Liderii pieței locale de centrale termice și boilere, Ariston Thermo Group, serbează anul acesta cea de-a 90-a aniversare, un reper important care reconfirmă valorile după care își ghidează filosofia de business. Cătălin Drăguleanu, Country Manager-ul companiei, discută despre angajamentul pe care și l-au asumat față de sustenabilitate, transformare digitală și importanța dezvoltării capitalului uman.
Interviu acordat de CĂTĂLIN DRĂGULEANU, Country Manager Ariston Thermo România, in exclusivitate pentru anuarul bilingv Community Index Magazine, nr.2
1.Ce proiecte de CSR ați derulat în ultimii ani și cum v-ați ales comunitățile în care să investiți?
Anul acesta, Grupul Ariston Thermo a împlinit 90 de ani de activitate, nouă decenii dedicate devotamentului față de sustenabilitate și misiunii de a face lumea un loc mai confortabil, cu inovații remarcabile în materie de tehnologie și design.
Responsabilitatea socială a fost și va fi mereu un punct foarte important pentru companie, atât la nivel local, cât și global. Cel mai important program de CSR derulat de către compania noastră este Ariston Comfort Challenge, un proiect complex global, inițiat în anul 2018, prin care am reușit să ducem confortul chiar și acolo unde pare greu de atins, prin încălzirea unei case construite de la zero în Groenlanda și donate cercetătorilor de la Universitatea din Copenhaga care studiază schimbările climatice. Întregul proiect este o sumarizare a crezului pe care îl avem în această companie, și anume acela de a transforma lumea într-un loc mai confortabil.
Acest lucru s-a reflectat și în comunitățile din România, prin localizarea proiectului care oferă acces la apă caldă și igienă, sutelor de mii de persoane care, în secolul 21, nu au acces la acest minim de confort. Alegerea comunităților relevante pentru acest proiect s-a făcut în urma consultărilor cu factorii de decizie pertinenți, care ne-au fost parteneri instituționali în cadrul proiectului.
Compania a încheiat, în 2018, un parteneriat cu organizaţia umanitară Crucea Roşie Română, care a stabilit zonele și instituțiile relevante, iar în 2019 cu Asociația Salvamont. Cu ajutorul lor, au fost instalate echipamente termice de ultimă generaţie în cadrul centrelor de salvare montane și au fost donate boilere electrice persoanelor din zonele retrase ale ţării sau din medii defavorizate, în special şcolilor şi centrelor de bătrâni. În același timp, susținem anual proiecte cu mare impact social, așa cum sunt proiectele Magic Home și Magic Camp sau BIG BUILD, evenimentul social de construire accelerată și voluntariat organizat de către Habitat for Humanity.
De asemenea, susținem fundații și asociații non-guvernamentale precum Salvați Copiii, Autism Voice sau Fundația Regina Maria. În plus, în perioada pandemiei ne-am alăturat proiectului ambițios coordonat de către Asociația Dăruiește Viață pentru construirea unității sanitare modulare din curtea Spitalului Elias din București, pentru care am făcut o donație importantă de echipamente termice performante: 60 de boilere de ultimă generație, cu capacități cuprinse între 15l și 100l și 56 de aparate performante de aer condiționat.
2.Referitor la aceste proiecte, care sunt rezultatele de care sunteți cei mai mândri?
În mod cert, impactul în comunitate și în cadrul companiei. Ariston Comfort Challenge este un proiect care, prin natura sa și ideea originală, a reușit să adune cu ușurință parteneri extraordinari, ambasadori inimoși și un număr semnificativ de parteneri și angajați voluntari.
Faptul că numărul de beneficiari a crescut de la un an la altul semnificativ: după primii doi ani, 2018 şi 2019, numărul beneficiarilor campaniei umanitare a ajuns la 112.642 de persoane, fiind donate peste 1.000 de boilere electrice în 35 de judeţe. Acest lucru ne bucură cel mai mult – este un proiect care ne permite să vedem, în prezent, efectele imediate și impactul pozitiv în comunitate.
Inițiativa a reușit pentru al doilea an consecutiv să îndeplinească misiunea proiectului de a duce confortul chiar și acolo unde pare greu de atins și anume de a oferi persoanelor din România care nu au acces la apă caldă acest confort minim, dar nu ne oprim aici.
3.Care este feedback-ul angajaților privind implicarea companiei și cât de mult contribuie aceștia în calitate de voluntari?
Compania noastră are o direcție clară pe termen lung, care integrează cu succes strategia de business alături de acțiunile care țin de protecția mediului și susținerea socială. Este o abordare holistică, prin care oferim echipelor noastre o perspectivă de ansamblu asupra businessului și îi ajutăm pe angajați să simtă că fac parte dintr-o cauză mai amplă.
Astfel, pentru proiectul ACC, echipele de angajați au fost implicate în toate etapele proiectului – prin recomandări practice referitoare la evoluția proiectului sau prezența fizică în cadrul acțiunilor de voluntariat sau în conferința de presă.
Cred că a fost o aboradare de succes, deoarece am simțit o evoluție anuală prin creșterea nivelului de awareness în cadrul angajaților, în ceea ce privește impactul social al proiectului și implicarea unui număr mai mare al acestora în cadrul acțiunilor de voluntariat în 2019 versus 2018.
4.Ce parteneri externi ați avut în cadrul proiectelor și cum mențineți un dialog activ cu aceștia?
Avem un parteneriat pe termen lung cu Asociația Crucea Roșie, iar din 2019 am stabilit o colaborare cu Asociaţia Naţională a Salvatorilor Montani din România (SALVAMONT).
ACC a fost gândit ca un proiect care să aducă beneficii pe termen lung comunității, iar partenerii instituționali monitorizează în permanență situația locațiilor unde au fost făcute donațiile și identifică noi regiuni unde va putea fi implementat proiectul.
5.Care sunt trei lecții învățate în perioada de criză generată de pandemie, din perspectiva responsabilității corporative?
Promptitudine. În contextul unei crize de acest tip, mediul privat trebuie să fie prezent în mod concret alături de comunitate și să ofere ceea ce este nevoie urgent, dincolo de proiectele clare de CSR pe care le desfășoară deja. Încă de la declanșarea primelor efecte ale pandemiei, ne-am propus să susținem eforturile echipelor medicale și ale populației în lupta cu noul coronavirus și ne-am implicat activ, prin donația către Asociația Dăruiește Viață.
Flexibilitate. Una dintre principalele încercări a fost aceea de a rămâne disponibili în timpul perioadei de lockdown față de clienți, angajați, partenerii de afaceri și sociali. Distanțarea socială a fost redusă prin intermediul soluțiilor digitale și doar companiile cu un mare grad de adaptabilitate au trecut cu bine peste această etapă.
Relevanță. Principalul nostru proiect de CSR este, mai mult ca oricând, relevant pentru societate. Această perioadă de pandemie a venit cu o lecție simplă, dar importantă: igiena nu este un moft, nu este opțională, ci ne poate salva viața. Anul acesta, vom continua caravana Ariston Comfort Challenge în România, în parteneriat cu Asociația Crucea Roșie România, și vom face tot posibilul ca, în această perioadă dificilă, să fim alături de comunitățile care au nevoie de ajutorul nostru, pentru a beneficia de un nivel crescut de igienă și o viață mai confortabilă.