Programul de formare profesională duală este susţinut de PENNY şi realizat în parteneriat cu Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană AHK. Acesta are ca scop calificarea tinerilor în domeniul Retail printr-o serie de cursuri teoretice şi practice, concepute şi realizate la standarde educaţionale germane, la finalul cărora obțin certificate de calificare pentru „Comerciant – vânzător”.
Studiul de caz a fost publicat iniţial în anuarul bilingv Community Index Magazine nr. 3, ediţie tiparită. Acesta poate fi comandat de aici: https://communityindex.ro/community-index-magazine-2021/
Direcțiile strategice ale proiectului
La PENNY, credem că viitorul se face azi și că acesta se construiește doar prin educație. Educația reprezintă una dintre prioritățile noastre în cadrul strategiei de Corporate Social Responsibility (CSR) și presupune integrarea mai ușoară în societate a copiilor și adulților din medii defavorizate. Ne propunem să facem acest lucru prin îmbunătățirea oportunităților de studiu și prin sprijinirea celor care sunt în căutarea unui loc de muncă potrivit.
În România avem o rată de abandon școlar de 16,4%, cu 6% mai mare față de media europeană. Acest lucru se poate înrăutăți semnificativ dacă ne gândim că aproximativ 40% dintre elevii din mediul rural nu au participat la ore online în 2020. Implicarea noastră poate face diferența, astfel că inițiem și susținem cauze legate de educație și ocuparea forței de muncă.
Din 2017, PENNY susține programul de formare profesională duală, „Școala de Carte și Meserii” din domeniul comerțului, care îmbină în mod echilibrat teoria și practica. Realizat în parteneriat cu Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană AHK, „Școala de Carte și Meserii” este un program de pregătire care are ca scop calificarea tinerilor în acest domeniu aflat în continuă dezvoltare. Participanţii la program urmează o serie de cursuri teoretice şi practice, concepute şi realizate la standardele educaţionale germane, la finalul cărora obțin certificate de calificare pentru „Comerciant – vânzător”.
Demarat în 2017, programul se desfășoară pe perioada a trei ani, timp în care elevii urmează cursurile unei clase de școală profesională din cadrul unuia dintre liceele tehnologice cu care colaborăm. Elevii își desfășoară activitatea școlară teoretică în cadrul liceului la care sunt înscriși, iar partea practică se desfășoară într-un magazin PENNY, pentru a aplica noțiunile teoretice dobândite.
În primul an, elevii au ocazia să urmeze un program de practică de cinci săptămâni la PENNY. În al doilea an, elevii sunt așteptați în practică aproximativ două zile pe săptămână și nouă săptămâni comasate, iar în cel de-al treilea an, elevii fac practică trei zile pe săptămână și 10 săptămâni comasate.
Implicarea stakeholderilor
Principalii stakeholderi responsabili de succesul proiectului sunt reprezentați de membrii Camerei de Comerț Româno-Germane și cei ai Profiles International, de profesorii de la licee și de reprezentanții PENNY, responsabili de implementarea strategiei de CSR a companiei.
Buna colaborare cu părțile implicate în proiect și rezultatele excelente înregistrate de elevi ne-au determinat să facem anual progrese în cadrul proiectului. PENNY este prezent cu magazine în toate județele din România în care se află beneficiarii proiectului: Timişoara, Sibiu, Braşov, Buftea şi Bucureşti, Cluj, Iași, Constanța și Voluntari. Astfel, ne menținem promisiunea de a fi alături de cei care au nevoie de noi.
Impact la nivel de business
Strategia de CSR PENNY este în strânsă legătură cu obiectivele de business și face trimitere la modul în care suntem percepuți de către consumatori și de toți ceilalți stakeholderi. Suntem o companie germană, iar în România ne desfășurăm activitatea ca discounter cu specific național. Noi am ales să nu implementăm un concept uniform în toate piețele și, în schimb, răspundem foarte precis nevoilor, dorințelor și obiceiurilor individuale ale oamenilor. Comunitățile din care facem parte sunt importante pentru noi, motiv pentru care ne dorim să fim vecini prietenoși, nu doar să oferim locuri de muncă.
Așadar, susținerea tuturor tinerilor din cadrul programului „Formare Duală” contribuie la consolidarea acestui obiectiv de awareness. Mai mult decât atât, alegerea de a susține tinerii completează și obiectivele de employer branding prin care ne dorim să fim recunoscuți ca un angajator atractiv pentru cei la început de drum și care își doresc o carieră în domeniul retail-ului.
Analiza nevoilor/ problemelor socio-economice (statistici)
În mediul rural, principalul obstacol cu care se confruntă tinerii este lipsa locurilor de muncă. Conform datelor Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă, la sfârşitul lunii aprilie 2021, rata şomajului înregistrat la nivel naţional a fost de 3,16%, dintre care peste 187.000 şomeri provin din mediul rural.
Aproximativ 70% dintre elevii de clasa a VIII-a din mediul rural au participat la Evaluarea Naţională, iar tinerii cu vârste între 18 și 24 de ani au fost cei mai afectați de șomaj, rata fiind de 17,3%.
Impact și rezultate
Programul prezintă numeroase beneficii pentru tinerii care se înscriu:
• Trei ani de școală după model german, adică o îmbinare ideală de teorie și practică;
• Certificat de competențe recunoscut internațional pentru caIificarea comerciant-vânzător;
• Bursă în valoare de 400 RON, dintre care 200 RON din partea statului și 200 RON din partea PENNY;
• Transportul decontat pe durata stagiilor de practică;
• Masă de prânz asigurată pe durata stagiilor de practică;
• Posibilitatea angajării în magazinele noastre după absolvire;
• Practică într-o companie de renume internațional;
• Susținere autentică din partea noastră ca tinerii să își continue studiile liceale.
Rezultatele investiției noastre în educația tinerilor din mediul rural și implicit în învățământul românesc sunt o dovadă a atenției deosebite pe care o avem pentru generațiile tinere:
• În prezent, sunt înscriși în program 113 elevi, cel mai mare număr de până acum;
• Șapte elevi angajați din 28 de absolvenți ai primei generații, în 2017 – 2019.
Comunicarea rezultatelor
Responsabilitatea noastră față de societate merge dincolo de activitatea noastră de business. Ca atare, investim resurse în comunicarea rezultatelor proiectelor noastre din cadrul pilonului Implicare socială. În ceea ce privește programul „Formare Duală”, comunicarea noastră a vizat canalele mass-media și social media, unde am obținut apariții în câteva dintre cele mai importante publicații de business, retail și media & advertising. Pe canalele de social media PENNY, consumatorii ne-au felicitat pentru inițiativă și efortul depus.