Auchan Retail România demarează acțiuni importante pentru promovarea activităților de CSR prin programul de sustenabilitate pentru angajați, achiziții responsabile, economisirea resurselor și protejarea mediului înconjurător, inclusiv prin reducerea amprentei de carbon. Compania a devenit primul retailer care a implementat un proiect de responsabilitate socială axat pe economia circulară a hainelor, O nouă viață by Auchan.
Corina Dospinoiu, Head of CSR, ne-a povestit despre modul în care și-au propus să ajute la atingerea ODD-urilor și despre acțiunile pe care le au în plan în următorii ani pentru a avea o creștere sustenabilă a business-ului.
Interviul a fost publicat iniţial în anuarul bilingv Community Index Magazine nr. 3, ediţie tiparită. Acesta poate fi comandat de aici: https://communityindex.ro/community-index-magazine-2021/
1. V-ați asumat misiunea de a încuraja un stil de viață responsabil. Care sunt rezultatele de care sunteți cei mai mândri?
Fiecare dintre proiecte este unic prin impactul pe care îl are asupra comunității, clienților, mediului înconjurător și angajaților. Simțul responsabilității este firul roșu care unește acțiunile noastre, încercând să construim un business sustenabil și peren. În 2020, am dezvoltat un Program de Sustenabilitate Personală, încurajând fiecare angajat să aibă acțiuni responsabile, să mobilizeze și să își inspire colegii pentru a adopta un stil de viață sustenabil.
În topul proiectelor care ne-au definit, ca echipe, ca brand și companie, se află România neîmblânzită, film care a fost gândit ca un cadou pentru România cu ocazia centenarului și care transmite un mesaj-cheie la nivel de sustenabilitate: „unele lucruri trebuie să rămână așa cum sunt”, referindu-ne, evident, la fauna sălbatică și la biosferă. Prin dezvoltarea Unităților de Suport Medical din București și Cluj, pentru evitarea supraaglomerării în spitale în contextul pandemiei, am simțit că vom contribui activ și direct. Echipele au muncit enorm pentru a face o diferență pentru cei aproximativ 3500 de pacienți care au ajuns acolo. Proiectul Zero Risipă aduce în fața clienților o oportunitate ca ei, la rândul lor, să contribuie într-un mod activ la propriul Program de Sustenabilitate Personală, dar are și menirea de a sensibiliza și educa comunitatea cu privire la fenomenul de risipă alimentară. Rezultatele sunt impresionante în materie de mese salvate și de CO2 evitat. Planurile noastre legate de acest proiect nu se opresc aici, urmând să implementăm inteligența artificială.
2. Un retailer are multe domenii în care ar trebui să se implice pentru a contribui la atingerea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă. Care sunt acele direcții în care credeți că Auchan Retail România va avea cea mai valoroasă contribuție?
Auchan Retail este membru al UN Global Compact de mulți ani și suntem conștienți de impactul pe care îl avem, dar și de oportunitatea de a contribui la progresul Agendei 2030. Strategia noastră de CSR este declinată din mai multe ODD-uri, specifice business-ului nostru, păstrând o atenție deosebită și asupra drepturilor și libertăților fundamentale, dar extinzând această vigilență și partenerilor noștri de business. În calitate de specialist alimentar, ne îndreptăm atenția cu precădere spre promovarea unei alimentații sănătoase și în combaterea risipei alimentare, dar și asupra dezvoltării unei game complexe de produse ecologice.
O amplă transformare are loc pe tot lanțul de valori privind utilizarea și poluarea cu plastic, care este în deplină coerență cu ODD-urile și reprezintă o contribuție directă la atingerea lor. Suntem atenți și preocupați de schimbările climatice și facem pași importanți în a măsura și reduce amprenta de carbon.
3. Ați implementat recent un program de colectare a uleiului uzat. Care a fost reacția clienților și cum ați încercat să îi încurajați să contribuie la acest proiect?
Auchan a fost primul retailer care a lansat acest program, iar rezultatele au fost peste așteptări, ajungând astăzi la 220.000 litri colectați. Românii sunt deschiși să contribuie și înțeleg importanța reciclării uleiului. Aveau nevoie doar de o soluție și suntem bucuroși că am putut să le oferim noi această modalitate de colectare direct în locul în care vin de obicei la cumpărături.
4. Unul dintre cele mai cunoscute proiecte dezvoltate de voi este cel axat pe economia circulară a hainelor. Ați început să comercializați haine purtate, de la mărci cunoscute, la prețuri accesibile. Cum au primit clienții această veste și cât de mult au cumpărat până acum?
„O nouă viață by Auchan” este o inovație în retailul alimentar. Am mizat pe responsabilitatea clienților noștri și pe dorința lor de a contribui la un mediu mai curat, prin reducerea CO2. Astfel, acest program se bucură la rândul său de succes, vânzările cunosc o creștere organică și vedem deja un interes crescut din partea clienților din orașele în care programul nu este încă activ.
5. Ce acțiuni v-ați propus în următorii ani la nivel de protejare a mediului înconjurător?
Provocarea va fi reducerea amprentei de carbon și ridicarea nivelului la capitolul economie circulară, cu precădere pentru plastic. Vom continua să venim cu idei inovatoare de protejare a mediului, prin îmbarcarea tuturor stakeholderilor pentru a reuși să generăm schimbări profunde.