Mai mult de jumătate dintre copii (53%) nu sunt conştienţi de faptul că există pericole în mediul online, în timp ce 19% dintre cei care au fost agresaţi pe internet susţin că nu au discutat niciodată cu cineva despre ce au păţit, arată un studiu întocmit de ISRA Center, pentru Telekom România.
Educația, protecția și sănătatea copiilor reprezintă priorități pentru orice părinte. În mod cert, pandemia a generat noi preocupări pentru aceștia, fiind nevoiți să găsească varianta echilibrată dintre a le oferi copiilor educație, alternative de petrecere a timpului liber și serviciu. Dar responsabilitățile părinților nu se limitează la perioada dificilă prin care trecem, și nici nu au început cu aceasta.
Lipsa informării părinților despre pericolele online care pot traumatiza copiii, inexistența unei comunicări deschise și sincere cu aceștia despre prietenii, preocupările și pasiunile lor, accesul neîngrădit la tehnologie și internet, au făcut din copii cetățeni digitali care suferă din cauza abuzurilor online și care rar vorbesc despre traumele prin care trec. Minorii care sunt online și au conturi de socializare pe diverse platforme gratuite ar trebui să fie conștienți atât de oportunități, căci tehnologia și internetul au un rol esențial în societatea actuală, dar și de capcane.
Rezultatele sondajului* realizat de ISRA Center pentru Telekom Romania ne arată că 53% dintre copii nu sunt conștienți că există pericole online, iar dintre cei care spun că au fost agresați, 42% afirmă au ales să discute cu prietenii, colegii sau cu alte persoane, ascunzând părinților prin ce au trecut. Ceea ce este și mai grav, 19% dintre copiii care au fost agresați pe internet spun că nu au discutat niciodată cu nimeni despre ceea ce au pățit.
Pentru a limita cât mai mult expunerea celor mici la abuzurile online, Telekom Romania oferă tuturor clienților de servicii mobile, existenți sau noi, de cartele preplătite sau abonamente, trei luni acces gratuit în aplicația Kaspersky Safe Kids Premium. Oferta se poate activa până în data de 18 octombrie 2020, printr-un SMS la numărul 1333 cu textul COPIL. La expirarea celor trei luni, clienții vor plăti doar 1 euro (5 lei)/lună, TVA inclus, sau 1 euro credit în cazul serviciilor preplătite.
Aplicația Kaspersky Safe Kids Premium este disponibilă atât pe telefoanele cu sistem de operare Android, cât și iOS. Varianta premium a aplicației mobile include următoarele funcționalități:
Monitorizarea apelurilor și a mesajelor;
Localizarea telefonului copilului pe hartă (geolocalizare);
Gestionarea timpului petrecut de copil pe internet;
Filtrarea conținutului online, a site-urilor care pot fi accesate;
Disponibilitate pe dispozitive multiple: calculator, laptop, telefon, tabletă;
Alerte și notificări în timp real în momentul în care sunt detectate activități online suspecte sau acţiuni restricționate;
Monitorizarea nivelului bateriei.
În același timp, Telekom Romania și Asociația Telefonul Copilului pun la dispoziția adolescenților instrumente gratuite prin care pot solicita sprijin sau consiliere atunci când sunt victime ale abuzurilor, indiferent de natura acestora, astfel:
www.116111.ro este o platformă educațională care reunește informații utile despre cum se pot semnala cazurile de abuz asupra copiilor, dar și modalitățile prin care victimele pot solicita consiliere specializată;
HappyGraff este prima aplicație mobilă prin care se oferă acces la servicii de consiliere copiilor și adolescenților, direct de pe telefonul mobil. Aceasta funcţionează ca un jurnal în care adolescenţii îşi pot înregistra stările emoţionale ori de câte ori simt nevoia şi în care au acces la sfaturi utile despre cum să gestioneze diferite situaţii cu stări emoționale dificile. Aplicaţia mobilă poate fi accesată pe telefoane mobile cu sistem de operare Android și este disponibilă pentru descărare în GooglePlay în mod gratuit. Aplicația poate fi descărcată și din website-ul www.116111.ro.
Numărul gratuit 116111 la care adolescenții pot suna pentru a-şi exprima temerile, pentru a vorbi despre aspectele care îi afectează în mod direct şi, cel mai important, pentru a primi ajutor în caz de urgență, număr disponibil de luni până vineri, între orele 08:00-20:00. Asistenții sociali şi psihologii Asociației Telefonul Copilului răspund acestor apeluri și oferă servicii specializate de consiliere. În cei peste 17 ani de existență, telefonul a sunat de mai mult de 2.000.000 de ori.
Redăm mai jos, sub protecția anonimatului, unul dintre cazuri în care copiii cer ajutorul Asociației Telefonul Copilului. Datele au fost editate pentru a păstra confidențialitatea victimei:
Bună, mă numesc Octavian și am 16 ani. Mă confrunt cu o problemă la școală și am nevoie de un sfat. Problema este că sunt hărțuit în mediul online. La un moment dat, un coleg de școală mi-a creat o pagină de Facebook falsă, în care se anunța faptul că am murit. Foarte multe persoane m-au sunat speriate, inclusiv membri ai familiei. Consider că este un lucru foarte grav faptul că s-a ajuns atât de departe. Mai mult decât atât, colegii de școală profită de mine. Îmi scriu mereu pe rețelele de socializare să le fac temele, iar eu nu pot să îi refuz, pentru că aș vrea să fim prieteni. Nici să le spun părinților nu aș vrea, pentru că o să îmi interzică să mai folosesc internetul.
*Sondajul de opinie Kids security a fost realizat de ISRA Center pentru Telekom Romania, în perioada 17-27 august 2020, pe un eșantion național reprezentativ de 1.000 de respondenți, dintre care 200 de copii cu vârste cuprinse între 10 și 17 ani. Culegerea datelor s-a realizat telefonic și online.
Photo Credit: Telekom Romania