Strategia proiectului
Ca parte a angajamentului de a deveni liderul tranziției alimentare pentru toți, Carrefour investește în consolidarea ecosistemului său local și în relația cu producătorii români, pentru a le oferi clienților alimente proaspete, locale, la prețuri accesibile.
În urmă cu șase ani, Carrefour România a creat un model de colaborare unic și durabil, prin fondarea primei cooperative agricole la Vărăști. Până în 2022, Carrefour și-a extins amprenta locală lansând parteneriate cu trei noi cooperative, în Zărand, Brezoaele și Însurăței. Ulterior, în 2023, retailerul a adăugat în portofoliu șase noi cooperative: Fierbinți, Beiuș, Ostrov, Târgu Secuiesc, Huși și Voinești.
Fructele și legumele de sezon care vin de la cele zece cooperative agricole partenere ale Carrefour se regăsesc pe rafturile retailerului sub eticheta Grădina Noastră. Produsele comercializate sub această marcă sunt crescute local, de peste 240 de familii de fermieri și agricultori cu tradiție, care beneficiază de sprijin în termeni de planificare și preluare a recoltei. Grădina Noastră este un program circular care pune pe rafturile celor peste 430 magazine Carrefour România, fructe și legume proaspete în maximum 24 de ore de la recoltare. Compania își propune ca în următorii doi ani să încheie parteneriate cu cel puțin două noi cooperative.
Cu cel mai amplu portofoliu de producători locali pe zona de alimente proaspete, Carrefour susține mai bine de 1.300 de fermieri la nivel național, dintre care ~700 sunt producători ultra locali, oferind soluții de eficientizare a procesului de producție, transport și vizibilitate la raft.
Obiective
Unul dintre obiectivele programului vizează dezvoltarea relațiilor cu furnizorii locali. În ultimii ani, unul dintre trendurile constante de consum relevă preferința clienților pentru produse locale (în suprapunere parțială cu produsele tradiționale și/ sau ecologice). Carrefour mizează pe parteneriatele încheiate cu producătorii locali, care sunt considerate o investiție pe termen lung. Un alt obiectiv strategic face referire la extinderea rețelei de furnizori ultra locali. Carrefour România beneficiază în prezent de relații comerciale cu ~700 de furnizori ultra locali, agricultori care își livrează produsele către magazin, pe o rază de maximum 50 km distanță de fermă. Astfel, se are în vedere dezvoltarea unui ecosistem local de furnizori și parteneri, în care amprenta locală reprezintă un pilon strategic esențial, atât pe partea de cerere, cât și pe cea de consum.
Alinierea la business
Intenția companiei este de a suplimenta numărul furnizorilor locali, în principal în sectorul agricol, pentru a acoperi cererea din piață cu o ofertă variată de produse românești. Carrefour se află, din acest punct de vedere, pe un trend de dezvoltare accelerată: din totalul celor 4.000 de furnizori cu care compania lucrează, ~ 93% sunt parteneri români.
Studii/ Analize din piață
Industria de retail este din ce în ce mai mult orientată către viitor, asumându-și compensarea amprentei de carbon, opțiuni de consum mai sănătoase, reducerea risipei alimentare și creșterea numărului de mărci private dezvoltate la nivel local, toate acestea fiind tendințe care continuă să ia amploare și în România.
Carrefour ia în calcul impactul asupra mediului atunci când discută cu partenerii soluții pentru culturile acestora. În programe precum Creștem România Bio, impactul de mediu este un criteriu esențial în asistența pe care o oferă fermierilor, pentru a face tranziția la culturi ecologice. În ceea ce privește relația cu cooperativele partenere, retailerul are în vedere proiecții multianuale, de la caz la caz, în care discută opțiuni precum conversia la bio pentru anumite culturi.
Impact și rezultate & Comunicarea proiectului
Rezultatele Carrefour România în ceea ce privește amprenta locală sunt semnificative: 19 cooperative, dintre care 15 furnizori și zece partenere (Grădina Noastră din Vărăști, Zărand, Însurăței, Brezoaele, Fierbinți, Beiuș, Ostrov, Târgu Secuiesc, Huși și Voinești). Produsele provenite de la cooperativele agricole partenere sunt semnalizate la raft prin intermediul unui branding dedicat și făcute cunoscute publicului larg prin intermediul campaniilor de marketing, a parteneriatelor cu reprezentanții presei sau diverse persoane publice, recunoscute în mediul online.