La PENNY, credem că educația construiește viitorul. Una dintre prioritățile noastre în cadrul strategiei de Corporate Social Responsibility (CSR) presupune sprijinirea copiilor și a adulților din mediile defavorizate pentru o integrare mai ușoară în societate. Ne propunem să facem asta prin îmbunătățirea oportunităților de studiu și prin ajutarea celor pe care îi sprijinim în găsirea unui loc de muncă potrivit.
În România, 40% dintre elevii români de 15 ani sunt analfabeţi funcţional (2016) și 80% din mediile sub 5 de la Evaluarea Naţională 2015 au fost obţinute în mediul rural. Rata abandonului școlar a depășit 19,1%, conform datelor World Vision România. De aceea, credem că implicarea noastră în comunitățile rurale de unde provin acești copii poate schimba situația, cel puțin la nivel local.
Din 2017, PENNY este alături de asociația World Vision România și oferă sprijin sub formă de burse lunare și oportunități de practică și angajare pentru 100 de elevi din cadrul programului „Vreau în clasa a 9-a”. Sprijinul companiei presupune în mod principal oferirea unei burse lunare în valoare de 150 de lei care acoperă următoarele elemente:
✱ Rechizite și manuale;
✱ Ateliere lunare de socializare, gândire critică, antreprenoriat și ateliere vocaționale;
✱ Consiliere individuală și sprijin individualizat, inclusiv pentru gestionarea bugetului.
Implicarea stakeholderilor interni sau externi
Buna colaborare cu toți cei implicați în proiect și rezultatele obținute ne-au determinat să facem progrese de la an la an în cadrul proiectului. Astfel, deși colaborarea cu asociația World Vision a început în toamna anului 2017, am continuat să susținem elevii care fac parte din program cu burse și în anul școlar 2018 și 2019. În 2019, susțineam 100 de copii de la trei licee din Ialomița, Dolj și Vaslui pentru a termina liceul și a avea șanse de angajare sau de începere a studiilor superioare imediat după absolvire.
Principalii stakeholderi responsabili de succesul proiectului sunt reprezentați, pe de-o parte, de membrii asociației World Vision, în calitate de owneri ai programului, desfășurat cu susținerea Ministerului Muncii și al Educației, de profesorii de la cele trei licee și de reprezentanții PENNY, responsabili de implementarea strategiei de CSR a companiei.
O colaborare apropiată, întâlniri de verificare a progresului realizat de către elevi și vizite de cunoaștere sunt doar câteva dintre ingredientele succesului unui proiect de implicare socială în domeniul educației. Compania noastră este prezentă cu magazine în toate dintre cele trei județe în care se află beneficiarii proiectului, drept urmare, ne este ușor să ne menținem promisiunea de a fi aproape de cei care au nevoie de noi.
Alinierea la obiectivele de business
În procesul de mapare a nevoilor societății și alegere a cauzelor pe care putem să le servim cel mai bine din rolul de retailer, este foarte important să ne cunoaștem foarte bine identitatea și misiunea. În cadrul strategiei de CSR, ne propunem să acționăm în mod relevant și să folosim resursele inteligent. De aceea, direcționăm resurse către sprijinirea acelor grupuri care credem că pot beneficia cel mai mult de pe urma eforturilor noastre.
Felul în care strategia de CSR a companiei contribuie la obiectivele de business are legătură cu înțelegerea identității noastre și a viziunii de către consumatori și toți ceilalți stakeholderi implicați. Suntem o companie de origine germană, care se adaptează local, iar comunitățile sunt importante pentru noi. Credem că este datoria noastră să oferim ceva mai mult decât locuri de muncă în comunitățile în care suntem prezenți cu magazine.
Ne dorim să devenim vecinul prietenos, pe care te poți baza, atât pentru clienții noștri, cât și pentru comunitatea din care fac parte. Ca atare, alegerea cauzei de a-i susține pe cei 100 de elevi din cadrul programului „Vreau în clasa a 9-a” contribuie la consolidarea acestui obiectiv de awareness. Mai mult decât atât, la PENNY căutăm oameni ambițioși, cu spirit de echipă, dornici să lucreze într-o companie în care se pune accent pe simplitate și eficiență operațională.
Atunci când alegem să susținem tinerii, avem în vedere și obiectivele de employer branding, printre care, creșterea nivelului de atractivitate ca angajator al companiei noastre pe piața locurilor de muncă.
Analiza nevoilor / problemelor socio-economice (statistici)
Lipsa locurilor de muncă este una dintre principalele probleme cu care se confruntă tinerii din mediul rural. Conform datelor Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă, la sfârșitul lunii februarie 2019, numărul de cetățeni șomeri era de 288.568, din care 202.922 provin din mediul rural.
Peste 40% dintre elevii care abandonează școala după absolvirea a opt clase rămân în comunitățile rurale din care provin, iar, la nivelul țării, rata șomajului în rândul tinerilor cu vârste între 18 și 24 de ani este de 22%.
Impact și rezultate
Rezultatele înregistrate în proiect până acum arată cât de mult contează pentru îmbunătățirea performanțelor școlare ale copiilor din mediul rural o investiție reală și personalizată în educația lor:
✱ 731 de bursieri în anul școlar 2019 – 2020;
✱ 1.513 absolvenți în total (2008 – 2019);
✱ 260 de absolvenți de facultate.
Comunicarea rezultatelor
În vederea corelării rezultatelor obținute în cadrul proiectului cu obiectivele de marketing și de business ale PENNY România, investim resurse în comunicarea rezultatelor proiectelor noastre din cadrul pilonul Implicare socială.
În cazul proiectului „Vreau în clasa a 9-a”, în 2019, am comunicat prin intermediul canalelor mass-media și social media, obținând apariții în câteva dintre cele mai importante publicații de business, retail și media & advertising. În ceea ce privește social media, reacțiile au fost pozitive, iar consumatorii ne-au felicitat pentru eforturile noastre.
Studiul de caz a fost publicat iniţial în anuarul bilingv Community Index Magazine nr. 2, ediţie tiparită. Acesta poate fi comandat de aici: https://communityindex.ro/community-index-magazine-2020/