Modelul de afaceri CHEP este intrinsec sustenabil. Prin soluțiile sale bazate pe principiile folosirii în comun şi reutilizării paleților, lanțurile logistice din FMCG și Retail devin mai eficiente din punct de vedere al costurilor și al utilizării resurselor naturale. Parte a Grupului Brambles, liderul global în soluții pentru supply chain, care conduce tranziția spre economia circulară pe șase continente, compania își ajută clienții să devină parte a acestui proces.
Gabriel Ivan, Country General Manager CHEP România, ne-a împărtășit viziunea sa și a unei companii care face pionierat nu doar în logistică, ci și în sustenabilitate. Cu peste 25 de ani de experiență în roluri de management de pe piața logistică și a bunurilor de larg consum, Gabriel are o abordare de business orientată spre excelență și leadership colaborativ.
Interviul a fost publicat iniţial în anuarul bilingv Community Index Magazine nr. 3, ediţie tiparită. Acesta poate fi comandat de aici: https://communityindex.ro/community-index-magazine-2021/
1. Grupul Brambles, una dintre cele mai sustenabile companii din lume, și-a propus ca obiectiv crearea unui lanț de aprovizionare global regenerativ până în 2025. Ce înseamnă acest lucru și ce parteneri s-au alăturat obiectivului vostru până acum?
Prin strategia de sustenabilitate, până în 2025, ne propunem să facem pionierat în dezvoltarea de lanțuri de aprovizionare regenerative. Este o strategie încadrată în obiective care vizează o planetă pozitivă, o companie pozitivă și comunități pozitive: facem trecerea de la țintele de diminuare a impactului negativ spre o viziune orientată către un impact net pozitiv.
A venit timpul să transformăm modul în care produsele ajung la raft, să decuplăm consumul de impactul asupra mediului înconjurător. Să ieșim din sistemele degenerative care irosesc resursele, pentru a adopta modele regenerative, ce reînnoiesc natura și sprijină comunitățile.
A fi regenerativ înseamnă, de exemplu, să plantezi doi copaci pentru fiecare copac utilizat sau să îți ajuți clienții și societatea să rezolve problema plasticului de unică folosință prin transformarea deșeurilor în produse circulare cu o viață utilă îndelungată.
Ne-am implicat partenerii și clienții de multe decade în sistemul circular, care îi ajută să își reducă amprenta prin închirierea de paleți reutilizabili. Acum, îi implicăm și în această nouă ambiție în direcția regenerării, care include obiective de comunicare, de advocacy și educare. Vrem să susținem un milion de oameni să devină change makers în economia circulară până în 2025. Aș putea spune că vom profita, în sensul bun al cuvântului, de poziția noastră de lider în soluții sustenabile pentru lanțul logistic pentru a promova economia circulară la nivel global.
2. În cadrul acestei strategii, CHEP a atins recent obiectivul de a deveni neutră din punct de vedere al propriilor operațiuni, mai exact, domeniile de aplicare 1 și 2 din Protocolul GES. Ce ne puteți spune despre domeniul de aplicare 3 din Protocolul GES? Cum vă susțineți partenerii de afaceri în neutralizarea emisiilor acestora?
Atingerea nivelului neutru în domeniile 1 și 2 din Protocolul GES e doar primul pas spre obiectivul mai ambițios și mai dificil de decarbonizare a întregului lanț de aprovizionare deservit de CHEP și Brambles, ceea ce va implica și emisiile generate de operațiunile companiilor subcontractate, respectiv domeniul 3. Pentru a ne apropia de aceste obiective cât mai rapid, am stabilit o țintă bazată pe știință pentru emisiile pe care le putem controla direct și pe cele din propriul supply chain. Adevărata provocare urmează, iar aici vorbim despre eforturi substanțiale de advocacy către clienții și furnizorii noștri de a deveni, de asemenea, neutri în privința operațiunilor pe care le derulează.
Urmează să extindem parteneriatele existente și să creăm noi parteneriate pe principiile economiei circulare, având totodată la îndemână cele mai bune produse și servicii cu amprentă de carbon redusă sau cu amprentă zero, pentru a decarboniza întregul nostru lanț de aprovizionare.
3. În ce fel a accentuat pandemia interesul companiilor pentru reducerea amprentei negative de carbon? Ați observat o creștere a cererii de închiriere a paleților albaștri, de exemplu?
În 2020, companiile s-au orientat spre închirierea de paleți reutilizabili pe fondul mai multor factori. În primul rând, a crescut nevoia de agilitate, de adaptabilitate la criză prin soluții care garantau o reducere a riscului financiar și ecologic. Presiune a venit și dinspre consumatorii eco-conștienți, a căror preferință pentru branduri sustenabile s-a accentuat în pandemie. Un factor de influență a fost inclusiv creșterea prețului la materii prime naturale pe piața globală. În acest context, volumul de paleți emiși în România a crescut cu circa 20% în 2020, iar modelul nostru circular și-a extins beneficiile în multe sectoare economice, chiar și în perioada pandemiei.
4. Retailerii devin catalizatori ai economiei circulare prin promovarea activă a soluțiilor logistice circulare în cadrul propriilor ecosisteme de furnizori. Considerați că aceste demersuri vor accelera trecerea spre un supply chain mai verde?
Absolut, impactul este vizibil. În 2020, am demarat o serie de campanii de conștientizare și advocacy împreună cu retailerii pentru a încuraja mai multă responsabilitate financiară și ecologică pe lanțul de aprovizionare, dar și în consum. În mod cert, retailerii dau un semnal important atât furnizorilor, cât și consumatorilor, în direcția unor practici de producție, distribuție și consum sustenabile.
5. Ce contribuție au sectoarele FMCG și Retail în tranziția României spre o economie eficientă, neutră climatic și circulară?
Doar anul trecut, companiile care colaborează cu noi au redus amprenta lanțului național de aprovizionare cu circa 7.000 dmᶾ lemn, echivalent cu mai mult de 6.750 de copaci maturi, cu peste 8,1 tone CO2 sau cu emisiile generate de 7,4 milioane km parcurși cu camionul în sistem liniar şi cu peste 670.000 kg de deşeuri din lemn. Impactul este important și va crește în următorii ani, prin migrarea mai multor producători mari spre practici circulare în supply chain.
6. Ce recunoașteri a primit CHEP la nivel internațional în ceea ce privește sustenabilitatea corporativă?
În 2021, CHEP a primit EcoVadis Platinum, cel mai înalt nivel de recunoaștere pentru sistemul de management al sustenabilității, după cinci ani consecutivi în care obținuse EcoVadis Gold. Anul acesta, publicația Barron’s a Indicelui Dow Jones a desemnat Brambles, compania mamă, a doua cea mai sustenabilă companie la nivel global. Brambles a fost inclusă, de asemenea, în lista Corporate Knights a celor mai sustenabile companii din lume în 2021. Fundația Ellen MacArthur a evaluat Brambles cu rating global A, printr-un instrument unic de măsurare a cicularității companiilor, Circulytics.
Aceste recunoașteri sunt rezultatul obiectivelor de sustenabilitate atinse pe parcursul anilor trecuți, inclusiv zero despăduriri, zero deșeuri la groapa de gunoi și o reducere globală de 33% a emisiilor de carbon, rezultate care au fost posibile în colaborare cu cele mai responsabile companii din cele 54 de piețe în care avem operațiuni.