“Platforma de sustenabilitate „După Noi” stă la baza agendei de responsabilitate socială a Coca-Cola HBC România, reprezentând un manifesto al angajamentului companiei față de comunitate și oameni.”
Interviu acordat in exclusivitate de catre dna Irina Ionescu, Public Affairs & Communication Manager, Coca-Cola HBC România, pentru anuarul bilingv Community Index Magazine, nr 1, lansat in iunie 2019.
1. Community Index Magazine: De cât timp publicați rapoarte de sustenabilitate în România și ce v-a determinat să vă implicați la un nivel atât de ridicat?
Irina Ionescu: La începutul acestui an (n.r.: 2019), Coca-Cola HBC România a publicat cel de-al patrulea raport de sustenabilitate al companiei, aferent perioadei 2016-2017, iar acum am inițiat colectarea de informații pentru raportul aferent anului 2018.
Pentru noi, sustenabilitatea înseamnă mult mai mult decât grija față de mediul înconjurător, este o filosofie de business. Suntem mândri că responsabilitatea corporativă și sustenabilitatea stau la baza tuturor operațiunilor Coca-Cola HBC în România, dar și în lume.
Pentru că suntem lider pe segmentul nostru de piață, este foarte important să setăm un exemplu care să poată fi urmat și de alte companii. Angajamentul nostru este să ne încurajăm partenerii și să sprijinim comunitățile în care activăm să folosească practici cât mai sustenabile și să acorde o atenție sporită impactului pe care îl au.
Prin acțiunile noastre, urmărim să contribuim la crearea unui real ecosistem al sustenabilității în România, care să includă întregul lanț de valoare generat de Coca-Cola HBC România.
2. Community Index Magazine: Care sunt prioritățile Coca-Cola HBC România privind sustenabilitatea?
Irina Ionescu: Toate acțiunile noastre în ceea ce privește sustenabilitatea sunt concentrate pe trei piloni majori: protejarea mediului înconjurător, implicarea în comunitate și sprijinirea tinerilor. În 2016, am lansat platforma “După Noi”, care integrează toate programele noastre din domeniul sustenabilității.
Credem că sustenabilitatea se traduce prin grija pentru ceea ce lăsăm în urma noastră și facem tot posibilul să construim o lume mai bună pentru generațiile următoare. Printre prioritățile noastre privind sustenabilitatea se numără inovarea în procesele de producție, reducerea poluării, practici de management sustenabile, integrarea practicilor sustenabile în relația cu partenerii și furnizorii, conservarea și sprijinirea comunităților locale.
Rezultatele se văd în cifrele celui mai recent raport de sustenabilitate. În 2017, am reușit să reducem cu 7% emisiile fabricilor noastre, comparativ cu anul anterior, în timp ce consumul de apă a scăzut cu 15%. Aproximativ 91% dintre furnizorii noștri sunt locali, susținând astfel economia României.
Suntem cel mai dorit angajator din FMCG și în top 10 cei mai doriți angajatori din întreaga economie, conform The Catalyst Solutions, ceea ce arată faptul că angajații noștri apreciază mediul de lucru din companie și oportunitățile de care se bucură aici.
Pentru noi, toate aceste realizări reprezintă progrese în domeniul sustenabilității, care ne inspiră să facem lucrurile și mai bine în anii următori.
3. Community Index Magazine: Referitor la implicarea în comunitate, cum ați ales proiectele în care vă implicați și în ce fel ați ținut cont de informațiile primite de la stakeholderi?
Irina Ionescu: Alegem proiecte în care credem cu adevărat și care pot schimba lumea în bine, pornind de la direcțiile strategice menționate anterior și ținând cont de ceea ce este, de asemenea, important pentru stakeholderii noștri.
În ultimii patru ani, am susținut proiectul “Ziua Bună – Ziua Voluntarilor Mici”, dezvoltat împreună cu ONG-ul Tășuleasa Social – un proiect care vrea să ajute comunitatea să înțeleagă importanța protejării mediului de la o vârstă timpurie.
Un alt proiect la care ținem foarte mult este “La TINEri ESTE PUTEREA”, implementat împreună cu Asociația The Social Incubator. “La TINEri ESTE PUTEREA” este o inițiativă importantă și necesară, deoarece se adresează unui grup țintă cu multiple vulnerabilități, dar încă relativ slab definit și deservit: tinerii NEET – cei care nu sunt înscriși în nicio formă de învățământ sau cursuri de pregătire profesională și nici nu lucrează.
Programul creează o punte, cu rol formativ și educațional, către facilitarea accesului lor pe piața muncii. Ne mândrim cu proiectul “După Noi, strângem tot noi”, al cărui scop este conștientizarea și încurajarea colectării selective. În 2018, peste 615.000 de persoane au interacționat cu mesajele programului și cu soluțiile de colectare selectivă.
4. Community Index Magazine: Ce standarde de sustenabilitate sau implicare în comunitate folosiți și în ce fel sunt utile în demersurile voastre?
Irina Ionescu: În perioada 2014-2017, Grupul Coca-Cola HBC a fost desemnat liderul în sustenabilitate al industriei de băuturi, după ce a obținut cel mai mare scor în clasamentul global și european de sustenabilitate în afaceri Dow Jones Sustainability Index. Iar în 2018, ne-am clasat în Top 3.
Mai mult, în 2018, Grupul Coca-Cola HBC a fost recunoscut ca lider mondial privind sustenabilitatea lanțului de aprovizionare în clasamentul Lideri în Implicarea Furnizorilor, realizat de Carbon Disclosure Project (CDP) – platforma globală non-profit de raportare a informațiilor despre mediu. Nu este prima dată când Coca-Cola HBC primește o recunoaștere din partea CDP: în 2017 am obținut rating maxim în clasamentele CDP privind clima și apa.
La nivel local, în 2018, Coca-Cola HBC România a fost desemnată cea mai responsabilă companie conform studiului „Romania CSR Index 2018”, realizat de compania de consultanță în sustenabilitate The Azores.
Astfel, activitatea noastră este structurată și monitorizată pe principiile indicilor de sustenabilitate Dow Jones, a standardelor de raportare GRI (Global Reporting Initiative), dar și a Directivei Europene 2014/95. De asemenea, monitorizăm și raportăm intern rezultatele pe baza principiilor London Benchmarking Group.
Implementarea acestor standarde globale de referință în sustenabilitate ne ajută să ne stabilim angajamente clare, măsurabile, pe termen scurt și mediu, și să urmărim anual progresele înregistrate pentru atingerea acestora. Urmărim să proiectăm standardele noastre de sustenabilitate asupra întregului lanț valoric pe care îl generăm în economie, susținând astfel transformarea sustenabilității din preocupare a companiilor mari în subiect de interes pentru companii de orice dimensiuni si pentru comunități.
5. Community Index Magazine: Care este feedback-ul angajaților privind strategia companiei și cum se implică aceștia?
Irina Ionescu: Suntem mândri de angajații noștri și de implicarea lor în proiectele de sustenabilitate ale Coca-Cola HBC România, atât cu idei, cât și cu implementare efectivă. În perioada 2016-2017, angajații și-au dedicat peste 720 de ore pentru acțiuni de voluntariat, implicându-se în proiectele comunitare sprijinite de companie, printre care se numără: reamenajarea și ecologizarea Cascadei Bigăr, sprijinirea plantării a peste 195.000 de copaci, împădurirea a peste 636.000 de metri pătrați de teren și susținerea dezvoltării profesionale și personale a 3.500 de tineri.
Ideea reamenajării Cascadei Bigăr a venit chiar de la angajații noștri de la fabrica din Timișoara, care ne-au propus acest proiect. Ca urmare a construirii unei platforme de vizitare, a reamenajării traseului turistic și a ecologizării zonei, numărul de turiști s-a dublat.
Oamenii fericiți și pasionați de munca lor reprezintă cheia succesului pentru orice companie. Investim în angajați, le oferim un mediu echilibrat și oportunități de dezvoltare, iar acest lucru se vede în performanțele lor, cât și în implicarea în proiectele de sustenabilitate în care credem și pe care le susținem.
6. Community Index Magazine: Ați lansat platforma de sustenabilitate “După Noi” în 2016. Care este filozofia platformei și ce rezultate importante ați avut până acum?
Irina Ionescu: Platforma de sustenabilitate „După Noi” stă la baza agendei de responsabilitate socială a Coca-Cola HBC România, reprezentând un manifesto al angajamentului companiei față de comunitate și oameni. Parte din misiunea „După Noi” sunt protejarea mediului, conservarea frumuseților naturale din România, dar și grija pentru comunitățile în care activăm.
Scopul platformei este să inspire cât mai mulți oameni să conștientizeze cât de important este ce lasă în urma lor și să adopte un stil de viață cât mai responsabil, pe care să-l transmită și generațiilor viitoare.
Proiectul a început în Țara Dornelor – prin crearea de conținut pentru promovarea și susținerea zonei – și a continuat prin alte proiecte: „ThinkBIGăr”, inițiativa colegilor de la fabrica din Timișoara pentru amenajarea traseului eco-turistic din zona cascadei Bigăr, „Povești din Ciocănești”, un serial online cu poveștile autentice ale oamenilor din satul-muzeu Ciocănești sau proiectul de educație și încurajare a colectării selective „După Noi, strângem tot noi”.
Printre rezultatele programelor derulate în cadrul platformei “După Noi” se numără: dublarea numărului de vizitatori la cascada Bigăr și creșterea turismului în zonă, 1 milion de persoane care au aflat “Poveștile din Ciocănești”, 590.000 de vizualizări ale serialului online pe Facebook și 25.000 de reacții, creșterea gradului de conștientizare a nevoii de colectare selectivă și utilizarea soluțiilor oferite în acest sens, în cadrul proiectului “După Noi, strângem tot noi”.
Doar în 2018 aproximativ 615.000 de oameni au interacționat cu mesajele campaniei și cu soluțiile de colectare separată din proiect, la festivalurile de muzică Untold și Neversea, dar și la alte evenimente cu participare mai mică. De asemenea, campania de comunicare a fost implementată pe o varietate largă de canale, astfel încât informația să fie cât mai ușor accesibilă și a avut un reach de peste 7 milioane de persoane.
7. Community Index Magazine: Există multe companii în România care nu au o strategie de sustenabilitate sau au un grad de transparență scăzut. Ce sfaturi ați avea pentru aceste companii și de ce credeți că ar trebui să se implice mai mult?
Irina Ionescu: Implicarea în sustenabilitate vine ca un pas firesc atunci când o companie atinge un anumit grad de maturitate. Nu mă refer la cifra de afaceri, nici la anii de activitate în piață. Mă refer la o maturitate din punctul de vedere al strategiei și al înțelegerii faptului că sustenabilitatea nu înseamnă acte de caritate, ci implicare directă în acțiuni care să aducă schimbări pozitive concrete.
Sfatul meu pentru alte companii este să privească sustenabilitatea ca pe o investiție, nu o cheltuială. Toate sumele investite în proiecte de sustenabilitate se întorc către companie și comunitate sub forma unor beneficii cum ar fi un mediu înconjurător mai curat, parteneri de afaceri care încep să ia exemplul tău, angajați fericiți și dornici să se implice și tineri cărora le-ai influențat traiectoria personală și profesională.
Prin tot ceea ce facem, este important să avem grijă de ceea ce lăsăm după noi.