Oamenii din ING Bank vorbesc despre lecțiile învățate și aplicate recent, despre abordarea care vizează persoanele cărora le este greu să se descurce de la o lună la alta, până la corporațiile cu cifre de afaceri de miliarde de euro, totul pentru a asigura tranziția către o bancă care se concentrează pe sustenabilitate.
Istoric vorbind, puține evenimente au un rol mai puternic de catalizator pentru societate decât o pandemie globală. Ultimul an a schimbat multe, chiar dacă încă nu se observă cu ochiul liber. Ori din deschiderea societății către un mod mai bun de a face lucrurile, ori din urgența pe care o impun schimbările climatice și problemele socio-economice, implicit și legislația de rigoare pentru a le combate, sustenabilitatea a devenit o necesitate urgentă.
Practic, am început să vedem pădurea pentru că nu mai sunt copacii. Dar vlăstari mai există, care, dacă vor fi protejați de întreaga societate civilă, ne vor oferi șansa unei vieți prospere care lasă loc și generațiilor următoare. Fie că vorbim de schimbări individuale sau de o strategie europeană integrată, toate compun tranziția către economia verde. Dar cum arată această tranziție prin lentila mediului de afaceri?
Abordarea Terra, un mindset dincolo de strategie corporativă
În urmă cu mai bine de trei ani, ING și-a anunțat obiectivul climatic de a alinia portofoliul de credite al băncii cu obiectivele Acordului climatic de la Paris – abordarea Terra. Mai precis, ING lucrează împreună cu clienții și le oferă produse specifice și cunoștințe aprofundate pentru a le facilita tranziția către tehnologii cu emisii reduse de carbon.
Abordarea Terra este o metodologie inovatoare și exactă de măsurare, co-creată alături de organizații globale pentru protecția mediului și pusă la dispoziția oricărei organizații din industrie, una care se concentrează în primul rând asupra sectoarelor care generează cel mai înalt nivel de emisii de gaze cu efect de seră.
Adrian Humă, membru al CSR Board și Sector Head, Wholesale Banking:
„Sustenabilitatea în business a fost privită până acum câțiva ani preponderent dintr-o perspectivă economică. Astfel, răspunsul la întrebarea „cum creezi valoare pentru clienți, angajați și acționari deopotrivă?” a avut deseori ca bază rezultatele financiare. Odată cu provocările aduse de schimbările climatice și demografice, mulți am realizat că sustenabilitatea nu poate lipsi din răspuns. Pentru că așa ne asigurăm că peste 20-30 de ani atât companiile pe care le servești, clienții, cât și banca în sine vor fi încă pe piață, prospere, contribuitori la o economie, dar și o societate sănătoasă.”
Finanțările și produsele sustenabile, un model de business cu impact pozitiv
ING a fost printre primii din industrie care și-au stabilit obiective de mediu, sociale și de guvernanță corporativă (ESG). Iar acest lucru a implicat și emiterea de obligațiuni verzi și oferta de împrumuturi legate de sustenabilitate pentru companiile mari.
Serge Offers, CFO și membru al CSR Board:
„Schimbările climatice sunt un pilon important în strategia noastră de sustenabilitate. Noi, ING, putem avea un impact substanțial asupra mediului prin oferta de finanțări sustenabile sau împrumuturi și obligațiuni. Anul trecut, la nivel de grup, am fost unul dintre liderii pieței în zona aceasta. În România ne propunem să intensificăm aceste activități, fiind implicați încă de la primele împrumuturi și obligațiuni sindicalizate verzi. Iar în curând vom avea produse și pentru clienții persoane fizice, astfel încât să venim în întâmpinarea și încurajarea inițiativelor individuale de implicare în zona de sustenabilitate”.
Dialogul cu societatea civilă și adoptarea de proiecte axate pe sustenabilitate în strategia de CSR
ING Bank are un istoric de colaborare cu societatea civilă pentru strategia de responsabilitate socială a companiei. Încă din 2012, periodic, ING se consultă cu clienții, angajații, partenerii și membri ai societății printr-un dialog social concret despre zonele în care banca poate avea un impact social pozitiv.
Alexandra Maier, Senior Corporate Responsibility Specialist:
„Este un exercițiu de conectare la nevoile sociale, deoarece dinamica schimbării e semnificativă. E un mod prin care armonizăm strategia grupului cu realitatea locală și identificăm noile provocări la care programele noastre strategice trebuie să răspundă. Recent, am desfășurat un nou astfel de dialog social. Deloc surprinzător, comparativ cu 2016, a crescut interesul celor mai mulți dintre respondenți pentru protecția mediului, astfel că, începând cu 2021, alăturăm proceselor de business prin care contribuim la limitarea schimbărilor climatice și parteneriate cu societatea civilă. A ajutat că premisele sănătoase au fost setate și înglobate cu ani în urmă, ceea ce azi ne permite să avem mecanisme bine stabilite prin care suntem atenți la nevoile comunității, la noile provocări și să ne putem adapta. Dar adaptarea vine pe un fond în care ne e foarte clar care e rolul pe care îl jucăm în această tranziție și de ce e important pentru noi, ca instituție bancară, să acționăm.”
Sănătatea financiară, o premisă pentru adoptarea sustenabilității
Preocupările față de mediu și cei din jur trec în plan secund atunci când o persoană are dificultăți financiare. Este o realitate care trebuie acceptată și adresată, deoarece sustenabilitatea ține și de modul în care cu toții ne trăim viața. ING crede că o acțiune de sustenabilitate cu efect în domino este ca oamenii să aibă o situație financiară mai stabilă și sănătoasă, astfel încât să își permită să se bucure de ceea ce contează pentru ei și inclusiv să se preocupe și de protejarea mediului din jurul lor. Însă o abordare responsabilă nu vizează doar clienții, ci și comunitatea.
Astfel, ING a lansat acum cinci ani Banometru, un program pentru persoane fizice, construit și realizat alături de Asociația Educație pentru Viață Reală (AEVR) și Asociația pentru Relații Comunitare (ARC). Este singurul din România disponibil permanent, care, dincolo de informație utilă, reușește să ghideze spre o viață financiară echilibrată prin echipa de coaches financiari independenți.
Alexandra Maier, Senior Corporate Responsibility Specialist:
„Un alt lucru reconfirmat de cel mai recent dialog social, realizat la finalul lui 2020, este necesitatea de a ne implica pentru sănătate financiară, indiferent dacă asta înseamnă sprijin pentru antreprenorii la început de drum – Startarium, să fim alături de cei aflați într-un moment financiar dificil – Banometru, sau pentru sănătatea financiară a societății civile – susținerea Code4Romania și inițiative de voluntariat.”
Semne bune sustenabilitatea are
Serge Offers, CFO și membru al CSR Board:
„Sunt optimist cu privire la anii care vor urma. Potrivit unui studiu ING din aprilie 2021, 72% dintre investitori spun că își sporesc ambițiile atunci când vine vorba de rezultatele ESG. În plus, 48% dintre aceștia consideră că finanțarea sustenabilă va fi mai eficientă în stimularea tranziției companiilor cu consum intensiv de carbon comparativ cu finanțarea convențională. Un alt motiv care mă face să fiu foarte optimist e implicarea colegilor din ultimul an. Numai în 2021 avem 6 inițiative serioase ale voluntarilor ING, de la produse de creditare verzi pentru clienții persoane fizice, până la proiecte prin care limităm impactul nostru de mediu atunci când lucrăm de acasă.”
Alexandra Maier, Senior Corporate Responsibility Specialist:
„Noi toți am trăit și trăim un moment de reașezare. Noua realitate e pe buzele tuturor. Pandemia ne zguduie, sustenabilitatea poate apărea mai clar ca oricând ca fiind singura șansă de acum încolo. Cred că pandemia devine o oglindă și aduce un mod de a vedea lucrurile mai clar. Și o șansă de a reconstrui mai bine.”
Adrian Humă, membru al CSR Board și Sector Head, Wholesale Banking:
„Asistăm zilele acestea la o creștere semnificativă a interesului investitorilor pentru active sustenabile: fonduri de investiții ce gestionează active de peste 50 trilioane de dolari la nivel global și fonduri care gestionează active de peste 16 trilioane dolari în Europa au aderat la țintele asumate prin Acordul de la Paris privind Schimbările Climatice. Remarcăm astfel în unele geografii o explozie a interesului companiilor pentru a atrage finanțări sustenabile, tendință dublată și de așteptările privind dezvoltarea cadrului legislativ și a reglementărilor în direcția susținerii practicilor sustenabile. Mă aștept ca și în România să replicăm aceste abordări, sunt încrezător că se va întâmpla, chiar dacă cu un anumit decalaj. Cred că vom vedea o nouă categorie de lideri în mediul de afaceri, și anume cei care au înțeles sau vor înțelege că atât schimbarea de atitudine, cât și eforturile financiare necesare transformărilor către sustenabilitate sunt, de fapt, investiții cu un potențial de rentabilitate foarte mare.”
Studiul de caz a fost publicat iniţial în anuarul bilingv Community Index Magazine nr. 3, ediţie tiparită. Acesta poate fi comandat de aici: https://communityindex.ro/community-index-magazine-2021/