrem să protejăm mediul, societatea sau finanțele noastre.
4. Community Index Magazine: Cum era percepută sustenabilitatea atunci când dumneavoastră și co-autorul Chris Laszlo aţi inventat conceptul ‘embedded sustainability’?
Nadya Zhexembayeva: Când am venit cu această idee, problema sustenabilităţii a fost percepută ca ceva în afara unei afaceri: compania ar funcționa normal, însă sustenabilitatea ar fi un efort al departamentului de PR sau al departamentului de HR, efectuate separat de principalele activități de afaceri, iar compania ar cheltui milioane de bani și resurse ca să își fabrice produsele, și apoi ar dona un mic procent din profit unui copil orfan sau unui program de reciclare și ar numi asta sustenabilitate.
Aceasta este ceea ce noi numim sustenabilitate suplimentară sau sustenabilitate “plasture”, ceva care este lipit pe un model de afaceri existent, dar nu are nimic de-a face cu asta. Ideea a fost aceea că dacă încorporați sustenabilitatea în toate aspectele companiei, de la achiziții la proiectarea produsului, la producție, la comercializare și vânzări, la distribuție și la logistică, la viața post-produs, veți fi surprinși de cât de multe oportunități veți descoperi pentru noi idei remarcabile.
Veți putea nu numai să faceți ceva minunat pentru mediu și pentru societate – veți găsi și o modalitate de a face bani din asta. Acesta este conceptul embedded sustainability, integrarea îngrijorărilor pentru mediu sau pentru societate în tot ceea ce face compania voastră, stimulând astfel oportunitățile de inovare și rentabilitatea în afaceri.
5. Community Index Magazine: Care sunt proiectele dumneavoastră actuale legate de sustenabilitatea corporativă?
Nadya Zhexembayeva: Am proiecte cu multe companii diferite pe această temă, dar vreau să vă povestesc despre o companie care este atât de aproape și dragă inimii mele, este vorba despre o companie pentru care am lucrat ca Transformation Officer timp de mulți ani și care încă îmi place foarte mult. Numele companiei este ERG – The Eurasian Resources Group.
În trecut era o companie cotată la bursă, dar acum este o companie privată. Un proiect uimitor pe care compania îl desfășoară în Africa, mai exact în Congo, are legătură cu cobaltul “etic”. S-ar putea să fiți surprinși că, în fiecare zi, dvs și cu mine participăm la exploatarea prin muncă a copiilor. Cobaltul este un metal care este crucial pentru crearea unei baterii mici, astfel încât, pentru ca un telefon mobil să fie aşa mic, aveți nevoie de cobalt în acumulatorul dvs. pentru ca acesta să fie mic şi să rămână încărcat. Iar povestea remarcabilă este aceea că, pe plan internaţional, o cantitate imensă de cobalt este extrasă de copii. Există un termen poetic frumos, folosit pentru asta, care acoperă un adevăr foarte urât, iar termenul este “artezian”.
Exploatarea arteziană înseamnă că cineva a săpat un tunel în pământ și, pentru că nu dezvoltă mina în mod corespunzător, tunelul merge foarte departe și adânc, și adesea, se prăbuşeşte. Deci, pentru a preveni acest lucru, ei sapă tuneluri foarte înguste și numai copiii mici pot trece pe acolo pentru a săpa. Aceste tuneluri chiar se prăbușesc, iar copiii mor, iar noi folosim rodul muncii lor.
Aşa că ERG, compania minunată pe care o admir atât de mult, conduce un proiect mare, împreună cu un număr de parteneri, inclusiv World Economic Forum, care se numeşte The Ethical Cobalt Initiative. Ei implică, printre multe alte lucruri, tehnologia blockchain pentru a garanta sursa de cobalt, asigurându-se că, atunci când vă cumpărați telefonul, știți de fapt că nu a fost implicată nici un fel de muncă a copiilor.
O parte din acest proiect este, de asemenea, să ne imaginam cum o companie dezvoltă mai bine comunitățile în asa fel încât să existe o alternativă pentru părinți și copiii lor, astfel încât să poată avea un venit bun și sustenabil, și acesta este unul dintre proiectele mele preferate în acest moment.