Proiectul Lădița cu Verdețuri a fost lansat și implementat în luna aprilie 2020, pe fondul stării de urgență, moment care a avut un impact puternic asupra micilor producători locali afectați de restricțiile de transport și de schimbările în comportamentul de consum, cât și pe fondul producției în exces generate de iarna călduroasă. Astfel, Carrefour a întreprins acțiuni concrete de susținere și promovare a acestor cauze.
Studiul de caz a fost publicat iniţial în anuarul bilingv Community Index Magazine nr. 3, ediţie tiparită. Acesta poate fi comandat de aici: https://communityindex.ro/community-index-magazine-2021/
Direcțiile strategice ale proiectului
Premisa Carrefour a fost clară încă de la începutul pandemiei: construirea unui spațiu sigur care să nu adauge un plus de incertitudine la cel deja amplificat de pandemie. Pentru că vizitele în magazine au fost înlocuite sau completate, de cele mai multe ori, de comenzile din aplicații, BRINGO a oferit această siguranță. Însă, cererea crescută a condus către impunerea unei limite de cumpărături prin aplicație: maximum 35 de produse per comandă.
Astfel, Carrefour a fost pus față în față cu o nevoie urgentă de a aborda următoarele obiective majore: menținerea angajamentului de a sprijini fermierii locali atunci când au avut cel mai mult nevoie, încercarea de a evita și combate risipa alimentară, încercarea de a evita pierderile financiare, păstrând în același timp consumatorii în siguranță.
Adăugată deja peste criza sanitară, prin restricții se contura și o criză a producătorilor – aceștia nu mai aveau unde să își vândă marfa, având în vedere restricțiile de transport și închiderea spațiilor și a piețelor. Apoi, traficul în magazine a scăzut și oamenii cumpărau tot mai rar produse fresh: fructe, legume și verdețuri în favoarea produselor ambalate.
Prin implementarea inițiativei Lădița cu Verdețuri, Carrefour a oferit agricultorilor locali șansa să își vândă în continuare produsele, în lădițe de 25 de produse care să ajungă atât la consumatorii care le puteau procura fizic din magazine, cât și la cei care le procurau prin intermediului aplicației BRINGO. Astfel, au oferit susținere pentru mai mult de 140 de agricultori locali.
În tot acest context, Carrefour a acționat ca un brand full-service, oferind nu doar prospețime pentru clienți, la preț foarte bun și în condiții de siguranță, ci garantând și fermierilor desfacere rapidă, diminuând astfel riscul de food waste – legume care aveau toate șansele să rămână și să se irosească pe câmp sau în depozite.
Impact și rezultate
Cu atenție acordată obiectivelor, KPI-ul principal a fost continuarea preluării întregii producții a agricultorilor locali, oferindu-le un mediu de desfășurare a activității prin regândirea modului și a formei în care aceasta să ajungă la consumator (online prin BRINGO și Carrefour.ro și in-store).
Preluarea producției a fost realizată la prețurile de dinainte de pandemie, pentru a le oferi acestora o siguranță a pieței. Astfel, Carrefour a evitat să adauge un alt factor de incertitudine pentru business-ul lor, mai ales în această perioadă mai nesigură ca oricând pentru agricultura locală, unde mulți dintre ei se află la început de drum în a avea acces la o piață mare de desfacere precum rețeaua Carrefour și pentru care compania și-a asumat obiectivul de a-i susține să se dezvolte și să crească.
Scopul final a fost acela de a livra către consumator producția în totalitatea sa, pentru a evita risipa alimentară și a respecta ODD-urile 2 și 12 cuprinse în seria de obiective.
Implicarea stakeholderilor
În ceea ce privește implicarea stakeholderilor, Lădița cu Verdețuri a însemnat o investiție în Fundația pentru Dezvoltarea Agriculturii prin donație a echivalentului a 25% din contravaloarea fiecărei lădițe. Donația a atins suma de 21.000 euro și a reprezentat consolidarea unui teren pe termen lung pentru dezvoltarea industriei și pentru susținerea agricultorilor locali.