Pentru companii, raportarea nefinanciară este o modalitate de îmbunătățire a gestionării riscurilor și a performanțelor sociale, de mediu și financiare, precum și a competitivității.
1.Community Index Magazine: Uniunea Europeană are nevoie de o strategie pentru implementarea Obiectivelor pentru Dezvoltare Durabilă. Ce activități deruleaza în prezent Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă și ce planuri de viitor aveți?
László Borbély: În perioada președinției României a Consiliului Uniunii Europene, Departamentul pentru dezvoltare durabilă, prin doamna Lőrincz Csilla, Șef birou, asigură președinția Grupului de lucru privind implementarea Agendei 2030 pentru dezvoltare durabilă. Președinția română acordă o atenție deosebită îndeplinirii angajamentului UE de a implementa Agenda 2030 și cele 17 obiective de dezvoltare durabilă. Astfel, în programul de lucru pentru perioada președinției au fost identificate ca prioritare următoarele activități:
✱✱ Analiza Documentului de reflecție al Comisiei Europene „Către o Europă durabilă până în 2030” și pregătirea proiectului pentru concluziile Consiliului UE
✱✱ Inițierea discuțiilor cu statele membre pentru Strategia UE pentru implementarea Agendei 2030
✱✱ Legarea fluxurilor de lucru pentru implementarea Agendei 2030 la diferite niveluri de guvernare (UE, național, subnațional și local) pentru asigurarea coerenței de punere în aplicare
✱✱ Integrarea obiectivelor de dezvoltare durabilă (ODD) la nivelul altor Grupuri de lucru din cadrul Consiliului UE
✱✱ Promovarea parteneriatelor și a implicării tinerilor în implementarea Agendei 2030.
În perioada președinției au loc 7 întâlniri ale Grupului de lucru la sediul Consiliului UE, în Bruxelles și o întâlnire informală, la București, în data de 17 aprilie (2019).
2. Community Index Magazine: Care sunt principalele direcții ale Strategiei Naționale pentru Dezvoltare Durabilă (SNDD)?
László Borbély: Pentru a implementa Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă am considerat esențial să avem o viziune la nivel național. Ne-am consultat cu mediul de afaceri, mediul academic, cercetători, societate civilă, sindicate, instituții publice centrale și locale astfel încât să putem avea o Strategie cât mai apropiată de nevoile societății românești. Acest proces ne-a asigurat un document programatic, Strategia Națională pentru Dezvoltarea Durabilă a României 2030 (SNDD), care înglobează 3 piloni esențiali: dezvoltare economică; echitate socială și mediu.
SNDD pune accent pe grija statului față de cetățean și respectul cetățeanului față de instituții, față de aproapele său, de valorile morale și diversitatea culturală și etnică, factori care conduc către o societate durabilă. Aceasta urmărește transformarea economiei într-una durabilă și competitivă, pentru care este nevoie de un nou mod de acțiune bazat pe inovație, optimism și reziliența cetățenilor.
O asemenea abordare va crea o cultură a antreprenoriatului în care cetățeanul se poate realiza material și aspirațional. Sub aspect social, se susține o societate coezivă, care să beneficieze de îmbunătățirea capacității administrative a instituțiilor, a sistemului de educație și sănătate, de reducere a inegalităților dintre bărbați și femei, dintre mediul urban și rural, care să conducă la o societate deschisă, în care cetățenii se pot simți apreciați și sprijiniți.
Conștientizarea importanței mediului este o altă prioritate, atât în ceea ce privește mediul natural, cât și cel antropic.
Protejarea naturii este responsabilitatea tuturor datorită impactului biunivoc om – mediu, dar și o oportunitate a cetățenilor de a se uni într-un scop nobil, prin conștientizarea acestei responsabilități. Realizarea unui mediu antropic durabil se atinge prin cultivarea unui sentiment de apartenență și de comunitate, care să elimine simțul singurătății cetățeanului, factor de risc în realizarea potențialului personal și, în ultimă instanță, a funcționării comunitare.
Strategia identifică, pe structura obiectivelor Agendei 2030 pentru dezvoltare durabilă, domeniile specifice în care sunt necesare eforturi și resurse suplimentare pentru realizarea obiectivelor de convergență și apropierea semnificativă de media Uniunii Europene.
Pentru a ne asigura că Strategia va fi implementată, documentul propune și înființarea unui cadru instituțional: Comitetul interdepartamental pentru dezvoltare durabilă, condus de Prim – ministru; nuclee pentru dezvoltare durabilă, în fiecare instituție relevantă; Consiliul consultativ pentru dezvoltare durabilă, format din specialiști; sprijinirea formării unei coaliții pentru dezvoltare durabilă din reprezentanții societății civile.
3. Community Index Magazine: În ce fel implicați tinerii în implementarea acestei strategii?
László Borbély: În procesul de elaborare a SNDD au fost consultate organizații de tineret din țară, inclusiv cele cu reprezentare la O.N.U., dezvoltându-se relații de parteneriat.
Pe parcursul implementării strategiei, tinerii se vor putea implica activ prin reprezentanții lor, ca parte din Coaliția pentru dezvoltare durabilă, structură ce va fi creată cu scopul asigurării unui dialog continuu cu reprezentanți ai societății civile. În perioada următoare vor fi solicitați să participe în grupurile de lucru pentru realizarea planurilor de acțiune pentru implementarea SNDD.
De asemenea vom colabora în continuare cu organizațiile de tineret în cadrul campaniilor de informare și conștientizare a importanței dezvoltării durabile în rândul populației.
Recent, (pe 21 februarie 2019), am găzduit la Palatul Victoria un eveniment dedicat tinerilor în scopul de a-i încuraja să se implice în dezvoltarea durabilă a României. Au fost prezenți peste 70 de tineri reprezentanți din aproximativ 25 de organizații studențești și de tineret, la conferința „Contribuția asociațiilor de tineret la implementarea Strategiei naționale pentru dezvoltarea durabilă a României 2030”.
Considerăm că este important să menținem un dialog cu tinerii și să-i încurajăm să fie parteneri pro-activi în demersul de implementare a Agendei 2030. Prin astfel de evenimente, Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă își propune să afle problemele specifice cu care se confruntă tânăra generație și să o implice în rezolvarea acestora.
Mai mult, dezvoltarea durabilă este un domeniu care creează oportunități de angajare, ceea ce poate ajuta tinerii să-și construiască o carieră în România. Înființarea profesiei „expert în dezvoltare durabilă” este unul dintre demersurile pe care le-am făcut în acest scop.
O altă oportunitate pe care am oferit-o organizațiilor de tineret a fost implicarea acestora în procesul decizional la nivelul UE, reprezentanții CONCORD și FOND fiind invitați de către Președinția României a Grupului de Lucru (GL) al CONS UE privind implementarea Agendei 2030 pentru dezvoltare durabilă la ședința din 27 februarie 2019, prilej cu care au prezentat poziția lor privind documentul de reflecție ”Către o Europă durabilă până în 2030” și au vorbit despre un proiect pentru implementarea Agendei 2030, derulat de 3 ONG-uri din: RO (FOND), FI (FINGO) și HR.
4.Community Index Magazine: Cât de importantă este transparența privind informațiile nefinanciare ale companiilor din România?
László Borbély: Raportarea și transparența informațiilor sociale, de mediu și cele legate de drepturile omului, ale unei companii sunt foarte importante. Astăzi, companiile multinaționale s-au extins până la un punct în care au un impact semnificativ asupra unei varietăți de domenii precum economia, mediul, drepturile sociale și umane, precum și sănătatea comunității în care își desfășoară activitatea.
Câteva exemple specifice ale zonelor în care activitatea companiilor produce efecte sunt: discriminarea, hărțuirea sexuală, sănătatea și siguranța, libertatea de informare și exprimare, tortura, intimitatea, sărăcia, educație, alimente și apă, etc.
Lipsa transparenței acestor informații îngrădește răspunderea corporativă și comportamentul responsabil. Pentru companii, raportarea nefinanciară este o modalitate de îmbunătățire a gestionării riscurilor și a performanțelor sociale, de mediu și financiare pe termen lung, precum și a competitivității. Pentru comunitățile și cetățenii afectați de activitățile corporației, dezvăluirea informațiilor nefinanciare le permite să-și afirme drepturile și să-și restabilească încrederea în mediul de afaceri.
Pentru investitori și părțile interesate, raportarea nefinanciară este, de asemenea, o modalitate de a consolida stabilitatea și previzibilitatea performanței firmei pe piețele financiare. În prezent, în România, legislația specifică care transpune Directiva 2014/95/UE care se referă la prezentarea informațiilor nefinanciare de către anumite întreprinderi și grupuri mari, nu asigură în totalitate transparența acestor informații și, implicit, creșterea gradului de responsabilitate a companiilor.
Astfel, datorită termenelor legale strânse de prezentare a informațiilor, companiile preferă depunerea unor declarații nefinanciare sumare în detrimentul rapoartelor de sustenabilitate care trebuie să fie mult mai detaliate. O altă deficiență a legislației actuale o constituie modalitatea de “publicare” a informațiilor nefinanciare care nu asigură în fapt accesul liber al publicului la acestea, ci doar la cerere și contra-cost.
Pentru a remedia aceste deficiențe, semnalate de altfel și de societatea civilă din România, Departamentul pentru dezvoltare durabilă acționează pe mai multe planuri. În primul rând dorim să implementăm Codul Român al Sustenabilității. Vom face acest lucru în cadrul unui proiect finanțat cu fonduri Europene, cu sprijinul unor experți în domeniu.
Pe de altă parte am facilitat comunicarea între reprezentanții societății civile și reprezentanții Ministerului Finanțelor Publice (MFP) și am avut o primă masă rotundă, găzduită de MFP, la care au fost analizate aspecte legislative de implementare ale Directivei 2014/95/UE în România, și modul în care putem crește gradul de transparență a informațiilor nefinanciare ale companiilor.
5.Community Index Magazine: A apărut de curând documentul de reflecție pentru implementarea Agendei 2030 la nivelul Uniunii Europene. De ce este important acest document și în ce fel va ajuta la implementarea strategiei europene pentru implementarea Agendei 2030?
László Borbély: Documentul de reflecție pentru implementarea Agendei 2030 – „Către o Europă durabilă până în 2030”, publicat de Comisia Europeană (CE) pe 30 ianuarie 2019, reconfirmă angajamentul și ambiția UE de a fi lider în îndeplinirea obiectivelor de dezvoltare durabilă globale (SDGs).
În acest document, CE prezintă o analiză a principalelor realizări și provocări în ceea ce privește durabilitatea Europei, și solicită UE să rămână un inovator pentru dezvoltarea durabilă la nivel mondial, în parteneriat cu Organizația Națiunilor Unite, prin reafirmarea multilateralismului și valorilor comune.
Așa cum am menționat la punctul 1., pornind de la acest document, președinția României a Grupului de lucru al CONS UE privind implementarea Agendei 2030 pentru dezvoltare durabilă, asigurată de Departamentul pentru dezvoltare durabilă, prin doamna Lőrincz Csilla, Șef birou, a inițiat deja discuțiile cu statele membre pentru Strategia UE pentru implementarea Agendei 2030, în prezent lucrându-se la proiectul concluziilor Consiliului UE.
Interviu acordat in exclusivitate pentru Community Index Magazine, de catre dl László Borbély,
Coordonator al Departamentului pentru Dezvoltare Durabilă din cadrul Guvernului