Teoria mea favorită este cea a schimbării non-liniare a societății romȃnești, prin atingerea masei critice. Eu cred că o mână de oameni schimbă azi lucrurile şi oamenii din jurul lor, un pic la Bucureşti prin educaţie, un pic la Ploieşti prin cluburi de dezbateri, sau construind, cu sprijinul comunităţii, un spital sau un teatru. Şi că, la un moment dat, toate insulele acestea de iniţiativă şi de bine vor atinge masa critică şi bum! – vor cataliza ca la ora de chimie transformarea întregii societăţi.
Articolul a fost publicat iniţial în anuarul bilingv Community Index Magazine nr. 3, ediţie tiparită, lansată în anul 2021. Acesta poate fi comandat de aici: https://communityindex.ro/community-index-magazine-2021/
Când a picat comunismul, am avut cu toţii (cu excepția lui Silviu Brucan) aşteptarea ca totul să se transforme peste noapte în ceea ce vedeam la televizor că este Parisul sau New York-ul. De la sine. Bunăstare, fericire, bogăţie, normalitate, viaţă bună. Nu a fost deloc aşa. Ritmul înnebunitor de lent şi reculurile dese din anii ’90 au turnat un duş rece peste aşteptările noastre, iar mulţi români şi-au luat atunci adio de la idealuri comune şi şi-au văzut de treaba lor, emigrând sau crescând cariere şi businessuri. Apoi, un pic mai târziu, mulţi dintre cei care au parcurs un drum de succes au ridicat ochii din pământ, s-au uitat în jur şi şi-au dat seama că, dacă vor o societate în care să le facă plăcere să trăiască, acest lucru nu vine de la sine sau de la alţii, ci trebuie clădit. Chiar de ei, cărămidă cu cărămidă.
Şcoala de business în care sunt partener, Bucharest International School of Management (fosta Maastricht School of Management Romania), şi-a propus să contribuie la transformarea societăţii şi a mediului de business din România acţionând acolo unde impactul este şi intens şi de lungă durată: în educaţie managerială. Ne-am propus să le schimbăm managerilor care participă la programele noastre perspectiva şi felul de a conduce oameni. Avem 16 ani de când oferim un Executive MBA în Bucureşti, avem sute de alumni care ne spun cum s-au transformat complet, cum şi-au schimbat filosofia de viaţă după MBA şi cum au dat mai departe felurile noi de a vedea lucrurile. Suntem curând la a paisprezecea cohortă de Fast Track (programul nostru de mini-MBA) şi am făcut cursuri personalizate cu mii de angajaţi din zeci de companii. Iar toţi aceşti absolvenţi ai cursurilor noastre ne duc misiunea mai departe: devin agenţi de schimbare pentru organizaţiile, comunităţile şi familiile lor. Fiecare dintre ei explică, practică şi exemplifică principii şi comportamente de management umanist, care, spre exemplu, cresc încrederea între diverse paliere ierarhice, domolesc hipercompetitivitatea, ţin în frâu tendinţa de micromanagement şi încurajează empatia.
Înainte să predau, am trecut şi eu printr-un MBA la şcoala aceasta şi pot să depun mărturie despre cum, atunci când am terminat cei doi ani, eram practic altcineva, mă cunoşteam mai bine şi aveam o altă claritate asupra rostului meu. Transformarea aceasta, însă, nu este deloc ceva ce am căutat când m-am înscris la MBA şi nici nu cred că aş fi putut să mi-o doresc sau să o înţeleg dinainte. Am căpătat-o după şi, deşi cunoştinţele şi metodele practice pe care le-am învăţat mi-au folosit zdravăn, transformarea este cel mai important lucru pe care l-am luat din acest program. E amuzant că nu reuşim niciodată să explicăm bine această transformare personală profundă celor care vor să se înscrie la unul din programele noastre. Dar apoi ea se întâmplă şi participanţii vin şi ne spun că au înţeles, în sfârşit, ce voiam să spunem şi că îşi înţeleg acum rolul de catalizatori de schimbare în organizaţiile şi comunităţile lor.
Să transformi lideri este aproape cel mai eficient mod de a schimba societatea, fiindcă ei au ceea ce în engleză se numeşte „leverage”, multiplică efectul. Am spus „aproape cel mai eficient” pentru că încă şi mai eficient este să acţionezi la nivelul viitorilor conducători de organizaţii.
De aceea, anul acesta am lansat trei programe britanice de facultate (Business Management, Digital Marketing şi Finance & Accounting) care se pot studia la Bucureşti. Ne-am gândit să ţinem copiii capabili în ţară, oferindu-le ce e mai bun în ambele lumi: educaţie, curriculă şi diplomă britanice, livrate cu profesorii noştri care au experienţă de business regional şi exersate practic în companii româneşti.
Pregătim, astfel, tineri studenţi români pentru cariere de succes pe orice meridian. Noi sperăm că mulţi vor pune România pe lista scurtă de destinaţii, e aici o grămadă de treabă de făcut. Îi pregătim, însă, şi pentru viaţă. Încercăm să le arătăm importanţa altruismului şi a lucrului în echipă pentru a-i deprinde să aibă încredere în ceilalţi şi să îşi îngăduie să greşească. Încercăm să explicăm că nu profitul financiar şi creşterea valorii pentru acţionari sunt singurele scopuri ale unei firme ca să înţeleagă responsabilitatea businessului faţă de comunitatea şi mediul în care acţionează.
Încercăm să explorăm împreună limitele raţionalităţii proprii şi a celor din jur pentru a putea înţelege resorturile ascunse care determină comportamente la ceilalţi (parteneri, clienţi, colegi), dar mai ales propriile resorturi ascunse.
Astfel, lucrând cu liderii de azi şi de mâine, sperăm ca, în curând, masa critică să fie atinsă şi, brusc, ȋn toată ţara, să nu mai fie deloc cool să fii cȃrcotaș, să te bagi primul la stop pe linia de tramvai sau să aştepţi să facă alţii şi să ţi se dea şi ţie. Ci, să fie cool să iei bacul cu notă mare, să deschizi un business creativ, să ai un hobby, să faci antreprenoriat social sau voluntariat. Mai ales, să fie cool să ai încredere în ceilalţi.
Radu Atanasiu este Associate Dean for Academic Affairs la Bucharest International School of Management. După ce a condus cu succes proiecte în media şi real estate, Radu a ales o carieră academică.
În 2021, Springer Verlag a publicat cartea sa, Critical Thinking for Managers. Radu este membru în board la mai multe ONG-uri, face angel investing şi aleargă maratoane cu urechi de Mickey Mouse.