Program susţinut de Lidl România, în calitate de partener fondator, şi alte companii partenere.
Studiul de caz a fost publicat în Noiembrie 2022, în anuarul bilingv Community Index Magazine nr. 4, ediţie tipărită. Publicația poate fi accesată aici: https://communityindex.ro/flip-book-2022/
Din 2016, încă de când a fost înființată prima Bancă pentru Alimente, în București, rețeaua națională a Băncii funcționează zilnic, preluând de la companii produse alimentare și non-alimentare pe care le donează mai departe către ONG-urile partenere.
Strategia programului
Rețeaua Banca pentru Alimente funcționează după modelul european al Federației Europene a Băncilor pentru Alimente (FEBA) și are drept obiective reducerea risipei alimentare (prin colectarea de alimente care nu mai pot fi comercializate din diverse motive, deși sunt bune de consum) și, în același timp, sprijinirea persoanelor aflate în dificultate, dar și creșterea gradului de conștientizare în rândul potențialilor stakeholderi pe acest subiect.
În cei 6 ani, Banca pentru Alimente a reușit să configureze o infrastructură la nivel național, având în 2022, 9 filiale în: București, Cluj-Napoca, Roman, Brașov, Oradea, Timișoara, Constanța, Craiova și Galați. În tot acest demers, Lidl România a sprijinit formarea Rețelei de Bănci pentru Alimente prin donații de produse și prin investiții financiare în valoare de peste 5 milioane de lei.
În plus, Banca pentru Alimente alături de companiile partenere au reușit să contribuie la dezvoltarea unui cadru legal care să permită tuturor entităților să lupte împotriva risipei alimentare. Așa că, în 2021, România a adoptat Legea 217/2016 (ajustată apoi prin Legea 200/2018) privind diminuarea risipei alimentare, care prevede o serie de obligații pentru operatorii economici din domeniul alimentar.
Implicarea Stakeholderilor
Pe lângă demersurile de combatere a acestui fenomen și de susținere a beneficiarilor, persoane din comunitățile vulnerabile, Banca pentru Alimente își propune să atragă cât mai mulți promoteri ai acestei misiuni.
Rolul acesteia este de a expune efectele pe care le are risipa alimentară oferind, spre exemplu, consultanță companiilor partenere și donatoare în ceea ce privește implementarea la nivel de business a unui sistem de donații. Până în prezent, Banca pentru Alimente a reușit să atragă peste 100 de companii în lupta împotriva risipei alimentare.
Obiective la nivel de business
În vederea reducerii risipei alimentare, Lidl România și-a propus să minimizeze pierderile înregistrate pe lanțurile de aprovizionare și distribuție. Iar printre demersurile implementate cu acest scop sunt optimizarea stocurilor de produse, dar și donarea către Banca pentru Alimente a produselor alimentare și nealimentare care din diverse motive și-au pierdut valoarea comercială, însă sunt încă bune de consum.
În plus, Lidl România își propune să crească gradul de notorietate și conștientizare a misiunii pe care o are Banca pentru Alimente și în rândul consumatorilor. De aceea, retailerul organizează, în fiecare an, campanii de colectare a alimentelor prin care îi implică activ și direct și pe clienții săi.
Statistici privind risipa alimentară
Necesitatea acestui sistem în România vine totodată ca un răspuns la situația alarmantă în care societatea noastră se află. Conform unui studiu efectuat de Food Waste Combat, în 2018, 5 milioane de români sunt în pragul sărăciei, iar 66% din familiile din mediul rural nu își pot asigura hrana zilnică.
Risipa alimentară are efecte devastatoare și asupra mediului. Conform unui studiu publicat de Organizația Națiunilor Unite (ONU), 17% din totalul hranei produse la nivel mondial ajunge la gunoi. Pentru România, în același studiu, se estimează că, în fiecare an, românii aruncă la gunoi aproximativ 1,35 milioane de tone de hrană. Adică aproximativ 70 de kilograme de alimente pe cap de locuitor ajung anual la pubelă.
Conform unei analize realizate de Food Waste Combat, până la 50% din toată risipa alimentară o produc consumatorii individuali din orașe. Un consumator cheltuie pe hrană 40% din venituri, iar între 33% – 50% din asta ajunge direct la coșul de gunoi. Costurile risipei alimentare ar putea fi evitate anual per gospodărie dacă fiecare individ ar consuma atât cât are nevoie.
Impactul şi Rezultatele programului
Până acum, rețeaua de Bănci pentru Alimente a reușit să colecteze peste 8.187 de tone de alimente de la peste 100 de companii, care mai departe au fost donate în mod gratuit către aproape 148.900 de beneficiari. Până acum, Lidl România a donat peste 1.050 de tone de produse.
Printre beneficiarii direcți ai acestui program sunt ONG-urile care oferă servicii sociale copiilor, tinerilor, vârstnicilor, familiilor defavorizate etc. Până acum, Banca pentru Alimente a reușit să susțină cu alimente 518 organizații.
Strategia de comunicare
Rețeaua Națională a Băncilor pentru Alimente a fost promovată de către Lidl și către întreaga sa echipă, atât pe intranet, cât și pe aplicația mobilă We Are Lidl, care reunește peste 10.500 angajați. Subiectul este integrat atât în campaniile de comunicare a rapoartelor de sustenabilitate ale companiei, cât și comunicat de sine stătător, cu ocazia colectelor de alimente realizate în magazine.
Încă de la lansarea primei Bănci pentru Alimente în România, Lidl România s-a implicat atât în susținerea, cât și în promovarea acestui sistem în mass media. Însă mai mult decât promovarea sistemului de donații, din 2019, Lidl România organizează periodic colecte de alimente în magazinele sale, în preajma sărbătorilor de iarnă și cu ocazia Paștelui, prin care clienții se pot implica prin donații de alimente. Până în prezent, au fost organizate 6 astfel de campanii de colectare, clienții donând un total de peste 140 de tone de alimente. Preocuparea retailerului a fost de a trage un semnal de alarmă în rândul publicului larg cu privire la efectele risipei alimentare asupra dezvoltării durabile a societății în toate cele 3 dimensiuni – economic, social și mediu.